Skip to content

מסתמן: גם סיבוב הדילוגים הזה של קרי יסתיים בלא כלום

בינתיים מתברר סופית כי נכשלו מאמצי נתניהו, לבני ופרס, לשכנע את האיחוד האירופי שלא לפרסם את ההנחיות המחריגות את ההתנחלויות מכל ההסכמים הבאים עם מדינות האיחוד. "המסמך נועד להציב מדיניות ברורה לאיחוד לקראת שנת הכספים הבאה", נאמר בהודעה שפרסמה הממונה על יחסי החוץ באיחוד אירופי, קתרין אשטון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם לא תהיינה הפתעות של הרגע האחרון – גם הסיבוב הזה, במסע הדילוגים של מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, יסתיים בלא כלום. זאת, לאחר שהפלסטינים לא קיבלו את המתווה שהציע להם קרי ולאחר שגם ישראל סירבה לקבל את הדרישה הפלסטינית להודיע שהיא נכנסת לשיחות על בסיס קווי 67.

במאמץ אחרון, לפני שובו לארה"ב, הפתיע שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי והודיע כי הוא מתכוון להגיע לרמאללה עוד היום, כדי להיפגש עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בניסיון של הרגע האחרון להשיג הסכם בעניין חידוש השיחות עם ישראל. קרי הודיע במפתיע על בואו לרמאללה לאחר שכבר נועד היום פעמיים, בעמאן, עם ראש צוות המשא ומתן של הפלסטינים, סאיב עריקאת.

נתניהו-אובמה. עוד ניסיון שכנוע בשיחת טלפון מהבית הלבן (צילום: אתר הבית הלבן)

נתניהו-אובמה. עוד ניסיון שכנוע בשיחת טלפון מהבית הלבן (צילום: אתר הבית הלבן)

בתוך כך, נכנסו היום לתוקף ההנחיות החדשות של האיחוד האירופי, המחריגות את ההתנחלויות ואת כל הגופים והמוסדות הישראליים, מעבר לקו הירוק, מכל הסכם בין ישראל לאיחוד האירופי. זאת חרף המאמצים לשכנע את ראשי המדינות באיחוד האירופי ואת הממונה על יחסי החוץ, קתרין אשטון – לדחות את המועד. במאמצים אלה השתתפו ראש הממשלה נתניהו, שרת המשפטים לבני וגם נשיא המדינה, שמעון פרס.

ההנחיות החדשות פורסמו ברשומות האיחוד האירופי. הממונה על יחסי החוץ באיחוד האירופי, קתרין אשטון, היא שהודיעה על החרגת השטחים שמעבר לקו הירוק בהסכמים של האיחוד עם ישראל. "המסמך מבהיר את עמדת האיחוד לפיה הסכמים שנעשו עם ישראל לא מכסים את השטחים שהתווספו לשטחה בשנת 67, והוא נועד להציב מדיניות ברורה לאיחוד לקראת שנת הכספים הבאה", לשון ההודעה.

במסמך שפרסמה אשטון נאמר עוד כי זו הייתה עמדתו המסורתית של האיחוד האירופי – להכיר בשינויים שייעשו בגבולות כשתהיה הסכמה בין הצדדים. "האיחוד האירופי מחויב עמוקות למשא ומתן הישראלי-פלסטיני ולתמיכה מלאה במאמצים המרוכזים של מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי לחדש את המשא ומתן בשלב העדין הזה. בדרך זו האיחוד האירופי מקווה לתרום יותר לאווירה שתוביל למשא ומתן משמעותי ובר קיימא שבסופו הסכם שלום בין הצדדים", נאמר במסמך.

אשטון מדגישה כי ההנחיות החדשות באשר להחרגת השטחים שמעבר לקו הירוק לא ייכנסו לתוקף לפני 1 בינואר 2014. "בינתיים, האיחוד האירופי מצפה לעבוד יחד עם ישראל במגוון נושאים מדיניים ואף הזמין את ישראל לדיונים בנוגע להיקף הטריטוריאלי של ההסכמים עם האיחוד אשר נכתבים בימים אלו".

אשטון ופרס בימים טובים יותר. (תצלום:מארק ניימן/ לע"מ)
אשטון ופרס בימים טובים יותר. (תצלום:מארק ניימן/ לע"מ)

ח"כ איתן כבל (עבודה) הגיב על פרסום הנחיות האיחוד האירופי: "הקיפאון המדיני שהוביל בנימין נתניהו מוציא את מדינת ישראל ממשפחת העמים והופך אותה למוקצית מחמת מיאוס". לדבריו, " ה'רסיס בישבן' של בנט הופך היום באופן רשמי להיות חור בכיס. העולם לא מקבל יותר את השליטה שלנו על עם אחר ומכאן אנו עולים על מדרון חלקלק שעלול להוביל לסופו של החלום הציוני. נתניהו חייב להבין שנגמרו הזמנים של הקריצות, הספינים והסחבת – והמציאות נוקשת על דלתו ודורשת לחתור להסדר מדיני. עליו להיכנס לחדר המו"מ במטרה לדבר שלום ולא לדבר על השלום. האופציות שלו ברורות: אבו מאזן או דני דנון, שתי מדינות לשני עמים, או הפיכת ישראל למדינת פלסטין".

 נשיא ארצות הברית ברק אובמה שוחח אמש בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והפציר בו לחזור לשיחות השלום עם הפלסטינים. בהודעה שפרסם הבית הלבן נאמר כי השיחה התבצעה כחלק מהשיחות הקבועות שמנהלים שני המנהיגים ביניהם. בשיחתם התמקדו שני המנהיגים גם בבעיות האזור ובהן ההתפתחויות במצרים, באיראן ובסוריה. "הנשיא עודד את ראש הממשלה נתניהו להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם מזכיר המדינה קרי, כדי לחדש את המו"מ עם הפלסטינים בהקדם האפשרי ביותר", נמסר בהודעת הבית הלבן.

בישראל מטילים את האשמה בכישלון המסתמן, על הפלסטינים. גורמים מדיניים מציינים כי העובדה שטרם התקבלה תשובה מהפלסטינים מצביעה על כך שהם המכשול האמיתי לתהליך השלום. על פי המתווה שהציע קרי, הוא עצמו היה אמור להכריז כי המשא ומתן יתבסס על גבולות 67', וכי מטרתו הסופית תהיה הקמת מדינה פלסטינית "לצד המדינה היהודית" – ובכך הייתה נעקפת הדרישה הפלסטינית שנתניהו עצמו יתחייב על כך. באותה מידה, במקום שהפלסטינים עצמם יכריזו על הכרה בישראל כ"מדינה יהודית", כדרישת נתניהו, האמריקנים הם שיכריזו על כך. בכך האמריקנים היו אמורים לספק את הניסוחים המדיניים – תוך עקיפת האפשרות שנתניהו ואבו מאזן יעמדו מול התנגדות פוליטית מבית.

מכתב השדולה למען א"י לנתניהו: לחדש את הבנייה בהתנחלויות
מכתב השדולה למען א"י לנתניהו: לחדש את הבנייה בהתנחלויות

ובינתיים הולך ומתברר היקף ההתנגדות הצפויה מצד מפלגות הימין, לאפשרות שישראל תשוב לשיחות עם הפלסטינים על בסיס קווי 67. נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, הבהיר אמש במסר קצר אך חד משמעי, בעמוד הפייסבוק שלו: "שיהיה ברור – מפלגת הבית היהודי בראשותי לא תהיה שותפה ,אפילו שנייה אחת, בממשלה שמסכימה לשאת ולתת על בסיס קווי 67. ירושלים בירתנו אינה עומדת, ולעולם לא תעמוד, למשא ומתן".

בחגיגות עשור למאחז הבלתי חוקי קידה שבבנימין, הבטיח בנט עוד שנים ארוכות במקום. "כל מיני מקומות באירופה מנסים להגיד לנו שזה לא הבית שלנו. אם זה לא הבית שלי אז אני הומלס", הוא אמר.

במקביל שיגרו 31 סגני שרים וחברי כנסת, חברי השדולה למען ארץ ישראל, מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובו דרישה חד משמעית לחדש את הבנייה ביהודה ושומרון. "בימים האחרונים אנו עדים לניסיון נוסף של האיחוד האירופי להלך אימים על מדינת ישראל, ולכן אנחנו דורשים לחדש מיד את הבנייה ביהודה ושומרון", כתבו סגני השרים וחברי הכנסת.

שר השיכון אורי אריאל מהבית היהודי אמר בראיון לתכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל כי אפשר לדבר – אבל בשום אופן לא על קווי 67'. "בהנחה הזו של קווי 67', אין אף ישראלי שיכול להסכים לזה", אמר אורי אריאל. "זה לא דבר ריאלי. אם הפלסטינים יסכימו להרבה דברים אז יכול להיות שגם אנחנו נסכים לדבר איתם. אנחנו אמרנו, ואני חוזר ואומר, אם מדברים – זו לא סיבה לעזוב את הממשלה. השאלה היא על מה מדברים, והשאלה מהן תוצאות הדיבור".

סגן שר החוץ זאב אלקין מהליכוד אמר הבוקר במשדר "הבוקר הזה" ברשת ב', כי גם מי שתומך בפתרון שתי המדינות צריך להבין שהכרה בגבולות שישים ושבע היא דבר אובדני. בעניין החלטת האיחוד האירופי אמר אלקין כי היא מגבירה את הסרבנות הפלסטינית למשא ומתן וכי בירושלים שוקדים כעת על שכנוע האירופים לשנותה. אלקין הוסיף כי על ישראל לשאול עצמה האם גורם כל כך חד-צדדי יכול למלא תפקיד יעיל במשא ומתן.

השר יעקב פרי מ"יש עתיד" אמר במשדר כי יש להסכים להצעה לקיים משא ומתן על גבולות שישים ושבע, עם כמה תיקוני גבול, משום שאין ספק שבבוא העת תצטרך ישראל לעשות ויתורים טריטוריאליים גדולים. השר פרי הוסיף כי יש רוב בציבור ובכנסת להסדר מדיני, וכי אם יצטרך ראש הממשלה לעשות שינויים בהרכב הקואליציה כדי להוביל הסכם — נעשה זאת. פרי הוסיף כי המשך המצב הנוכחי עלול להוביל להתגברות מעשי הטרור ולחיזוק החמאס.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן