Skip to content

הנשיא פרס – לביקור ממלכתי בלטביה ובליטא

הנשיא יקדיש חלק חשוב בביקור גם לזיכרון השואה ולקשר ליהדות התפוצות ויכלול טקס זיכרון לקורבנות השואה בקצהו של גיא ההריגה בפונאר שבליטא- בורות ההרג אשר שימשו לרצח, קבורה אכזרית ושריפת גופותיהם של כ-70,000 יהודים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה שמעון פרס, ייצא מחר לביקור ממלכתי בלטביה ובליטא בהזמנת נשיאי המדינות הבלטיות. במסגרת הביקור יערוך הנשיא סבב פגישות מדיניות אינטנסיבי  עם צמרת הממשל בליטא, המכהנת כיום כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, ועם בכירים במדינת לטביה שעתידה להיות הנשיאה התורנית של האיחוד בעוד שנתיים.

הנשיא פרס יאמר קדיש בפתח גיא ההריגה בפונאר. (צילום: ויקיפדיה)
הנשיא פרס יאמר קדיש בפתח גיא ההריגה בפונאר. (צילום: ויקיפדיה)

את הפגישות יקיים הנשיא עם  הנשיאים וראשי-הממשלות של שתי המדינות, וכן עם ראשי הפרלמנט ושרים בכירים, עימם ידון בנושאים מדיניים מרכזיים ובראשם הגברת הסנקציות כנגד איראן, מעורבות האיחוד האירופי בקידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, וכן על החלטת האיחוד להחריג את פעילותו הכלכלית אל מחוץ לגבולות הקו הירוק. הנשיא גם ינצל את ההזדמנות ויודה לבכירים בליטא ולטביה על החלטת האיחוד להכליל את הזרוע הצבאית של חיזבאללה ברשימת ארגוני הטרור.

הנשיא יקדיש חלק חשוב בביקור גם לזיכרון השואה ולקשר ליהדות התפוצות ויכלול טקס זיכרון לקורבנות השואה בקצהו של גיא ההריגה בפונאר שבליטא- בורות ההרג אשר שימשו לרצח, קבורה אכזרית ושריפת גופותיהם של כ-70,000 יהודים.  הנשיא פרס יישא תפילת קדיש לזכר אותם קורבנות, על שפת בורות ההריגה, שבעים שנים לאחר חיסול גטו וילנה. את המעמד ההיסטורי תכבד בנוכחותה נשיאת ליטא.

נשיא לטביה יצטרף אל הנשיא פרס לטקס לזכרם של 25,000 היהודים שנרצחו באכזריות ע"י הנאצים בבורות הריגה שנחפרו ביער רומבולה, השוכן סמוך לריגה בירת לטביה. הטקס יתקיים באנדרטה שהוקמה ביער, במהלכו יניח הנשיא פרס זר זיכרון על קברי האחים ויאמר קדיש לזכר הנספים.

לאחר הטקס יחנכו שני הנשיאים את מוזיאון "יאניס ליפקה" וישאו דברים בטקס הפתיחה של המוזיאון העוקב אחר מסלול חייו המרתק של חסיד אומות העולם יאניס ליפקה, שהיה פועל נמל לטבי והציל חיי עשרות יהודים באמצעות הברחתם ממחנות עבודה ומהגטו והעניק להם מחסה בביתו.

הנשיא יהיה אורח הכבוד ויישא דברים באירועי הקהילה היהודית בלטביה ובליטא שנועדו לחיזוק הקשרים בין הקהילה היהודית למדינת ישראל. יצוין כי בטקס מרגש בהשתתפות מאות חברי הקהילה היהודית בוילנה יוענק לנשיא המדינה על ידי ראש עיריית וילנה תואר "אזרחות הכבוד של וילנה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן