Skip to content

הממונה על הביטוח באוצר: "לא ראוי שיהיה ביטוח להטרדה מינית"

יו"ר הוועדה למעמד האישה, ח"כ עליזה לביא: "לא נישאר עם המצב הקיים. המפקח על הביטוח צריך לשנות את המצב, ואם הוא לא יעשה זאת - נשנה באמצעות חקיקה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בכירים ודירקטורים ברשויות מקומיות, חברות וארגונים שונים, ייהנו מכיסוי הוצאותיהם המשפטיות במקרה שתוגש נגדם תלונה על הטרדה מינית, לא רק במקרים שזוכו או שהתביעה נדחתה, אלא גם יקבלו כסף מראש בעת שמתקיים ההליך המשפטי. רק אם בסופו יורשעו, יתבקשו להשיב את הכסף.  הדברים נחשפו היום בעת הדיון בוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ ד"ר עליזה לביא.

"במקום לפעול מיגור תופעת ההטרדות המיניות, הופכים אותה להוצאה מוכרת". ח"כ עליזה לביא (צילום: אתר הכנסת)
"במקום לפעול מיגור תופעת ההטרדות המיניות, הופכים אותה להוצאה מוכרת". ח"כ עליזה לביא (צילום: אתר הכנסת)

"גילינו שחברות וגופים רבים מספקים הגנה משפטית מפני תלונות על הטרדה מינית. כיצד זה ייתכן?" שאלה יו"ר הוועדה עליזה לביא, "זה סותר באופן מובהק את תקנות הציבור. גם ללא ההגנה הזו יש חוסר סימטריה בין העובדת המוטרדת לבכיר המטריד. מימון צד אחד כשהצד השני נאלץ לממן את ההליך המשפטי מכיסו מעצים את פער הכוחות. במקום לפעול מיגור תופעת ההטרדות המיניות, הופכים אותה להוצאה מוכרת. לא נישאר עם המצב הקיים. המפקח על הביטוח צריך לשנות את המצב, ואם הוא לא יעשה זאת, נשנה באמצעות חקיקה".

הוועדה זימנה לדיון את המפקח על הביטוח, פרופ' עודד שריג בעקבות חשיפתה של כתבת גלי צה"ל הדס שטייף כי ראש עיריית קריית מלאכי שהורשע בביצוע עבירות מין, מוגן מפני תביעות של הטרדה מינית בהיותו מבוטח על ידי העירייה. יצוין שב2008, בעקבות עתירה שהגישה ח"כ זהבה גלאון, הורה בג"צ למפקח על הבנקים לאסור ביטוח למטרידים מינית.

פרופ' עודד שריג: "הטרדות הן דבר מגונה ופסול ואין להן מקום בתוכנו. לא ראוי שיהיה ביטוח להטרדה. ההוראות חד משמעיות. אין ביטוח למטריד מינית. מה כן? רק הוצאות משפט במקרה שבית משפט פסק שהאדם לא הטריד. צריך להגן במקרים שהתלונה לא ראויה, על פי פסיקת בית משפט. כל עוד לא נפסק שאדם אשם, הוא זכאי, אם הוא אשם הוא חייב להחזיר".

עו"ד בתיה לונדון מאיגוד חברות הביטוח טענה כי אם אי אפשר יהיה לבטח בכירים ודירקטורים בביטוח כזה, אנשים לא ירצו להיות דירקטורים.

ח"כ זהבה גלאון, שביקשה לקיים את הדיון בנושא אמרה: "מה הסיכון הגדול יותר, שאנשים לא יהיו מוכנים להיות דירקטורים, או שנשים יוטרדו? אתם נותנים לגיטימציה להטרדה. המוטרדת עוברת דרך חתחתים, ואומרים לה 'תבטלי את התלונה ואת ההליכים, בואי נגיע לפשרה', כשהמטריד יודע שבמקרה כזה ישפו אותו. מתי רוצים להגן על מנהלים? רוצים שיקחו סיכונים כדי שיצעידו את העסק קדימה. הטרדה מינית זה חלק מהסיכונים שאנחנו רוצים לעודד אותו לקחת?"

תמי סלע, היועצת המשפטית של הוועדה: "לפי הסעיף בפוליסה, מדובר על פעילות בתוקף תפקידו. האם הטרדה מינית זה מתוקף תפקידו? החקיקה באה לעודד את המעסיק לפעול על מנת למנוע הטרדות. התמריץ שהחוק מנסה ליצור מתמסמס בגלל הפוליסה שלכם. אם רוצים שהתמריץ יישאר, צריך לכל הפחות לומר בפוליסה שהכיסוי יינתן רק אם המעסיק נקט בכל הפעולות על מנת למנוע הטרדה".

1 Comment

  1. אני
    24 ביולי 2013 @ 10:16

    מדובר בביטוח במקרה של זכאות בלבד, הייתם רוצים שנתבע שיצא זכאי יממן את העוולה בעצמו?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן