Skip to content

תחקיר הטחינה: שעה של טחינת מוח

תוכנית סיום העונה של "כלבוטק" בערוץ 10 הבטיחה לנו בפרומואים ובתשדירים את "תחקיר הטחינה הגדול". אבל ההר (רפי גינת) הוליד עכבר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

את הפריצה הגדולה שלו ב"כלבוטק" החל המגיש רפי גינת לפני הרבה שנים, עם הקוליפורמים שמצא בחומוס. המדינה רעשה וגינת, שנותר עד היום ב"כלבוטק", עם גיחות קצרות ל"העולם הזה" (שנסגר) ול"ידיעות אחרונות", עדיין חי על אדי הדלק של אותה תוכנית. הערב (חמישי), בתוכנית סיום העונה של "כלבוטק" בערוץ 10, שאותו מנהל גינת, הוא הבטיח לנו גדולות ונצורות, בפרומואים ובתשדירים, על מה שמצפה לנו ב"תחקיר הטחינה הגדול". אבל ההר (גינת) הוליד עכבר.

אז מה היה לנו? גינת. צילום מסך

אז מה היה לנו? פתיח ארוך במיוחד, שכלל אוסף של סיפורים המהללים את ערכה התזונתי של הטחינה, המכילה כמויות גדולות של סידן, וצילומים המתעדים את תהליך ההכנה של המרקם הנוזלי. אחרי הקדמה כזו, שאמורה היתה להכין אותנו לקתרזיס, ציפיתי לתגלית, שתהיה לפחות בסדר גודל של הקוליפורמים בחומוס. נפרדתי במטבח מהטחינה שקניתי לאחרונה, והתפללתי בשבילה, ובשבילי, שהיא תצא בשלום מהתחקיר.

אז מה קיבלנו? בעיקר סטיות מהתקן בנוגע לכמויות הסידן והברזל אצל יצרני הטחינה השונים. לפני כן הודה גינת, שגם בבדיקות המעבדות (18 סוגי טחינות נבדקו בשלוש מעבדות שונות) יש סטיות מאחר שכל מעבדה עורכת בדיקות בשיטה אחרת. אז נכון שזה לא בסדר כאשר אין התאמה בין מה שרשום על התווית לבין מה שמכיל המוצר עצמו (מותרת סטיה של 20 אחוזים), אבל אלה תוצאות זניחות. מלבד זאת, מי אמר, למשל, שהרבה סידן זה טוב לבריאות? יש אנשים שצריכה מוגברת של סידן גורמת להם אבנים בכליות וצרות אחרות. על זה לא נאמר דבר בכתבה. גם מזון הנחשב ל"בריא" עלול להזיק אם מגזימים איתו.

הגילוי המשמעותי היחיד בתוכנית היה כאשר אצל שני יצרנים קטנים, אבל נחשבים אצל מביני עניין, נמצא תוסף מזון, שאסור להוסיף לטחינה. התוסף הזה נאסר לשימוש בגרמניה, אבל מותר לשימוש בישראל ובארצות אחרות במספר מוצרי מזון. עבור הגילוי הראוי הזה היו מספיקות חמש דקות. אבל גינת כמו גינת, טחן לנו את המוח במשך כמעט שעה עם הטחינה הזו והטחינה ההיא, והשומשום הזה והשומשום ההוא.

אם זו תוכנית הסיום של "כלבוטק", בעונה בינונית שהצטיינה בהרבה הבטחות על התווית, אולי גינת צריך לסגור את הבאסטה ולהתרכז יותר בשיקום ערוץ 10.

7 Comments

  1. ארזה
    31 ביולי 2013 @ 18:00

    נכון שיתכן והתכנית 'נמתחה' קצת יותר מדי אבל, באמת לא אכפת לי כלל. הייתי שמחה לראות עבודות תחקיר כאלה בנושאים שונים בעניין צרכנות. התכנית חשובה וטובה.
    תנו עוד ונודה לכם מאוד.

  2. אין שם
    27 ביולי 2013 @ 4:17

    אני חושב שהוא צריך לחזור לתפוס עבריינים בשידור חוקר מאוד אהבתי את התכנית הזאת הרבה יותר אקשן אני זוכר שבתור ילד הייתי יושב מרותק למסך במיוחד בין חלק א' לחלק ב' למרות שזה הייה סתם חרטא למעשה חלק ב' הייה מורכב כולו מתקצירים של חלק א' חחחחח

  3. צדוק התקוה
    26 ביולי 2013 @ 19:03

    תוכנית מענינת אבל יותר מדי מתחו אותה כמו גומי לעיסה תמיד טוב לדעת במה " מאכלים" אותנו אבל היה אפשר לסכם את התוכנית בעשר דקות הבעיה מה אחרי זה

  4. בלה
    26 ביולי 2013 @ 18:49

    התוכנית מאוד חשובה ועזרה לי לנפנף את טחינת הזהבה המלאה, שלשמחתי לא השתמשתי בה יותר מדי. אולם זאת באמת הייתה טחינת מוח רצינית עם אינפורמציה שחזרה על עצמה רוב הזמן. אבל הכל למען הפרסומות המאוסות .

  5. רות
    26 ביולי 2013 @ 9:56

    חסרה שורה עליונה בבקשה הוסיפו

    התכנית חשובה ומצויינת. אנו הצרכנים כמעט תמיד קונים מוצר אחרי שקראנו על הערכים התזונתיים

  6. רות
    26 ביולי 2013 @ 9:53

    וכאשר מותג גדול כמו "ברכה" מזייף ברישום הערכים, או אחר, כמו הטחינה האתיופית שהיא יקרה משמעותית, מכילה כמות סידן מרשימה אבל נופלת בגלל תוסף כימי מסוכן, אז כן, אני שמחה מאוד על התחקיר של רפי גינת. לא מבינה למה אתם יוצאים נגד. מה הבעיה ? זה עזר לנו מאוד בקניה של שמן הזית שבפירוש הזיק לבריאות. רוצה לראות הרבה תכניות כאלה ושיפסיקו לרמות אותנו כל הזמן מבלי שאיש יבדוק אותם. די כבר !

  7. אחת שראתה
    26 ביולי 2013 @ 8:14

    רפי גינת הוא בלון נפוח אחד גדול. ראיתי את התחקיר ואלו ההבטחות שלו:
    1. הוא הבטיח שבין הקטעים "אנו יוצאים לפרסומת קצרצרה ביותר, מיד חוזרים". אני ספרתי 23 (!!!) פרסומות עד שהוא הואיל לחזור בין טחינה לבנה לטחינה מלאה.
    2. בשביל להבין כמה ברזל או סידן יש בטחינה, אפשר לשלוח גם במשחק מעבדת כימיה של ילדים שקונים הביתה. לא צריך לשלוח לאיטליה או להתפלסף שזה "תחקיר מאוד יקר".
    3. כל מה שהוא הסביר במשך 52 דקות תוכנית (עם פרסומות), אפשר היה לסגור בכתבה צרכנית של 5-7 דקות. רצוי שמנכ"ל ערוץ 10 ילך וילמד תקשורת. בפעם הבאה, אחכה לראות את התקציר המפורסם בעיתונים של יום למחרת, לא אבזבז זמן.
    4. עם זאת, הוא עושה כבר תחקיר על שמן זית, על חומוס, ועל טחינה. מחכה כבר לקישוט למעלה – הפטרוזיליה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן