Skip to content

ישראל שלישית במספר מענקי המחקר של האיחוד האירופי

השנה קיבלו 32 חוקרים מישראל (8 מהם מהאוניברסיטה העברית) מענקי מחקר מאירופה. סגן נשיא האוניברסיטה העברית למחקר ופיתוח, פרופ' שי ארקין מעריך שהחלטת האיחוד האירופי, לגבי ההתנחלויות והמוסדות שמעבר לקו הירוק - לא תשפיע על מענקי המחקר מהאיחוד האירופי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

32 מדענים מישראל, מתוכם שמונה חוקרים מהאוניברסיטה העברית, יקבלו את מענקי המחקר של האיחוד האירופי לחוקרים צעירים (ERC). כך הכריז האיחוד האירופי. 32 המענקים המוענקים לחוקרים בישראל, הם מתוך 287 מענקים שניתנו למדענים ברחבי העולם. כל מענק נע בין 1.5 ל-2 מיליון אירו.

האוניברסיטה העברית - 8 ממדעניה הצעירים קיבלו מענקי מחקר מאירופה
האוניברסיטה העברית - 8 ממדעניה הצעירים קיבלו מענקי מחקר מאירופה

ישראל מדורגת במקום השלישי במספר המענקים אחרי בריטניה וגרמניה ובמקום הראשון, בהפרש ניכר, ביחס שבין מספר מקבלי המענקים לגודל האוכלוסיה. בין עשרת המוסדות המובילים באירופה נמצאים שני מוסדות  מישראל: האוניברסיטה העברית ומכון ויצמן למדע.

סגן נשיא האוניברסיטה העברית למחקר ופיתוח, פרופ' שי ארקין, מעריך כי החלטת האיחוד האירופי, לפיה ההתנחלויות והמוסדות מעבר לקו הירוק אינן שייכות לישראל הריבונית – לא תשפיע על שיעור מקבלי מענקי המחקר היוקרתיים, של האיחוד האירופי. "למיטב ידיעתי, לא תהיה השפעה על שבע האוניברסיטאות הנמצאות בתוך תחומי הקו הירוק – כולל האוניברסיטה העברית, שחלקה נמצא על הר הצופים. הר הצופים היה מובלעת ישראלית גם לפני מלחמת ששת הימים והוא מוכר כישראלי בכל פרמטר. הגוף האקדמי היחיד שעשוי לעמוד בפני בעייה הוא המוסד האקדמי באריאל. המחקר שנעשה באוניברסיטאות אינו מתייחס ליהודה ושומרון. המחקר שלנו הוא מחקר בינלאומי ומצטיין בפרמטרים בינלאומיים. בשלב זה אני לא רואה בעיה".

ובינתיים, נתונים שפרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי חלה עלייה של 5.3% בהוצאה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי בשנת 2012. ההוצאה למו"פ הסתכמה בשנה זו ב-39.4 מיליארד שקל, המהווים 4.2% מהתמ"ג. על פי הנתונים, עיקר הגידול בהוצאה הוא תוצר של גידול בפעילות מרכזי מו"פ בין-לאומיים במגזר העסקי בישראל.

השר יעקב פרי (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
השר יעקב פרי (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי בירך על הנתון החיובי, אך התייחס גם למשמעות החלק של פעילות מרכזי המו"פ הבין-לאומיים בעלייה זו: "יש להמשיך לעודד את מרכזי המו"פ הבין-לאומיים בישראל אשר בין השאר מייצרים מקומות עבודה, אך יש לזכור כי רוב הידע הנצבר במרכזים אלו  אינו נשאר בארץ ולכן אין להסתמך רק על מגזר זה".

ההוצאה הלאומית למו"פ במגזר הממשלתי עומדת על פי הסקר על 5.3 מיליארד שקל – הוצאה הכוללת ביצוע מחקרים, הזמנת מחקרים וכו' באוניברסיטאות ובטכנולוגיה תעשייתית. הוצאה זו נמצאת עד לשנה זו במגמת עצירה ובירידה ביחס לכלל ההוצאה הלאומית למו"פ. השר התייחס לנתון זה ואמר: "הקיצוצים התקציביים האחרונים בתקציבי המו"פ עשויים להביא בטווח הארוך והקצר לקיפאון בתחום. בכוונתי לקדם החלטת ממשלה שתגדיל את תקציבי המחקר והפיתוח הממשלתיים מדי שנה. חייבים להבטיח את עתודות הפיתוח והמחקר של הכלכלה והאקדמיה הישראלית. ללא תכנית אסטרטגית תאבד ישראל במהרה את נכסי ההון האנושי והידע שצברה לאורך השנים והמשק כולו ייפגע".

ועוד נתון: סקר של המועצה הלאומית למו"פ במשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל שבוצע על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראה כי בשנים 2011-2010 חל גידול של 11% במספר הבקשות לפטנטים שהוגשו לחברות מסחור הידע שליד אוניברסיטאות המחקר, בהשוואה לשנים 2009-2008.

"מגמה חיובית". פרופ' יצחק בן ישראל (צילום: ויקיפדיה)
"מגמה חיובית". פרופ' יצחק בן ישראל (צילום: ויקיפדיה)

הסקר עסק בפעילות חברות מסחור ידע שליד שבע אוניברסיטאות המחקר ובחברות שליד בתי-חולים ומכוני מחקר ממשלתיים. תפקיד החברות הוא לגייס, לשווק ולפתח את הידע המצטבר באוניברסיטאות ובבתי חולים, להגן על ההמצאה באמצעות רישום פטנט ולהפוך את הפטנט למוצר מסחרי.

מדי שנה מגישים חוקרי האוניברסיטאות כ-500 המצאות לחברות מסחור הידע שליד האוניברסיטאות. בשנים 2010 ו-2011 הוגשו על ידי חברות המסחור 430 בקשות לפטנטים.  מספר הבקשות של פטנטים שהוגשו על ידי חברות המסחור שליד האוניברסיטאות עלו מ-395 ב-2008 ל-438 ב-2011 – גידול של כ-11%.

נוסף להמצאות שנבחנו באוניברסיטאות, בחן הסקר גם את ההמצאות שהוגשו על ידי חוקרים ורופאים לחברות מסחור הידע שליד בתי החולים ומכוני המחקר הממשלתיים. במגזר זה, הוגשו כ-200 המצאות בשנים 2010 ו-2011. מספר הבקשות של פטנטים שהוגשו על ידי חברות אלו עומד על 120 בשנים אלו.

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי אמר כי ״הסקר מוכיח כי האוניברסיטאות ובתי החולים העוסקים במחקר מביאות תרומה כלכלית של ממש לצמיחת המשק, נוסף למחקר האקדמאי הבסיסי. האוניברסיטאות ובתי החולים חייבים להמשיך לתמוך הן בידע והן באנשי מחקר כדי להמשיך מגמה חיוביות זו, מגמה שגם מגדילה את הכנסותיהן״.

פרופ' שי ארקין: האוניברסיטה העברית ומכון ויצמן - בעשיריה הראשונה
פרופ' שי ארקין: האוניברסיטה העברית ומכון ויצמן - בעשיריה הראשונה

מהשוואה בין-לאומית עולה כי מספר הבקשות לפטנטים באוניברסיטאות באוסטרליה עומד על כ-580 לשנה ובארה"ב יותר מ-6,000 בשנה.  ביחס בקשות לפטנטים לעומת ההוצאות של האוניברסיטאות עצמן למו"פ במדינות אלו, עולה כי בישראל יחס זה גבוה ועומד על 0.72 לעומת 0.22 באוסטרליה ו-0.19 בארה"ב. "המשמעות של הנתון הוא שביחס להשקעה הישראלית למחקר ופיתוח באוניברסיטאות, מקבלים אחוז גבוה מאוד של המצאות שמוגנות כפטנט" מסביר חיים רוסו, יו"ר הוועדה לקשרי אקדמיה-תעשייה במועצה הלאומית למו"פ של משרד המדע.

בחינת הבקשות לפי תחום מראה כי התחום הדומיננטי בהגשת בקשות מקוריות לפטנטים  (הן של האוניברסיטאות והן של בתי החולים ומכוני המחקר) היה ביו-טכנולוגיה, תרופות ומכשירים רפואיים  – 464 בקשות בשנתיים האחרונות. בשנת 2010 כ- 47% מסך כל הבקשות היו בתחום זה, ובשנת 2011 כ- 49% מסך כל הבקשות. בתחום כימיה וננו טכנולוגיה הוגשו בשנים אלה 137 בקשות; במתמטיקה ומדעי המחשב הוגשו 103 בקשות; בפיזיקה ואלקטרו-אופטיקה 72 בקשות; בטכנולוגיה "נקייה" ואיכות הסביבה 64 בקשות; בחקלאות וגנטיקה של צמחים 44 בקשות; בביו- אינפורמטיקה 2 בקשות; ובקשות אחרות – 77.

הדרך המקובלת ביותר למסחור הידע היא באמצעות הסכמי רישיון. מספר הסכמי הרישיון החדשים שנחתמו בשנת 2011 עמד על 171 הסכמים, רובם (123) עם חברות מסחור ידע שליד האוניברסיטאות. זאת, לעומת 305 הסכמי רישיון באוסטרליה ו-5,398 בארה"ב. מספר הסכמי הרישיון בישראל, ביחס לסך ההוצאות על מו"פ, גבוהים מארה"ב ואוסטרליה.

מתוך כלל הסכמי הרשיון שהיו בתוקף בישראל בשנת 2011, הניבו 138 תמלוגים בשנת 2011, מתוכם 70 חברות בארץ ו-68 חברות בחו"ל. הכנסות חברות הידע (הן של האוניברסיטאות והן של בתי החולים ומכוני המחקר) ממכירת קניין רוחני – כולל מכירת פטנטים, תמלוגים, אופציות או דמי רישיון – הסתכמו בשנת 2010 ב-1,642 מיליוני ש"ח ובשנת 2011 ב-1,680 מיליוני ש"ח. על פי נתונים אלו היתה עלייה של כ- 2.3% בשנת 2011 לעומת 2010. רוב ההכנסות הגיעו מחברות מישראל שהשתמשו בפטנטים: 72% בשנת 2011 ו-64% בשנת 2010.

בשנת 2011 הוקמו 16 חברות ההזנק על פי טכנולוגיה שפותחה ע"י החוקרים באוניברסיטאות ובבתי החולים. זאת, לעומת 15 באוניברסיטאות באוסטרליה, 134 באוניברסיטאות בבריטניה ו-617 באוניברסיטאות בארה"ב. ביחס להוצאה הלאומית למו"פ באוניברסיטאות, המצב דומה לזה של ארה"ב וגבוה יותר מאשר באוסטרליה ובבריטניה.

יו"ר המועצה הלאומית למו"פ במשרד המדע פרופ' יצחק בן-ישראל סיכם את הדו"ח ואמר: "הדו"ח מצביע על מגמות חיוביות הן בהצפת רעיונות חדשים על ידי החוקרים, הן בכמות הנושאים בעלי פוטנציאל המסחור והן בהיקף המסחור בפועל בדגש למסחור בתעשייה הישראלית. הנתונים מהווים הוכחה נוספת למשקל המכריע של המחקר באוניברסיטאות בכל הקשור בעצומתנו הטכנולוגית, הביטחונית והכלכלית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן