Skip to content

זיכוי מכוונת רצח, הרשעה בניסיון הריגה ובחבלה של נאשמי שפרעם

הרוחות נרגעו לאחר הקראת הכרעת הדין במשפט הלינץ' בחייל עדן נתן זאדה, שטבח בנוסעי אוטובוס בשפרעם בשנת 2005. מחוץ לבית המשפט הפגינו מאות מול בדריכות מאות שוטרים. כעת התפזרו רובם לבתיהם, מרוצים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרוחות בבית המשפט המחוזי בחיפה נרגעו לאחר הכרעת הדין במשפט, וכעת נמצאים בו רק כשלוש מאות איש. בהכרעת הדין אומרים השופטים כי לבם עם המשפחות השכולות וכי הם מתקשים להבין איך בן אנוש הורג אנשים ללא עוול, אבל הנקמה היא לאלוהים. "המון סואן הקיף את האוטובוס בו היה זאדה. השוטרים היו מעטים. סכנת חיים נשקפה לשוטרים. ההמון פרץ והכה את זאדה והוא נפח את נפשו. זה היה אחד ממקרי החקירה הקשים למשטרת ישראל. המשפט התארך בשל חומר הראיות. מדובר בתיק סבוך הן בגלל הזמן שחלף מאז האירוע".

השופטים מתארים את שאירע: "למעלה משעה פגעו בו עד מותו וגם לאחר מותו המשיכו לפגוע בו. גם אחרי כן נזרקו אבנים והמשטרה כשלה מלהוציא אותו מהאוטובוס. בזמן הזה הוא עוד היה פצוע והוחזר לאוטובוס, אז פרץ ההמון לתוך האוטובוס. חלק מהנאשמים תקף בעת שהיה חי וחלק כשלא ידעו אם הוא מת או חי".

בית המשפט מזכה אותם על כן מכוונת רצח, כל אחד מהם. כל הנאשמים הורשעו בעבירות תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. נוסף על כך, מלבד נאשם מספר 3 הורשעו הנאשמים גם בעבירת התפרעות שסופה נזק. נאשם מספר 2 הורשע בחבלה בכוונה מחמירה ובהתפרעות שסופה נזק. נאשם מספר 3 הורשע גם בתקיפת שוטר בנסיבות מחמירות ובהתפרעות. נאשם 4 הורשע בעבירת ניסיון הריגה, תקיפת שוטר והפרעה לשוטר. נאשם מספר 5 הורשע גם בניסיון הריגה, התפרעות ותקיפה. נאשם מספר 6 הורשע גם בחבלה בכוונה מחמירה, התפרעות והפרעה לשוטר. נאשם מספר 7 הורשע בניסיון הריגה, תקיפה, התפרעות והפרעה לשוטר.

atef
עאטף, אחד הנאשמים, לפני הכרעת הדין ( צילום: נירה ידין)

"נאשמים אחד עד ארבע תקפו אחרי שנתפס. נאשמים 4 ו-7 היו דומיננטיים. נאשם 7 גם צעק 'מוות ליהודים'. נאשמים 1, 4 ו-7 בהתנהגותם היה ללמד על כך שניסו להרוג את זאדה. לא ברור אם כשתקפו אותו היה חי או מת ולכן אי אפשר להרשיעו ברצח או בהריגתו. אחד, 4 ו-7 אשמים בניסיון הריגה. 2 ו-6 היו במעגל האלימות ומואשמים ביידוי אבנים והפעלת אלימות. השימוש באבנים כוון לפגוע בזאדה ולגרום לחבלה חמורה. 2 ו-6 מורשעים בחבלה בכוונה מחמירה. נאשם מספר שלוש מזוכה מניסיון לרצח. לגבי נאשם מספר חמש: הנאשם שהה באוטובוס בעת פתיחת הדלת והיה שם כשזאדה היה חי ובעט בו בגבו וברגלו. נאשם חמש הפעיל אלימות קשה וגם הודה שצעק שיש להרוג את זאדה. לפיכך מרשיעים אותו בניסיון הריגה. ידה אבנים לעבר האוטובוס ולעבר שוטרים".

הנאשמים: נעמן בחוס, ארקאן כורבאג', מוניר זקוט, באסל קדרי, באסל חטיב, פאדי נסראללה, ג'מיל ספורי. שהיו מתוחים מאוד לפני הכרעת הדין, יצאו עם חיוך על פניהם בתום ישיבת בית המשפט ומייד נישאו על כתפי חבריהם שהמתינו מחוץ לאולם בית המשפט, תוך שהם מסמנים באצבעותיהם V לעבר הקהל המשולהב שקרא להם את הקריאה המסורתית שלהם: בדם, ברוח, נפדה אותך..(כאן בא כל פעם שם אחר).  השופטים: אב בית הדין אילן שיף, חנה הורוביץ וצילה קינן, ידעו כי הכרעת הדין עלולה להלהיט את הרוחות ולכן הקריא אב בית הדין קודם לכך את עובדת היותם מזוכים מהרשעה של ניסיון רצח ואחרי כן עבר להקריא את התקציר.

shfaram
החגיגות לאחר הכרעת הדין (צילום: נירה ידין)

מאות מפגינים באו לעבר בית המשפט המחוזי בחיפה לקראת הכרעת הדין במשפטם של שבעת החשודים בהריגת החייל עדן נתן זאדה, לאחר שביצע את הטבח באוטובוס בשפרעם ב-4 באוגוסט 2005. המארגנים צפו כאלף משתתפים שעשו בדרכם באוטובוסים, ובמקום נכחו במתח רב מאות שוטרים מהיס"מ, חמושים באלות, וסמויים רבים. המשטרה ניסתה להפריד בין מתחמי המפגינים, והמתנגדים למשפט הפגינו בצעקות "לחופש, לחופש, לחופש נולד", ו"נצא זכאים", וטענו כי מדובר במשפט ראווה פוליטי. משפחות הנאשמים היו מתוחות מאוד וחששו לדבר. המשפט התנהל לכל אורכו באווירה ציבורית קשה והיה טעון אמוציות.

trial
המפגינים מחוץ לבית המשפט בחיפה (צילום: נירה ידין)

נתן זאדה, שהיה חייל בעת האירוע, פעל כמפגע יחיד, הרג ארבעה ופצע תשעה לפני שהצליחו להשתלט עליו ולעצרו אותו. תושבים זועמים משפרעם שנכנסו לאוטובוס הרגו אותו לאחר שנלכד ונכפת, והוגש נגדם כתב אישום לאחר חקירה שארכה כשנה. ציבור ערביי ישראל וארגוני שמאל התנגדו להעמדתם למשפט בטענה כי יש להתייחס לכך כאירוע טרור ולא מעשה פלילי.

atef
אביו של עאטף, אחד הנאשמים, בעימות עם שוטרים (צילום: נירה ידין)

למקום באו גם מנהיגים ופוליטיקאים מהמגזר הערבי. ח"כ חנין זועבי התעמתה עם מפקד תחנת משטרת חיפה, בטרם תחילת הדיון, והודיעה לו כי המפגנים יעמדו בצל ולא בנקודת המרחב שגודרה עבורם. היא הגיע כשהיא טעונה וכעוסה עוד בטרם החלה לשוחח עם מפקד תחנת משטרת חיפה.  זועבי: "זוהי רדיפה פוליטית של העם הפלסטיני. במקום שהמדינה תגן על הפלסטינים מפני המרצחים המדינה שולחת מסר ברור לכולם שאסור לפגוע במי שמתכנן  רצח ערבים".  ח"כ מוחמד בראכה, יו"ר חד"ש, הגיב למגפון ואמר: "הם לא יכולים להיות אשמים. האשם נמצא בהתנחלויות ובימין הקיצוני, ובממשלה המהווה חממה להם ונותנת להם הכשר. לא נקבל פחות מזיכוי של הקרבנות שעומדים למשפט פוליטי שהוא משפט ראווה. לא נקבל את המשוואה שגם ניהרג, גם נהיה מתחת לאדמה וגם נישפט. יש פה משפט פוליטי. אלה שכיוונו את זאדה, נתנו לו תמיכה והדרכה להגיע לשפרעם ולרצוח,  הם האשמים. כל תוצאה אחרת למעט זיכוי,  תהיה חמורה מאוד".

shfaram
בני משפחה בהמתנה להכרעת הדין (צילום: נירה ידין)

עוד אמר בראכה, על רקע הזעקות של מתנגדי המשפט: "אם מחברים את המשפט הפוליטי הזה לתכנית השוויון בנטל ולמתווה פראוור מרגישים שזהו חלק ממתקפה כללית וממזימה כוללת נגדנו".

ח"כ לשעבר עיסאם מחול אמר כי "אנחנו כאן כי לא ייתכן שבישראל הקרבנות נשפטים והופכים להיות טרוריסטים. יש לתקן את ההיגיון העקום הזה משום שלקרבן יש זכות להתגונן. זוהי עדות נוספת להידרדרות הגזענית בישראל שיש לעצור אותה לא רק למען הערבים אלא למען הדמוקרטיה. נעצור את ההידרדרות הפשיסטית בכוחות משותפים של יהודים וערבים ובכלים דמוקרטיים".

ח"כ לשעבר (רע"מ-תע"ל) טאלב א-סנע אמר ש"אני חושב שלא הגיבורים שלנו עומדים כאן למשפט. מי שעומד למשפט זהו בית המשפט עצמו אם יהפוך לכלי בידי ממשלת ישראל כדי להכשיר את הפשע. לאור המחדל של כוחות הביטחון ושל משטרת ישראל הנאשמים זכאים ואף זכאים לצל"ש. אנחנו רואים בהם זכאים וזכים ויש להעמיד לדין את משטרת ישראל וגורמי הביטחון על שלא הגנו עלינו. הנאשמים הלו הם גיבורים אמתיים וזכים וראויים לצל"ש בעינינו. בית המשפט יכתים את עצמו אם ירשיע אותם. הממשלה היא שאשמה בהקמת ההתנחלויות, כך שזהו פשע שלהם ושל נתן זאדה באמצעות הממשלה הציונית".
בתום הכרעת הדין, נרגעו הרוחות הטעונות. הקהל שקיבל את יקיריו מבלי שהורשעו ברצח או בניסיון לרצח, התלהם מעט בקריאות שמחה ולאט לאט התפזר. שוטרי מג"ב, יס"מ והבילוש שנותרו כמעט בלי עבודה, התפנו למים קרים. עד גזר הדין, יהיה  בינתיים שקט.

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    29 ביולי 2013 @ 18:28

    ראשית שלא יהיו כאן ספקות אני נגד מעשה הרצח של זאדה אבל יש כאן בעיה נתן זאדה היה אזוק בידי המשטרה וההמון ביצע בו לינץ אם הם לא אשמים ברציחתו אז מה זה אומר שמחר יתפס מחבל שירצח יהודים ברחוב ההמון יתפוס אותו ויחסל אותו וכולם יצאו בעונשים קלים ואז מה יאמרו אברי זכיות האדם………………

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן