Skip to content

הסכם השמים הפתוחים יגרום לסגירת סוכנויות עצמאיות

כך קובע דוח כלכלני דן אנד ברדסטריט. הדוח מעריך, כי קצב עליית הפעילות התיירותית לטורקיה בטווח הקצר צפוי להיות נמוך מהציפיות. סוכנויות הנסיעות המובילות הן: אי די בי תיירות, השטיח המעופף, אשת טורס, איסתא, גו גלובל טרבל, קשרי תעופה, אופיר טורס, הדקה ה-90, כנפי משק והחוויה הישראלית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היקף ההכנסות מפעילות של 10 סוכנויות הנסיעות והתיירות המובילות בישראל נאמד בשנת 2012 בכ-5.2 מיליארד שקל, כולל את הכנסות ישראייר המופעלת על ידי אי די בי תיירות, לצד הפעלת רשת סוכנויות הנסיעות דיזנהאוז על ידה. זו עלייה של 19.2% ביחס לשנת 2011, שבה נאמדו ההכנסות ב-5.1 מיליארד שקל.

שדירת הנוסעים היוצאים בטרמינל 3. פחות נוסעים יותר הכנסות. צילום: רש"ת
שדירת הנוסעים היוצאים בטרמינל 3. פחות נוסעים יותר הכנסות. צילום: רש"ת

עלייה בהכנסות – ירידה במספר היוצאים

העלייה בהכנסות התרחשה על אף ירידה של כ-2% במספר היוצאים לחו"ל. עיקר הגידול בפעילות, מקורו בשער הדולר הגבוה יחסית, שהיה בשנת 2012 שער שנתי ממוצע של 3.85 שקל, ואשר השפיע לחיוב על ההכנסות בשנה זו.

בישראל פועלות היום כ-525 סוכנויות נסיעות, כ-400 מתוכן הינן מורשות ארגון התעופה הבינלאומי – יאט"א. זאת לעומת כ-750- 800 סוכנויות שפעלו בשנת 2000, תקופת השיא מבחינת גודל השחקנים בענף סוכני הנסיעות.

סוכנויות הנסיעות והתיירות המובילות בישראל הינן: אי די בי תיירות (המפעילה את סוכנות דיזנהאוז), השטיח המעופף, אשת טורס, איסתא, גו גלובל טרבל, קשרי תעופה, אופיר טורס, הדקה ה-90, כנפי משק והחוויה הישראלית.

נתוני הלמ"ס

פחות יציאות לחו"ל בשנת 2012 – על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2012 יצאו כ-2.4 מיליון ישראלים לחו"ל, שביצעו כ-4.3 מיליון יציאות. זאת לעומת כ-4.4 יציאות לחו"ל שהתבצעו על ידי כ-2.4 מיליון ישראלים בשנת 2011. לפיכך, כמעט אותה כמות של יוצאים ביצעה בשנת 2012 כ-2% יציאות פחות.

צמיחה מחודשת ביציאות לחו"ל ב-2013 – על פי נתוני הלמ"ס, על אף האטת היציאות בשנת 2012, וחרף התמשכות ההאטה במשק, קצב היציאות לחו"ל בחודשים ינואר-מאי 2013 דווקא עלה. כך בתקופה זו נרשמו כ-1.5 מיליון יציאות לחו"ל, עלייה של כ-9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

רווחיות

ירידת הרווחיות במגזר כרטיסי הטיסה – בשנים קודמות השיעור הממוצע של עמלת הבסיס שהועבר מחברות הטיסה לסוכנויות הנסיעות בגין תיווך בעסקה נאמד בכ-7% – 10%. לאחרונה חלה ירידה בגובה עמלת הבסיס, כך שחברות מסוימות חדלו מלהעביר עמלת בסיס כלל, ואילו אל על הודיעה, כי מיולי 2013 עמלת הבסיס תפחת מ-7% ל-5%. עמלת היתר בגין יעדי מכירות, המועברת על ידי אותן חברות שחדלו להעביר את עמלת הבסיס, נעה בדרך כלל בטווח 1%- 3%.

שחיקה ברווח הגולמי – שיעור הרווח הגולמי המקובל בקרב סוכנויות הנסיעות נשחק ונע כיום בטווח של 7- 10%.

מגמות

התרחבות הרשתות על חשבון הסוכנויות העצמאיות – בשנים האחרונות התעצמה המגמה לפיה רשתות קיימות קונות פעילות של סוכנויות עצמאיות במטרה ליצור יתרונות לגודל כלכליים ושיווקיים. כך, בין היתר, כוח המיקוח של הרשת עולה מול ספקי התיירות וחברות התעופה.

התאגדות משרדי נסיעות קטנים לרשתות – בשנים האחרונות התרחבו קבוצות Planetto ו-Utravel, אשר הינן חברות ישראליות המאגדות תחתן עשרות רבות של סוכנויות נסיעות כל אחת.
כתוצאה מהתרחבות הרשתות, והתעצמותן של Planetto ו-Utravel, כמותן וכוחן של הסוכנויות העצמאיות פחתו ביחס לרשתות. לפיכך, כמות הסוכנויות הפעילות בענף כיום נאמדת בכ-525, ביחס לכ-750-800 שפעלו בשנת 2000.

הגברת תחרות מצד ספקי תיירות וחברות התעופה – חברות התעופה, ובעיקר אל אל, החלו לפתח ערוצי שיווק ישיר ללקוחות הקצה באמצעות האינטרנט ומרכז טלפוני גדול. כך גם חברות ארקיע וישראייר, וגם סיטונאיות תיירות דוגמת קווי תעופה (ורבות אחרות). מגמה זו התגברה בשנים האחרונות, ונוגסת בפעילות סוכנויות הנסיעות. בחלק מהמקרים אף ייתכן כי החבילות או המוצרים המוצעים באתרי ספקי התיירות יימצאו זולים יותר ביחס למחירם המוצע על ידי סוכנויות הנסיעות.

התפתחות אתרי מסחר מקוונים עצמאיים – בשנים האחרונות התפתחו אתרים בינלאומיים המאפשרים העמקת בירורים וחיפושי מידע, וכן השוואות מחירים, ביניהם: TripAdvisor, Expedia, Booking.com, Hotels.com ועוד. התחזקות עתידית של אתרים אלו עלולה לבוא על חשבון נתחי השוק של סוכנויות הנסיעות.

הורדת שיעורי עמלת הבסיס מצד חברות התעופה- לאחרונה הודיעה אל-על כי החל מיולי 2013 עמלת הבסיס שתועבר לסוכנויות הנסיעות בגין מכירת כרטיסי טיסה תרד מ-7% ל-5%. זאת לאחר שהחל משנת 2009 חלק מחברות התעופה הורידו את עמלת הבסיס לאפס (בין חברות אלו: לופטהאנזה, סוויס, בריטיש איירווייס ועוד).

תחזית

להערכת כלכלני דן אנד ברדסטריט, הסכם שמיים פתוחים צפוי להגביר את התחרות ולהוביל לסגירה של סוכנויות עצמאיות בטווח הבינוני-ארוך. כמו כן, מעריכים כלכלני הקבוצה כי מגמת המיזוגים והרכישות בענף תימשך.

כלכלני דן אנד ברדסטריט מעריכים כי על אף הפשרת היחסים עם טורקיה קצב עליית הפעילות בפועל צפוי להיות נמוך מציפיות חלק מסוכנויות הנסיעות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן