Skip to content

מפגש עם קלינאית תקשורת משני צידי הטיפול

"התבוננתי גם באופן בו דור משחק. בחנתי אם יש פער בין יכולת המשחק ויכולת הדיבור שלו. ראיתי שהוא בוחר במגוון של משחקים, ושהוא משתף אותי ואת הוריו במשחק", כותבת ד"ר נעמה שחר בספרה החדש, "לא בתוך תבנית", המשלב ניסיון עם בדיון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
עטיפת הספר "לא בתוך תבנית"
עטיפת הספר "לא בתוך תבנית"

"גם אני חוששת בתחילתו של מפגש ראשון", כותבת ד"ר נעמה שחר בספר "לא בתוך תבנית – סיפורים מחדר הטיפול של קלינאית תקשורת". "האם אצליח לעמוד בציפיות של ההורים, שלא תמיד ברורות לי? האם הקשר שיתפתח בינינו יאפשר שינוי והתקדמות? האם יש לי הידע והניסיון לטפל בקושי של הילד? כמה התמסרות תהיה בינינו? כמה גלויים נהיה זה לזה? האם ההורים באמת באו כדי להתמודד עם הקשיים, או שהם יהיו מרוצים רק אם אאשר שלילד שלהם אין כל קושי?" 

הורים רבים לא יודעים למה לצפות במפגש עם קלינאית התקשורת, ומעניין לדעת איך זה נראה מהצד השני של התהליך הטיפולי. בספרה מלקטת שחר סיפורים אישיים של ילדים המתקשים להתנהל היטב בעולם ומשתפת את הקורא במתרחש בחדר הטיפולים, במפגש האותנטי עם המשפחות השונות ובתובנה הנצברת – שכל ילד הוא עולם ומלואו, וכל ליקוי יכול להיות הזדמנות לתנועת חיים חדשה. 

מתוך הספר, מפגש ראשון עם דור: 

"בהתחלה היה לי קשה להבין את דור ונעזרתי בהורים. התנצלתי לפניו על כך שאני לא תמיד מבינה אותו, וכל הזמן ניסיתי למצוא את החוקיות שבדיבור הלא מובן, להבין מה עומד מאחורי המילה המשובשת. כמו בכתב סתרים או בשדר מוצפן. ניסיתי לגלות איזה סימן בדיבור הסתרים המשובש מחליף את האות האמיתית. יש חוקיות בצלילים. למשל, הצליל בּ' נהגה ממפגש של שתי השפתיים ומרעידת מיתרי הקול ממש כשהשפתיים נסגרות ורגע לפני שהן נפתחות שוב. בפ' דגושה רעידת המיתרים מתרחשת כאשר השפתיים נפתחות. אם מזהים את עקרון השגיאה קל יותר להסביר את הסיבה לקושי.

באילו משחקים העדיף לשחק? (צילום אילוסטרציה: Stuart Miles / freedigitalphotos.net)

ההורים רצו שאאבחן אם לדור קושי בתחום הדיבור, ואני התבוננתי גם באופן בו דור משחק. בחנתי אם יש פער בין יכולת המשחק ויכולת הדיבור שלו. ראיתי שהוא בוחר במגוון של משחקים, ושהוא משתף אותי ואת הוריו במשחק, והסקתי מכך שהעניין שלו בסביבתו והאחריות שהוא מקבל על עצמו תקינים, מתאימים לגילו. משחקי התנועה היו קשים לדור, והוא העדיף לשחק במשחקים "שקטים", שבהם בונים ומספרים סיפורים, קוראים ספרים וכמעט לא זזים מהמקום. מתוך האזנה למילים המשובשות שהגה ולסיפורים של הוריו על חודשי חייו הראשונים, התחלתי להבין מיהו דור. הבנה זו הייתה נחוצה מאחר שההורים פנו אליי כדי שנזהה יחד את הסיבה לקשיים ונחליט מי הוא איש המקצוע שיעבוד עם דור".

ד"ר נעמה שחר
ד"ר נעמה שחר

שחר אומרת שהספר מבוסס על סיפורים שנרקמו בראשה בעת המפגש עם המשפחות, על חוויות שנחרתו בזכרונה ועל נסיון חייה כאשה, כבת, כאם, כסבתא וכרעיה.

תחומי ההתמחות שלה הם ליקויי דיבור, קשיי תנועה ותחושה, קשיי תקשורת וקשיי אכילה, אבל היא בעיקר מתבוננת על החיבורים בין התחומים.

דף הפייסבוק של ד"ר נעמה שחר, שבו אפשר לקרוא פרק מהספר ולברר איך משיגים אותו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן