Skip to content

סין רוצה צמיחה ומפריטה את שוק הריביות

סין תאפשר לבנקים חופש בחירה בקביעת הריבית על ההלוואות • המטרה: עידוד הצמיחה • בינתיים ההשפעה היחידה של ההחלטה היא על שער החליפין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבנק המרכזי של סין הכריז על רפורמה בתחום האשראי. על פי הרפורמה בנקים יוכלו להוריד את הריבית על הלוואות לרמה שהם יראו לנכון, כדי לפתות לווים. המטרה של הרפורמה היא פשוטה: לעודד את צמיחת הכלכלה הסינית שמראה סימנים של האטה.

סחר החליפין על המטבע הסיני מושפע מהריביות (Keattikorn, http://www.freedigitalphotos.net)
סחר החליפין על המטבע הסיני מושפע מהריביות (Keattikorn http://www.freedigitalphotos.net)

"המהלך להורדת הריבית הוא יותר מהלך פופוליסטי", אמר נציג של הבנק המרכזי. כיום ניתן לקבל כ-3% על פקדונות בנקים. בעלי פקדונות סינים משקיעים את כספם במה שקרוי בנקי צללים: מתווכים פיננסים, קרנות גידור ובתי השקעות.

אותם בנקי צללים מתפקדים כבנקים לכל דבר, אך בהבדל מהותי אחד: הם אינם כפופים לרגולציה, ולכן ההשקעה בהם נושאת סיכון גדול יותר מאשר בבנק הכפוף לפיקוח ממשלתי. ההחלטה להוריד את תקרת הריבית להלוואות הייתה צריכה להיות מלווה בהעלאת הריבית על פקדונות, דבר שהיה מוביל לצריכה גבוהה יותר מצד משקי הבית ולצמיחת הכלכלה והשקעה נמוכה בבנקי צללים.

התקנה החדשה להורדת תקרת הריבית להלוואות אינה נוגעת בריבית על המשכנתאות. עליית מחירי הנדל"ן בסין היא סימן אזהרה מפני הרצון להוריד את הרסן על הריבית המוצעת ללווי משכנתאות.

כניסה של לווים בעייתיים

למרות שירידה בריבית על משכנתאות תיטיב עם זוגות צעירים, היא עלולה להיות חרב פיפיות. הורדת התקרה של הריבית למשכנתאות עלולה להגדיל את הביקוש לנדל"ן, ולהעלות את המחירים הגבוהים שלהם ממילא. ירידה בתקרת הריבית עלולה גם להוביל לכניסה של לווים בעייתים לשוק. כניסה של לווים בעייתים רק תגביר את הסיכוי לאי תשלום הריבית והקרן על ההלוואה ותביא לגידול לחובות אבודים של הבנקים.

הריבית המשתנה עשויה להוביל לכניסתם של לווים בעייתיים (Phaitoon, http://www.freedigitalphotos.net)
הריבית המשתנה עשויה להוביל לכניסתם של לווים בעייתיים (Phaitoon http://www.freedigitalphotos.net)

הרפורמה של הבנק המרכזי אמנם לא באה לקראת בעלי הפקדונות, אבל היא ללא ספק צעד נוסף לקראת רפורמות נוספות שיכול לנקוט הבנק המרכזי בעתיד. העלאת הריבית לבעלי פקדונות תכניס הון נוסף לבנקים שיאפשרו להם מתן יותר הלוואות בעתיד לעסקים קטנים. אבל גם עכשיו יותר מכל צריך הרגולטור הסיני לפקח על הלווים הסינים.

ירידה בריבית יכולה ליצור את המשבר הבא

הירידה בריבית יכולה להכניס אנשי עסקים המעוניינים לתפוס גל על תנופת הנדל"ן שצומח למימדים הרסניים, שעוד עלול להטביע את הכלכלה הסינית, כפי שקרה בהרבה מקומות אחרים בעולם. העדר רגולציה על אופן חלוקת משאבי ההון של הבנקים לכשהריבית תרד, עלולה לגרור אחריה השקעות מפוקפקות במיזמי השקעה הרפתקנים. לכסף זול תמיד יהיה ביקוש.

עם זאת ההשפעה המיידית שיש להורדת הריבית היא על שערי המטבע של סין אל מול שערי המטבע האחרים, כפי שקורה עם אחת משותפות הסחר הגדולות של סין, אוסטרליה. ריבית נמוכה יותר או ציפיות לריבית נמוכה יותר, תחליש את המטבע הסיני אל מול מטבעות אחרים. ההשפעה כמובן בסופו של דבר היא הן על יצואנים ועל יבואנים.

ההחלטה להורדת הריבית באה לקראת תושבי סין אך מתברר שהיא מיטיבה עם שותפות הסחר שלה. היא הגיעה על מנת לסיים את המסורת ארוכת השנים של קיבוע שער החליפין, אך הרגולטור בסין צריך להיות עדיין עם היד על הדופק. כסף זול שיזרום לשווקים עלול למצוא את עצמו יורד לטמיון במידה והממשלה לא תשכיל לשמור על כספי אזרחיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן