Skip to content

תומכי מורסי קוראים תיגר על האיום לסלקם

שביתת השבת בקהיר נמשכת, למרות מות תריסרים בהתנגשויות עם כוחות הביטחון; מורסי עצמו נאשם ברצח בכוונה תחילה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
תומכי מורסי - לא נזוז מכאן
תומכי מורסי - לא נזוז מכאן

מנהיגי האחים המוסלמים נאמו לפני המפגינים אמש, ואמרו שלא ייסוגו מדרישותיהם. שר הפנים של מצרים הזהיר אותם שהם יפוזרו "עד מהרה".

ארצות הברית הביעה דאגה משפיכות הדמים החמורה ביותר מאז סילוקו של מורסי. מזכיר המדינה, ג'ון קרי, קרא לשלטונות מצרים לכבד את זכות ההפגנה השלווה ואת חירות הביטוי.

דובר האחים המוסלמים, ג'יהאד אל-חדד, אמר ש"מאות אלפי גברים, נשים וילדים מעורבים במחאה השקטה סביב מסגד ראבע אל-חדוויאה". לדבריו: "למרות מה שקורה לנשיא, אנו נמשיך במחאה. מספריהו גדלים מדי יום. האזרחים מזהים את הרודנות ואת סכנותיה ארוכות הטווח של ההפיכה הצבאית".

נכון להבוקר, קהיר שקטה, אף שמחנה תומכי מורסי הקיף עצמו באבטחה ובמתרסים. מנהיגי האחים המוסלמים נשאו נאומים נסערים להעלאת המורל של ההמון. המסר העיקרי העולה מהם, הוא שהמשטרה וכוחות הביטחון חשים מאוימים על ידי שביתת השבת, ולכן הם פתחו באש והרגו מפגינים.

משרד הבריאות המצרי אמד את מספר ההרוגים אתמול ב-78, אך הרופאים בבית חולים שדה שהוקם במקום מעריכים שיותר ממאה בני אדם נהרגו.

הדובר חדד אמר, שהרוצחים מתחלקים לשלוש קבוצות: "בריונים בסחבות, שוטרים בשלושה סוגי מדים ושוטרים בלבוש אזרח"י. הוא התחייב שהשובתים ימשיכו לדרוש את השבת מורסי לתפקידו: "זה עשוי להימשך שבועות, חודשים, יותר משנה – אנחנו לא נוותר".

שר הפנים של מצרים פנה אל "היגיון השובתים" והורה להם לשוב לבתיהם. לדבריו, תלונות שהגישו למשטרה שכנים סמוכים למסגד מקנים לטיהור המקום כיסוי משפטי. בינתיים הצטרפו אל מגני ההרג שתי דמויות מפתח במצרים שתמכו בסילוקו של מורסי: האימאם הגדול של מסגד אל-אזהר – הסמכות סונית הגבוהה במצרים – קרא לחקור את ההרג, וסגן הנשיא בממשל הזמני, מוחמד אל-בראדעי, אמר שנעשה שימוש בכוח מופרז.

ההתנגשויות אתמול פרצו ככל הנראה אחרי שכמה מתומכי מורסי ניסו להרחיב את המתרסים המקיפים את אזור המחאה, וכוחות הביטחון הגיבו באש. חובשים בבית חולים שדה סמוך טוענים, שכ-70% מהפגיעות נגרמו מאש חיה, ורבים מהקורבנות נפגעו בחזותיהם או בראשיהם מאש צלפים שירו מגגות בניינים.

מורסי עצמו נעצר בינתיים לחמישה עשר יום והוא מוחזק במקום לא ידוע. הוא מואשם ב"רצח בכוונה תחילה של אסירים, שוטרים וחיילים", כאשר הוא ומנהיגי אחים מוסלמים אחרים שוחררו בכוח מכלא בקהיר בינואר 2011. כמו כן, הוא נאשם בתכנון התקפות על בתי סוהר במהלך ההתקוממות שהביאה להפלת הנשיא מוברק. כל זאת התרחש, לפי האישומים, בקשר עם ארגון החמאס השולט ברצועת עזה ומקורב מאוד לאחים המוסלמים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן