Skip to content

רשות השידור: רפורמה מוקפאת ונזיפה חמורה לבג"ץ

השרים גלעד ארדן ויאיר לפיד החליטו בצוותא להקפיא את הרפורמה ברשות השידור, בה בעת שבית המשפט קיבל חוות דעת המצביעה על ההתנהלות השערורייתית של הנהלת רשות השידור בנושא משרתו של מנהל חטיבת החדשות בערוץ 1, משה נסטלבאום. התנהלות שרק מבססת את החלטת השרים לשקול מחדש את עתיד רשות השידור עם ההנהלה הנוכחית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איכשהו ,כשמדברים על הנהלת רשות השידור, מאבדים את המלים ומחפשים ביטוי הולם לתופעה הזו שבה חונטה של אנשים בודדים עושה במוסד ציבורי כבתוך שלה. מתעלמת מכל ביקורת, משליכה לפח חוות דעת משפטיות, מצפצפת וממשיכה לדרדר את המוסד הזה שאחזקתו משולמת מכיסינו כאילו היה רכושה הפרטי. המוסד הזה אמור להיות אמון על תקשורת חופשית, על הבאת מידע לציבור. במוסד הזה עובדים אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, אבל הם שבויים במערכת חולה. לפי האיתותים האחרונים של השר גלעד ארדן, אולי גוססת.

משה נסטלבאום: מה הסוד שלך? (צילום: ציפי מנשה)

שורת חוות דעת משפטיות בנושא  המשך כהונתו של משה נסטלבאום כמנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה, זכו ליחס מזלזל כשהוועד המנהל של רשות השידור פסק, פעמיים, שהנ"ל ימשיך בתפקידו.

בתשובתה של המדינה לבג"ץ , בעקבות עתירה של אגודות העיתונאים בירושלים ובתל אביב נגד המשך העסקתו של נסטלבאום בתפקידו הניהולי בערוץ 1, מצביעה המדינה על כך שהנהלת רשות השידור והוועד המנהל של הרשות, לא סופרים, למעשה, את נציבות שרות המדינה, לא את היועץ המשפטי לממשלה, לא את היועצת המשפטית של רשות השידור ולא את מנהל מחלקת הבג"צים שכולם כאחד קראו להדיח את משה נסטלבאום מכל תפקיד ניהולי ברשות השידור כל זמן שהבירור המשמעתי בעניינו נמשך.

נגד נסטלבאום, כידוע, הוגשה תלונה על ידי יגאל רביד בגין התבטאויות הומופוביות ובגין התנכלות לעובדים. החשדות להתנכלות ולהתעללות מינית מילולית חוזקו על ידי עשרות עובדים שהעידו בנציבות שרות המדינה וכן גובו במסמכים רבים. רותם אברוצקי העיד אף הוא נגד נסטלבאום באותם נושאים.

כל חוות הדעת המשפטיות לא הסיטו את הועד המנהל של רשות השידור מעמדתו לפיה יושאר נסטלבאום בתפקידו כמנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה.

בתשובת המדינה לבג"ץ, היא קוראת לבטל את החלטות הועד המנהל : "החלטה החורגת באופן ניכר ממתחם הסבירות" נכתב בחוות הדעת המפורטת המתארת "מעשים חוזרים ונשנים (של נסטלבאום) שלא פסקו עם מינויו למנהל חטיבת החדשות".

חוות הדעת מתארת את הפגיעה ביגאל רביד ובתעסוקתו על ידי נסטלבאום, מצטטת את חוות הדעת של ועדת האתיקה של רשות השידור ש"אינה רואה עין בעין עם הועד המנהל" וסבורה שיש להעביר את נסטלבאום מתפקידו, וקובעת כי החלטת הועד המנהל להשאיר את נסטלבאום בתפקידו "חורגת ממתחם הסבירות".

יגאל רביד: עשה מעשה והגיש תלונה לנציבות. מאז, כדור השלג הולך ותופח (צילום: ציפי מנשה)

במסמך זה מטעם המדינה מתוארת עדות של הכתב יאיר ויינרב שאמר כי הוא חש מאוים על ידי נסטלבאום, מתוארות התנכלויות ליולי אופק ולאסף אפרתי. המסמך מפרט את הההמלצה שנתנה נציבות שרות המדינה לרשום לנסטלבאום נזיפה בגין עבודה נוספת ללא היתר, וכן הלאה וכן הלאה: לאורך 27 עמודים מפורטים החתומים על ידי עו"ד יובל רויטמן, הממונה על ענייני בג"צים בפרקליטות המדינה. עמודים  שהשורה התחתונה שלהם ברורה וחד משמעית. דברים שיש בהם גינוי חריף נגד הזלזול של הועד המנהל בחוות דעת משפטיות ובמעמד הציבורי של רשות השידור.

דברים אלה רק מחזקים את ההחלטה מהיום של שר התקשורת גלעד ארדן ושל שר האוצר יאיר לפיד להקפיא את הרפורמה ברשות השידור: החלטה המחזירה את כל המשא ומתן על עתיד רשות השידור לנקודת הפתיחה, אך בה בעת מרמזת על כוונת השרים לעשות שינוי במנגנון החולה הזה ובעיקר בהנהלה שלו, שהיא מקור כל החוליים הללו. יש לקוות שלא העובדים המסורים של רשות השידור הם אלה שישלמו את המחיר.

נסטלבאום: האיש והכסא (צילום: ציפי מנשה)

בבניין הטלוויזיה מייחלים, באופטימיות זהירה, כי השר ארדן יעשה הכל כדי להיפטר מן ההנהלה  מבלי לסגור את הרשות. מאידך, אמרו  למגפון עובדים בקול ישראל ובערוץ 1 כי באין רפורמה חובה לשלם להם את כל תוספות השכר שניתנו לעובדים במגזר הציבורי במהלך השנתיים האחרונות ולפתוח את השיבר של כל הקידומים שנעצרו בתקופה זו ,בשל הרפורמה. ובעיקר, לא ניתן להתעלם מן האווירה של חשש לעתיד המעיבה על מצב רוחם של כל העובדים, כעננה כבדה. 

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    27 ביולי 2013 @ 8:54

    הגיע הזמן לעשות סדר ברשות השידור הכתבה כאן רק מחזקת את דברי יחסי עבודה ביזבוז כספי ציבור עודף עובדים יאללה או רפורמה או סגירת הרשות מדובר בכסף שלי שלך שלנו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן