Skip to content

סקר: רבע מהישראלים יקצצו במזון בגלל אישור הגזירות

עוד עולה מהסקר שיזמה עמותת ידיד כי 11% מהמרואיינים הסכימו (במידה רבה או במידה רבה מאוד) עם הקביעה כי יקצצו בהוצאות התרופות של משק הבית שלהם, 39% מהמרואיינים יקצצו בהוצאות הביגוד של משק הבית ו- 35% מהמרואיינים הסכימו לקביעה כי יקצצו בהוצאות התרבות של משק הבית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סקר שערכה חברת דיאלוג עבור עמותת ידיד במסגרת פעילות הקואליציה לביטחון תזונתי מעלה כי 24% מהישראלים עומדים לקצץ, בסבירות גבוהה, בהוצאות המזון של משק הבית שלהם כתוצאה מאישור הגזירות הכלכליות של משרד האוצר שעברו אתמול בתקציב המדינה. 

עוד עולה מהסקר כי 11% מהמרואיינים הסכימו (במידה רבה או במידה רבה מאוד) כי יקצצו בהוצאות התרופות של משק הבית שלהם, 39% מהמרואיינים יקצצו בהוצאות הביגוד של משק הבית ו- 35% מהמרואיינים הסכימו (במידה רבה או במידה רבה מאוד) כי יקצצו בהוצאות התרבות של משק הבית שלהם.

פיצה (צילמה: שרית פרקול)
אפשר לשכוח מלאכול בחוץ? פיצה (צילמה: שרית פרקול)

מניתוח הסקר עולה עוד כי "בשאלות המתייחסות להוצאות החינוך והתרופות, לא נמצאו הבדלים בין המרואיינים בעלי רמות הכנסה שונות. ייתכן שהדבר נובע מתפישת הוצאות אלה כבסיסיות ואינן ניתנות לצמצום ללא קשר למצב כלכלי. סעיף ההוצאות לתרופות נתפש כבסיסי והחיוני ביותר, ולכן כשלושה רבעים מהמדגם מציינים כי לא יצמצמו את ההוצאות בסעיף זה. עם זאת, כ-11% מהמרואיינים מציינים כי יאלצו לצמצם בסעיף זה".

סמנכ"ל ידיד, רן מלמד, אומר כי "התקציב החדש כולל שורה של גזירות כלכליות שיובילו לשינוי המאזן הכלכלי של כל משק בית, הצפוי לספוג בממוצע פגיעה של כ-500-1000 שקל בחודש. אנשים יקנו פחות אוכל ויצמצמו במוצרי המזון בעלי ערכים תזונתיים גבוהים – מוצרי חלב, בשר, ירקות ופירות. הישראלי יקנה פחות ויאכל פחות טוב. מי שבעיקר יפגע מכך הם ילדים, קשישים ונשים בהריון". 

מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית החולים הדסה בירושלים, דורית אדלר, אף היא חברה בקואליציה לביטחון תזונתי, אומרת בתגובה לסקר כי על ממשלת ישראל לפעול מיידית לקביעת סל מזון בריא והוזלת המוצרים שבו בצורה משמעותית, הן ע"י מנגנון של פיקוח מחירים והן בדרך של הפחתת המע"מ כפי קיים בחלק גדול מהארצות המערביות. אדלר מביאה לדוגמה את הודו, שהעבירה באחרונה חוק לביטחון תזונתי במסגרתו תסבסד מזון בריא כדרך לטפל בבעיית אי הביטחון התזונתי.

במסגרת הסקר רואיינו 513 מרואיינים מקרב האוכלוסייה היהודית הכללית, תוך שמירה על מכסות של מין, גיל ואזורי חיוג באופן מייצג. המרואיינים נתבקשו לקבוע, במידה ויאושר תקציב המדינה במתכונת אותה הביא משרד האוצר, מהי מידת הסכמתם לגבי מספר היגדים העוסקים בקיצוץ הוצאות משק הבית בתחומים שונים – מזון, תרופות, שירותי חינוך, ביגוד ותרבות.

יצויין כי מדו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון לתת לשנת 2012 עולה כי 73% מנתמכי הסיוע מוותרים על רכישת מזון לטובת צרכים אחרים לעומת 31% מהציבור הרחב. 54% מנתמכי הסיוע דיווחו כי חלה הרעה במצבם הכלכלי בשנה האחרונה, עליה בשיעור של 20% ביחס ל-2011. גם כשליש (30%) מהציבור הרחב דיווח כי מצבו הכלכלי הורע בשנה האחרונה, מגמה זהה לשנת 2011.

95% מהנתמכים נאלצים לוותר על שירותים חיוניים ומוצרים בסיסיים, מתוכם כשליש באופן קבוע. מחצית (52%) מהציבור נאלצו השנה לקנות פחות מוצרי מזון בשל הרעה במצבם הכלכלי. 15% החלו לעבוד בעבודה נוספת או שינו את מקום עבודתם כדי להגדיל את ההכנסה. 18% מהציבור הרחב לקח הלוואה מהבנק כדי להתמודד עם המצוקה הכלכלית.

34% מקרב הציבור הרחב חוששים שיתדרדרו למצוקה כלכלית בשנה הקרובה.

39% מקרב הציבור הרחב דיווח כי הגזירות הכלכליות והתייקרות המחירים במהלך 2012 אילצו אותם לצמצם למינימום את פעילויות ההעשרה והפנאי להם ולילדיהם.

הקואליציה לביטחון תזונתי כוללת שורה ארוכה של ארגונים לשינוי חברתי, ארגוני מזון, אנשי אקדמיה ורפואה, נציגים של מרכז השלטון המקומי ואיגוד העובדים הסוציאליים ואחרים. הקואליציה מקדמת מדיניות כוללת של ביטחון תזונתי לכלל תושבי מדינת ישראל. 

להורדת הניתוח המלא של הסקר

[related-posts title="כתבות נוספות"]

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    30 ביולי 2013 @ 18:59

    כידוע עמותת ידיד נתמכת עי הקרן החדשה לישראל מזמיני הסקר קיבלו את התוצאות שהם רצו לקבל אני לא טוען שמבחינה רווחה ישראל שבדיה אבל לקרוא את הכתבה " המפחידה " נוריד טיפה מהנבואות השחורות בכתבה האם ראיתם את פחי האשפה בארץ איזה כמויות של מזון זורקות משפחות בישראל מכל רבדי החברהבתי המלון מפוצצים בישראל עמך סעו לאילת ותראו את עמך ישראל מבלה בבתי מלון באילת תגיעו לנתב"ג אלפי ישראל מכל שכבות החברה הישראלית טסים לחול והסופרים לא הכריזו עדין על פשיטת רגל האם היתם פעם בבר מצוה של ישראלי ממוצא הגר בשכונה בעיר דרומית אלפי שקלים על רקדניות מתופפים וכמובן זמר מהשורה הראשונה מבלי לנקוב בשמות הייתי אורח בבר מצווה של בחור עובד במפעל בדרום הארץ מרוויח כחמש אלפים ש"ח אולי קצת יותר והאירוח היה כיד המלך שולחנות עמוסוים בכל טוברק הלבוש של המשפחה של חתן המסיבה אישתו ילדיו והנער עלו לו כשלושים אלף ש"ח ואני לא מדבר על האירוע עצמו שבטח עלה כמאה אלף ש"ח והבחור לא עשיר עובד מפעל הוא ואישתו בעלי הכנסה של אולי חמישה עשר אלף ש"ח ביחד נכון יש אנשים שמצבם הכלכלי קשה אבל אף אחד לא מת מרעב בישראל אז קצת פרופרציות

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן