Skip to content

סנדרו בוסקאיני, "אבי האמרונה", ביקר בישראל

ד"ר סנדרו בוסקאיני, אחד מיצרני היין החשובים בעולם, הבעלים והיינן של יקב מאסי ואבי משפחת האמרונה של איטליה, הגיע לביקור יוצא דופן בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ד"ר סנדרו בוסקאיני ערך השבוע את ביקורו החמישי בישראל, כאורח של חברת ייבוא המשקאות "צרפת ישראל". במהלך הביקור ערך בוסקאיני בדיקה, האם ניתן לנטוע את הענבים הגדלים בחלקותיו אשר בצפון איטליה גם באיזורי הרי יהודה, סמוך לירושלים. לפי השמועות, יקב צרעה בודק את יכולת גידול גפנים אלו בארץ.

"אבי האמרונה", ד"ר סנדרו בוסקאיני (יח"צ)
"אבי האמרונה", ד"ר סנדרו בוסקאיני (יח"צ)

"אבי האמרונה", זהו כינויו של ד"ר בוסקאיני ברחבי העולם, מרצה ליין באוניברסיטת ורונה, אשר לפני כחמש שנים נבחר לאבי משפחות האמרונה – איגוד המונה 10 משפחות יין המייצרות אמרונה, שמטרתו להגן בסיווג חוקי על היין הגדול של איטליה.

בוסקאיני, שנחשב לאחד מאנשי היין המובילים והמוערכים בעולם, תרם רבות לעולם היין במגוון תחומים:

  1. בשנות החמישים הביא בוסקאיני לתחייה מחודשת של יין האמרונה, אחד מהיינות הקלאסיים בעולם, ומאז הפך האמרונה להיות שם נרדף ליקב מאסי.
  2. לפני 40 שנה הפתיע סנדרו בוסקאיני את העולם ביין חדש. הוא מיזג את השיטות של ורונה וייצר את הקמפופיורין ריפאסו (התססה חוזרת), שם רשום של יקב מאסי. בוסקאיני ייצר גם את הריפאסו, שהנו זול בהרבה מהאמרונה הקלאסי, ומאפשר להכיר את המעלות של היין במחיר סביר.
  3. הוא היה בין הראשונים באיטליה להבין כי זהות המותג הוא הנכס החשוב ביותר של החברה, גם במגזר החקלאי, והתרכז בפיתוח תדמית החברה שלו ובמכירות בינלאומיות, ואף הפנה תשומת לב מיוחדת בפיתוח מערכות לשיווק ופיתוח עסקי, בשעה שמרבית העסקים אחרים היו עסוקים בנושאי ייצור בלבד.
  4. בוסקאיני אחראי לקידום התרבות והמסורת של אזור ונטו. הוא הקים את קרן מאסי ואת פרס מאסי  ב-1981, המוענק עבור קידום הערכים, המסירות, הדרכים והאופנים השונים שבהם מבטאים אנשי ונטו את עצמם ברוח המורשת התרבותית האדירה שלהם, שנשמרת עד היום, בזכות קרו זו זוכה תרבות ונטו לאחרונה לגילוי מחדש ולהערכה מחודשת.
  5. בוסקאיני קידם דרך חדשה לעבודה בעולם היין: Masi Technical Group (צוות מומחים מתחומי התמחות שונים: מייננות ועד אמנות גידול הגפנים, אנשי מעבדה ושיווק) –  תפקיד צוות זה לחקור טכניקות שונות של גידול גפנים וייצור יין ולקדם תוך הערכה מחדש של שיטות הייצור המסורתיות ושל הזנים המסורתיים של ונטו, לרבות שיתופי פעולה עם אוניברסיטאות.
  6. בוסקאיני נחשב לאחד מאנשי העסקים האקטיביים ביותר בקידום יינות איטליה וורונה ברמה הבינלאומית ומעורב במספר וועדות של משרד המסחר ברמה המקומית והלאומית.
כרמי קמפולונגו די טורבה באיטליה (יח"צ)
כרמי קמפולונגו די טורבה באיטליה (יח"צ)

היינות המיוחדים של מאסי

היינות המיוחדים של יקב מאסי בבעלותו הם קמפופיורין ואמרונה קוסטסרה:

קמפופיורין

יין הקמפופיורין מיוצר בגרסה מיוחדת של יקב מאסי לשיטה מסורתית לייצור יין באזור ורונה. בשיטה זו, הנקראת התססה חוזרת, עובר יין הואלפוליצ'לה הקלאסי התססה נוספת על מצע של מחית ענבים מיובשים מאותם זנים: קורבינה, מולינרה ורונדינלה, מהם הוא מיוצר. התססה נוספת זו מעשירה את היין מבחינת אחוז הכוהל, הגוון והעפצנים, ומעניקה לו טעמים וריחות חדשים. יקב מאסי העניק את השם "ריפאסו" ליין המיוצר בשיטה זו. זהו יין אדום מורכב, עם טעם של פירות טריים ומשומרים, והופך מפולפל עם הזמן. הוא מהווה שילוב של האלגנטיות של הואלפוליצ'לה והתפארת של האמרונה. היין עשיר, בעל גוף מלא, קטיפתי, ועם פוטנציאל יישון ארוך.

אמרונה קוסטהסרה

יין אמרונה הוא יין עדין, חם, מלא, קטיפתי ומתקתק, עם נימה קלה של מרירות, המיוצר משילוב של שלושה זנים מיוחדים של ענבים: קורבינה, רונדינלה ומולינרה. זהו יין שנוצר בתהליך ייבוש עתיק, המכונה אפאסימנטו (ייבוש חלקי), שבו הענבים מונחים על מגשים העשויים באופן מסורתי מבמבוק, כדי להגדיל במידה ניכרת את ריכוזם. הענבים המיובשים נסחטים בתהליך עדין והיין עובר תסיסה בטמפרטורה נמוכה במשך כ-50 ימים. לאחר מכן, עובר היין יישון במשך שלוש שנים בחביות עץ אלון ויישון נוסף של חצי שנה בבקבוק, עד לקבלת האמרונה הקלאסי. אמרונה קוסטהסרה הוא יין מפואר, מורכב ואלגנטי עם פוטנציאל יישון ארוך להפליא, המייצג בצורה הטובה ביותר את היינות הנפלאים של איזור ואלפוליצ'לה.

ענבי קורבינה, מולינרה ורונדינלה מתייבשים על מגשי במבוק (יח"צ)
ענבי קורבינה, מולינרה ורונדינלה מתייבשים על מגשי במבוק (יח"צ)

טעימה מיינות של מאסי

קוסטהסרה
מבוסס על ענבים מכרמים המשתרעים על מספר גבעות וחשופים לכוון דרום מערב, כיוון המקנה להם הרבה שעות שמש, ממש עד השקיעה. ענבים אלו מיובשים על מדפי במבוק באזור הכרמים, עובדה המעניקה להם את האוורור הטבעי המקורי באזור מוצאם. עם כל המודרניזציה בתהליכים, מסביר בוסקאיני, אין כל סטייה מהמסורת השורשית של השימוש בענבים אלו. בצירי 2008 ו-2000: שניהם מורכבים ועשירים, מבטאים את מאפייני הזנים, והמעניין ביותר הוא ששניהם, בן החמש ובן השלוש עשרה, מתנהגים כצעירים שעוד הרבה שנות השתבחות בפניהם.

יין קוסטהסרה 2006 (יח"צ)
יין קוסטהסרה 2006 (יח"צ)

רזרבה די קוסטהסרה
מותג זה הינו העלית של קוסטהסרה ומבוסס על ענבי כרמים הפונים לכוון אגם גארדה ונהנים ממזג האויר הנח במיוחד האופייני לאגם. ביינות מותג זה משתתף גם הזן אוזלטה. הייבוש מתבצע בחלקו באוורור טבעי בקרבת הכרמים ובחלקו ב- (NASA – Natural Appassimento Super Assisted), טכניקה המשחזרת את האוורור הטבעי המקומי. מעבר לאיכות הענבים, יינות מותג זה מיוצרים בקפידה תוך שימוש באמצעים המעולים ביותר העומדים לרשות היקב. בוסקאיני מגדיר את יינות המותג הזה כיינות מלכותיים המשלבים גוף מוצק ורכות משי אלגנטית. בציר 2007 נחשב כעילוי וזכה לדירוג של 5 כוכבים על ידי כמה מגזינים מובילים בעולם.

ואיו אמרון
מבוסס על ענבי כרמים הנטועים בעמק באחד האזורים ההיסטוריים הקלאסיים של ואלפוליצ'לה, בגבהים שבין 180 ל-265 מטר מעל פני הים ופונים לכוון דרום מערב. הייבוש מתבצע בקרבת הכרמים והיין מתיישן מספר חודשים בחביות עץ דובדבן. יין זה הוא האמרונה המסורתי ביותר של יקב מאסי, מאד מורכב ומתאים להתיישנות ארוכת שנים. מומלץ לנסות את בצירים 1995, 2000 ו-2006.

קמפולונגו די טורבה
מבוסס על ענבי כרמים הפונים אף הם לכוון דרום מערב, בתת אזור טורבה, עם כרמים הנטועים מצפון לדרום על פני טרסות של אבן גיר והגפנים נתמכות על ידי חומות אבן טבעיות. הייבוש באוורור טבעי או מלאכותי, בהתאם לתנאי האקלים. היינות המופקים מכרמים אלו מצטיינים ברכות ובקטיפתיות ומייחד אותם טעם עדין של שקדים שלא מופיע בכל האחרים. בציר 1995 מאוד מתובל ועשיר בטעמי התבגרות, אך גם בריח של עור. בציר 2000 מתוק יותר לעומת אחיו. בציר 2006 מאוד יבש והעפצנים חזקים מאוד בחיך. מומלץ ביותר.

מזאנו
מבוסס על ענבי כרמים הנטועים באחד האזורים הגבוהים בואלפוליצ'לה על טרסות של אדמת גיר בשיפועים מאד חדים, ונושא את שם האזור. הכרמים פונים לכוון מערב ונהנים מכמות רבה של חום. ייבוש הענבים מתבצע באחוזת היקב על מדפי במבוק. ענבים מפיקים יינות בעלי גוף ועומק המשלבים עפצנים מוצקים יחד עם רכות. כדאי לבדוק את בצירי 1995 ו-2000, אך במיוחד מומלץ בציר 2006.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן