Skip to content

הריבית לאוגוסט נשארת 1.25%

ההחלטה של הוועדה המוניטארית, פעם ראשונה ללא סטנלי פישר, להותיר את הריבית ללא שינוי עקבית עם מדיניות ריבית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בהחלטה ראשונה ללא סטנלי פישר, הותירה את הריבית לאוגוסט 2013 ללא שינוי ברמה של 1.25%

הגורמים העיקריים להחלטה

ההחלטה להותיר את הריבית לחודש אוגוסט ללא שינוי ברמה של 1.25%, עקבית עם מדיניות ריבית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטארית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

ציפיות האינפלציה מתחת למרכז היעד

הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה מהמקורות השונים נמצאות מתחת למרכז היעד. האינפלציה בפועל ב- 12 החודשים האחרונים עלתה אל מרכז היעד.

הנתונים שנוספו בחודש האחרון מצביעים על המשך צמיחה של הפעילות הכלכלית בקצב המתון יחסית שאיפיין אותה בשנתיים האחרונות. הנתונים שנוספו החודש מיתנו את החששות להאטה נוספת בצמיחה.

תחזית צמיחה כלפי מטה

קרן המטבע הבינלאומית עדכנה כלפי מטה את תחזיות הצמיחה הגלובליות. המשק העולמי ממשיך להציג תמונה מעורבת, כאשר ביפן ובבריטניה מסתמנת התאוששות, בארה"ב נתוני המאקרו היו מעורבים, באירופה נמשכת סביבת המיתון ובמשקים המתעוררים ממשיכה להסתמן חולשה. בכירים ב-Fed הבהירו במהלך החודש שצמצום ההקלה הכמותית יהיה תלוי במצב המשק. הבנק המרכזי של יפן ממשיך בהרחבה כמותית, וה-ECB וה-Bank of England הצהירו על קווים מנחים למדיניות המוניטרית בעתיד, אשר צפויה להיוותר מרחיבה לתקופה ממושכת.

ייסוף השקל

על רקע המשך המדיניות המוניטרית המרחיבה במשקים העיקריים נמשך ייסוף השקל מול שער החליפין האפקטיבי, והסתכם החודש ב-0.9%.

נטילת משכנתאות

בחודשים האחרונים נמשכה נטילת משכנתאות בהיקפים גבוהים. במחירי הדירות, הנמדדים על פי סקר מחירי הדירות של הלמ"ס ואינם נכללים במדד המחירים לצרכן, נרשמה באפריל-מאי ירידה של 0.1%, ועודכנו כלפי מטה נתוני חודשים קודמים. עם זאת, מוקדם לקבוע אם מדובר בשינוי מגמה.
על רקע אלה, ועל רקע הפחתות הריבית שבוצעו בחודשים האחרונים, החליטה הועדה המוניטארית להותיר החודש את הריבית ללא שינוי.

שמירה על הסטטוס קוו

בנק ישראל קיבל את ההחלטה הקלה, שמירה על הסטטוס קוו, עד לכניסתו לתפקיד של הנגיד החדש, משאירים עוד כדור אחד במחסנית", מסביר ניר אומיד, מנהל השקעות ראשי בתמיר פישמן בהתייחסותו להחלטת הריבית. לדבריו, "צריך לזכור כי תפקידו העיקרי של בנק ישראל הינו לשמור על יציבות המחירים מחד ותמיכה בצמיחה מאידך, כאשר יעד האינפלציה הינו 1%- 3% האינפלציה בפועל ב-12 החודשים האחרונים הינה 2%, והאינפלציה הצפויה שנה קדימה ירדה ל- 1.7%בלבד, הרי שאנו נמצאים במרכז היעד קדימה ואחורה, ואין כל סיבה לכך שהריבית לא תרד ל1%, מה שעשוי לסייע לבלום את העלייה של השקל מול הדולר ובכך לבלום את הפגיעה ביצואנים. ברירת המחדל צריכה להיות הפחתת ריבית, כל עוד אין סכנה ליציבות המחירים . לגבי השפעתה של הריבית הנמוכה על מחירי הנדל"ן הגואים, למרות שבנק ישראל ניסה לסייע בנושא אין זה תפקידו ומי שצריכה לטפל במחירי הנדל"ן, היא הממשלה".

"יחד עם זאת" מוסיף אומיד, כי "מבחינת שוק אגרות החוב, ההבדל בין ריבית של 1.25% ל 1% אינו דרמתי , ומה שיקבע את רמות התשואות של אגרות החוב הוא מה שקורה בארה"ב, בפרט כאשר רמת המרווחים הצטמצמה לשפל של כמעט 1%".

"התמונה הכללית חיובית"

לדברי אומיד, "בטווח קצר נתוני התעסוקה שיתפרסמו ביום שישי יתנו את הטון, כאשר נתונים טובים יחזקו את ההערכה, כי ההקלה הכמותית עומדת להסתיים מה שיביא לעליית תשואות ולהפך . ביום רביעי ימתינו המשקיעים להחלטות ישיבת הפד, לא ברור מדוע העולם עוצר את נשימתו בכל נאום של ברננקי, ההקלה הכמותית עתידה להסתיים, וזה כלל לא משנה אם זה יקרה בסוף דצמבר או בתחילת פברואר . צריך להסתכל על התמונה הכללית , והתמונה הכללית חיובית, אם נתוני התעסוקה יהיו טובים , זה אומר שמצב המשק משתפר, וזה כמובן תומך בשוק המניות , אם נתוני התעסוקה יאכזבו, זה אומר שההקלה הכמותית תמשך, וגם מצב זה עשוי לתמוך בשווקים .לטווח ארוך מה שיקבע זה לא ריבית של 1.25% או 1% בישראל אלא התשואה ל-10 שנים בארה"ב ומצב הכלכלה הסינית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן