Skip to content

בית המשפט: חברות הביטוח מחויבות ליידע על כפל ביטוחים רפואיים

נורמה חדשה בביטוחים רפואיים בישראל. חברות הביטוח נדרשות להתריע במפורש על כפל או חפיפה בביטוח. זו משמעותו של פסק דין שניתן במחוזי בירושלים, נגד חברת הראל לביטוח, בדבר כפל ביטוחי בריאות שנמכר למבוטחים ללא ידיעתם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נורמה חדשה בביטוחים רפואיים בישראל. חברות הביטוח נדרשות להתריע במפורש על כפל או חפיפה בביטוח. זו משמעותו של פסק דין שניתן במחוזי בירושלים, נגד חברת הראל לביטוח, בדבר כפל ביטוחי בריאות שנמכר למבוטחים ללא ידיעתם

מאת טובה אבן חן

 

חברת הראל לביטוח נדרשת מעתה להתריע בפני מבוטחיה בביטוח בריאות על כפל ביטוחים, ולבקש את הסכמתם המפורשת, אם הם אכן מבוטחים במספר חברות או באותה חברה במספר ביטוחים זהים במקביל.

כך פסקה שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, גילה כנפי שטייניץ, שאישרה בקשה מוסכמת להסתלק מתביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת הראל לביטוח. בתביעה, בגין כפל ביטוחי בריאות שנמכר למבוטחים ללא ידיעתם, נטען כי החברה מבטחת אלפי מבוטחים בביטוחים כפולים ללא ידיעתם. במקרים רבים יש חפיפה של חלקי ביטוח שונים באופן שהמבוטחים לא יכולים להפיק מהם תועלת ממשית.

בשל קושי בגביית עדויות מכל המבוטחים הרלוונטיים, שהיו נדרשים להעיד באופן מפורט עד כמה ידעו על כפל הביטוחים ואם היה בכך יתרון מבחינתם או שמא הייתה זו גזלת כספם, הסכימו הצדדים להסתלק מן התביעה הייצוגית, אך עילת התביעה התקבלה במלואה על ידי בית המשפט.

המשיבה, חברת הראל לביטוח, נדרשת מעתה, לפי הסכמתה ולפי פסק הדין, להתריע בפני המבוטחים על כפל ביטוחים ולבקש את הסכמתם המפורשת אם הם אכן מבוטחים במספר חברות או באותה חברה במספר ביטוחים זהים במקביל.

בפסק הדין מובא נוסח מדויק ומחייב, שיופיע מעתה בכל פוליסת ביטוח בריאות שתימכר על ידי הראל חברה לביטוח כדלקמן : "לתשומת ליבך – הינך מבוטח ביותר מפוליסת ביטוח בריאות אחת באמצעות חברתנו (הראל חברה לביטוח בע"מ). אנו ממליצים כי תבחן את מגוון הכיסויים בפוליסות השונות שהנך מבוטח בהן, את היקפם ואת קיומה האפשרי של כפילות בין הכיסויים השונים, ואף כי תיוועץ במידת הצורך ביועץ ביטוח, על מנת לוודא שהכיסוי הביטוחי שרכשת מתאים למיטב צרכיך וצרכי משפחתך".

חברת הראל התחייבה להוציא הודעה דומה הממליצה לכל מבוטח לבחון את הכיסויים הכפולים בביטוח הרפואי, בכל שנה ושנה, תוך המלצה לפנות ליועצים משפטיים ואחרים, כדי שכל מבוטח יוכל מעתה להבין בבירור את טיב התשלומים שהוא נדרש לשלם. הצפי הוא שפסק דין זה יגרוף את כל חברות הביטוח לתקן את הפוליסות שלהן, ולייצר נורמה חדשה ונאותה, שתעיר את תשומת לבם של מבוטחים לכפל ביטוחי, כמו גם לחפיפה בחלקי הביטוח הרפואי השונים.

בשל צדקת התביעה, קיבלה השופטת כנפי שטייניץ את ההמלצות בדבר פיצוי לתובעים הספציפיים בסך 37,500 ש"ח, סכום המבטא את הפגיעה של המשיבה, חברת הראל לביטוח, בתובעים, בשל הכפל הביטוחי, וכן סך של 125,000 ש"ח הוצאות שכר טרחה לעורכי דינם של התובעים, משרד עובדיה גבאי ואח'.

השופטת ציינה בפסק הדין את התרומה שמהווה עצם הגשת התביעה לכלל ציבור המבוטחים בביטוח רפואי בישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן