Skip to content

דו קרב מילולי יחימוביץ'-לפיד – בדיון על אישור התקציב במליאה

"אתהאחלה פרזנטור", הטיחה שלי יחימוביץ' בשר האוצר לפיד. "פעם בשביל בנק, פעם בשביל מחאה, ופעם בשביל היפוכה. הולכת השולל כאן שברה כל שיא של ציניות". לפיד: "אתם חיים בלה לה לנד. אתם חיים בעולם פנטזיונרי שאין לו קשר למציאות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ביקרת את נתניהו, לעגת לו, התחייבת לעשות ההיפך ממנו. אתה גם מזכיר לנו בכל הזדמנות איזו ירושה נוראה הוא השאיר לך – אבל הפכת להיות פרזנטור שלו", כך הטיחה יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' בשר האוצר, יאיר לפיד – במהלך הדיון במליאת הכנסת, לאישור תקציב המדינה. ההצבעות על התקציב צפוי להימשך אל תוך הלילה ולהמשך אולי אף עד השעות הקטנות – עד שיאושרו כל סעיפיו.

"אחלה פרזנטור". שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)
"אחלה פרזנטור". שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)

במהלך נאומה שלחה לח"כים ב"וואטסאפ" צילום של לפיד משתתף בהפגנת מחאה, עם כרזת "איפה הכסף". היא הזמינה את הח"כים לצפות בלפיד מפגין נגד אותה מדיניות שהיום הוא מוביל. "אחלה פרזנטור", אמרה. "פעם בשביל בנק, פעם בשביל מחאה, ופעם בשביל היפוכה. ומה עושה הפרזנטור לפיד מיד אחרי שהוא מקבל את התפקיד מנתניהו? שוכח מההפגנות, שוכח את ההבטחות, שוכח שהוא בא לשנות, שוכח שנשבע להגן על מעמד הביניים, שוכח שדיבר על פוליטיקה חדשה, יורד מהטרמפ של המחאה, שהביא אותו במהירות עד למשרדו הממשלתי הרם – ומתמסר כל כולו לתפקיד הפרזנטור.

"הולכת השולל כאן שברה כל שיא של ציניות, בכך שלא רק שהפרזנטור המשיך לבצע את אותה מדיניות ממש, הוא אפילו השתמש באותן מילים בדיוק", אמרה יחימוביץ'. "אפילו המלים, אלוהים אדירים, הן אותן מילים, אחת לאחת, כאילו למדת את תורתו של נתניהו ובלעת אותה בביס אחד ולא נודע כי בא אל קרבך – והוא פשוט מדבר מתוך הפה שלך. תציל אותנו, זה פשוט מביך.מה שעשית להם הוא בלתי נסלח. יצרת שבר באמונה של האנשים שבאמת אפשר לשנות. שהאמינו שכן אפשר לעשות מעשה דמוקרטי,להיות מעורבים.

"אולי אתה באמת חי בסרט. בסרט שלך יעקב פרי ואתה ופרנקל השכן שלך הם מעמד הביניים. העניים הם המצאה פופוליסטית, והסקטור העיסקי זה חמישה תאגידים גדולים", אמרה יחימוביץ'. "היום הציבור יודע בדיוק מי איתו ומי נגדו. מי מפר את כל הבטחותיו – ומי לא מוכן עבור כיסא למעול באמונו. לא נבגוד בציבור, לא נפנה לו עורף, לא ננצל ונזרוק אותו רגע אחרי,נמשיך להיות המחנה האחראי,נמשיך לקיים הבטחות, נביס את הייאוש שזרעת.

"חיים בלה לה לנד". יאיר לפיד. (צילום: דן בר דוב)
"חיים בלה לה לנד". יאיר לפיד. (צילום: דן בר דוב)

"כולנו כאיש אחד נרים יד נגד התקציב שלכם, ונקרא להגונים ולישרים שבכם, אנשי הקואליציה, לעשות חשבון נפש של ממש ולהצביע אתנו, או לעזוב את המליאה בעת ההצבעות. היום אנחנו מציבים חלופה ברורה, נציע אותה לפרטיה, בכל הסתייגות והסתייגות שלנו לכל גזרה שאתם מטילים. והיום קול האופוזיציה יהיה קולו של העם".

יחימוביץ' בירכה בסוף נאומה את ראש הממשלה, על תחילתו של התהליך המדיני. היא אמרה כי היא מכבדת את החלטותיו ויודעת כמה הן קשות עבורו – והיא שבה והבטיחה כי מפלגת העבודה תעניק רשת בטחון פוליטית לרה"מ בכל הנוגע לתהליך המדיני. "נילחם בתקציב כאילו אין תחילת תהליך המדיני, ונגבה את התהליך המדיני כאילו אין קרב על התקציב".

שר האוצר, יאיר לפיד לא נשאר חייב. "אתם חיים בלה לה לנד. אתם חיים בעולם פנטזיונרי שאין לו קשר למציאות. עכשיו כשסיימנו עם הפנטזיות נתחיל במציאות: התקציב הנוכחי – משימה שאיש לא רצה להתקרב אליה, ובמיוחד אישה לא רצתה להתקרב אליה. היינו צריכים לטפל בגרעון מתגלגל, שבעוד שנה שנתיים יכול היה לצמוח מ- 40 מיליארד ל- 50 ו-70 מיליארד. מציאות שהאופוזיציה בחרה להתעלם ממנה, כאילו לא קיימת והעדיפה לעצום עיניים.

"זה מה שעמד לנגד עינינו", אמר לפיד. "האם להיטיב עם כולם, העיקר שלא יכעסו עלינו? אבל עשינו בחירה; לגלות מנהיגות שמתרחשת בעולם האמיתי ולא בעולם הפנטזיות. החלטנו לגלות מנהיגות. לקדם תקציב לא קל, אך עדיין לשמור על מעמד הביניים. אני שמח שגיליתי לאופוזיציה את דבר קיומו של מעמד הביניים, שהיה במשך שנים 'הכספומט' של כל ממשלות ישראל ללא יוצא מן הכלל. לקחנו מתקציב הביטחון שאיש לא נגע בו שנים, לקחנו מתקציב הישיבות ומכל המקומות האחרים ורק אחרי זה, כשהתברר שעדיין זה נדרש גם לקחנו מכולם", אמר לפיד.

"התקציב שהבאנו הוא תקציב שיעודד צמיחה", טען שר האוצר. "זה תקציב שהוא קודם כל הוגן, שייצור צמיחה, ייצור תמריצים לתעסוקה, יעודד תעשיות ועסקים קטנים. גם בימים אלו הגדלנו את תקציבי החינוך, הרווחה, התחבורה. הגדלנו ב- 500 מיליון שקל את תקציבם של ניצולי השואה. עשינו את מה שאפשר בעולם האמיתי שבו חיים אנשים אמתיים. מי שיעבוד – יקבל במעונות יום, במערכות הכשרה. מעבר מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה – זה הבסיס לחברה הוגנת ולכלכלה חזקה. אם מישהו מביא ילדים לעולם הזה הוא אחראי עליהם, לא אף אחד אחר. לא המדינה. ניצור עוד מקומות עבודה, נוריד את יוקר המחייה, נוריד את מחירי המים והחשמל. לא עוד חשמל חינם. נחזק את העסקים הקטנים והבינוניים שהם מנוע הצמיחה העיקרי. כל זה בתקציב הנוכחי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן