Skip to content

פרנקל OUT, פלוג IN?

פרישתו של הנגיד לשעבר פרנקל נעשתה בצל פרשת הבושם בנמל תעופה בהונג קונג - מירוץ המינוי לנגידות מתחדש • האם תאייש לראשונה אישה בישראל את משרת היועץ הכלכלי הראשי של הממשלה? הגיע הזמן שגם את המשבצת הזאת תכבוש לראשונה אישה מוכשרת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נגיד בנק ישראל לשעבר, הפרופ' יעקב פרנקל, הודיע אתמול על פרישה ממירוץ הנגידות. הפרישה באה כתוצאה מסחבת שנקטה ועדת טירקל בנוגע להליך מינויו. במוקד הליך המינוי, עמדה פרשת הבושם שהנגיד לשעבר פרנקל עמד במרכזה, כפי שחשף עיתון המתפרסם בישראל.

נמל התעופה בהונג קונג, בדרך למחלקת הבשמים (ויקיפדיה)
נמל התעופה בהונג קונג, בדרך למחלקת הבשמים (ויקיפדיה)

פרשת הבושם הייתה ותהיה חלק קטן בפרשת המינוי של פרנקל למשרת הנגידות. קדמה לה ביקורת שהנגיד ספג עת שימש סגן יו"ר קבוצת הביטוח הגדולה בעולם, AIG. פרנקל סירב לקחת אחריות על קריסתה של חברת הביטוח וגילגל אותה לקודמיו. נטילת אחריות אישית כלשהי על קריסתה של ענקית הביטוח לא היתה מציגה אותו באור שלילי, כאדם הבורח מאחריות, ועל כך התרעמו רבים בעולם הפיננסי במשק.

הליך המינוי הציף גם ביקורת שנמתחה על הנגיד, בדו"ח מבקר המדינה, על כספים שמשך פרנקל במהלך עזיבתו את הבנק. פרנקל פדה ימי מחלה ומשך הוצאות אש"ל בהיקף של מאות אלפי שקלים, שחלקם הגדול נאלץ להחזיר חזרה.

למרות הכל פרנקל הוא עודנו כלכלן מוערך ומכובד בארץ ובעולם. הוא חתן פרס ישראל ואדם המוזמן באופן תדיר לאירועים וכנסים מרכזיים בעולם. הוא היה מועמדם המועדף של ראש הממשלה נתיניהו ושר האוצר יאיר לפיד.

כעת נפתח שוב המירוץ לנגידות

בין המועמדים אפשר למצוא אנשים שעשו את שמם בתחום הכלכלה: כלכלנים כמו פרופ' ליאו ליידרמן, פרופ' עמנואל טרכטנברג ויש שהעלו גם את שמו של מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, פרופ' אבי בן בסט. מועמדת קצת פחות מוכרת בציבור, אך מכובדת לא פחות מהאחרים היא ד"ר קרנית פלוג.

ד"ר קרנית פלוג (מקור: בלומברג ביו-טיוב)
ד"ר קרנית פלוג (מקור: בלומברג ביו-טיוב)

ד"ר קרנית פלוג משמשת כיום כממלאת המקום של נגיד בנק ישראל. את הדוקטורט היא סיימה בחו"ל באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, ואת הקריירה המקצועית שלה פתחה בקרן המטבע העולמי. לאחר מכן, המשיכה את עבודתה בבנק ישראל במחלקת המחקר. תחום מחקרה של פלוג נוגע בנושאים מקרו כלכליים כמו שוק עבודה, שכר מינימום ועוני, וכנראה שבתקופת כהונתה תיתן פלוג לנושאים אלו, אם תיבחר, משקל רב בהחלטותיה.

אחת ההחלטות האחרונות של פלוג הייתה להשאיר על כנה את הריבית במשק. בכך היא ממשיכה את דרכו של הנגיד היוצא פישר: שמירה על יציבות המחירים, ועידוד הצמיחה. לפלוג תהיה עבודה קשה מאד בשמירה על אותן מטרות, לנוכח ההצהרות של השר לפיד על הבור התקציבי שנפער והמצב הקשה בו המשק שרוי.

סוגיה לא פשוטה שתצטרך להתמודד מולה פלוג, היא עליית מחירי הנדל"ן המאמירים, ומספר הרב של משכנתאות שהציבור הישראלי נטל על עצמו. פלוג תצטרך לדאוג לא רק לציבור הישראלי, אלא גם למערכת הבנקאית, שהלוותה את אותן משכנתאות.

מינויה לתפקיד הנגידה הבאה תהיה לא רק הבעת אמון בה, כיועצת הכלכלית הראשית של הממשלה. היא תהיה גם הבעת אמון בפלוג כאדם הנכון להילחם נגד בועת נדל"ן ומחירי דירות מאמירים.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן