Skip to content

מדפסות התלת ממד – הסיוט של כל איש אבטחה

כך התברר היום בדיון שערכה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בעקבות תחקיר ערוץ 10 שבו הוברח אקדח שהודפס במדפסת תלת ממד לבניין הכנסת, במרחק מטרים ספורים מראש הממשלה. מומחה שהעיד בוועדה: אי אפשר יהיה לאבטח את המדפסות מפני ייצור כלי נשק או את המידע לייצור כלי הנשק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מומחים למדפסות התלת מימד וקצינים בכירים במשטרה ציירו היום, בישיבת ועדת הפנים של הכנסת, חזות ביטחונית קשה כתוצאה מן היכולת לייצר כלי נשק באמצעות מדפסות התלת מימד. מן הדברים שהושמעו היום בוועדה עולה כי המדפסות הללו מביאות אתן את הסיוט של כל איש אבטחה באשר הוא.

לדברי ד"ר רועי צזנה מאוניברסיטת בר אילן, כל מהנדס יוכל עתה להעלות דגם משופר של אקדח לרשת האינטרנט – מה שיגרור אבולוציה אדירה של כלי נשק. "כלי נשק ייעשו משוכללים יותר ויותר, כך שיהיה קושי אמיתי בזיהוים", אמר ד"ר צזנה. לדבריו, מבדיקה שנערכה, אי אפשר יהיה לאבטח את המדפסות מפני ייצור כלי נשק או את המידע לייצור כלי הנשק.

מדפסת תלת ממד בפעולה (צילום: ויקיפדיה)
מדפסת תלת ממד בפעולה (צילום: ויקיפדיה)

גם קציני משטרה הביעו דאגה לנוכח האפשרות לייצר כלי נשק באמצעות מדפסות תלת מימד. ניצב אהרון אקסול, מהמשרד לביטחון פנים, אמר כי יש צורך להיערך למצב הקיים, והעריך כי תקום ועדה לטיפול באיום החדש. סנ"צ דן שפיר, אמר כי אמצעי השיקוף והמיגון הקיימים היום אינם מספיקים לגילוי כלי נשק המיוצרים באמצעות המדפסות התלת מימדיות – ולכן יש צורך לנקוט בשיטות אבטחה אחרות. "האיום הוא הרבה יותר רחב מייצור של אקדחים וכולל בתוכו ייצור של תרופות וחומרים אסורים אחרים", העריך סנ"צ שפיר.

קצין הכנסת, יוסף גריף, אמר כי מערך האבטחה של הכנסת הופתע מן התופעה החדשה. לדבריו, מאז שהוכנס אקדח פלסטי מסוג זה על ידי עיתונאי מערוץ 10, הנושא נמצא במודעות של המאבטחים – אך עדיין יש צורך למצוא מענה מתאים יותר לאיום.

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ מירי רגב, קיימה את הדיון בעקבות התחקיר של אורי אבן, כתב ערוץ עשר מהתכנית "צינור לילה". אבן הצליח במסגרת התחקיר, יחד עם צוותו, לעבור את הבידוק הביטחוני של הכנסת – ולהביא אקדח, שיוצר במדפסת תלת-ממדית, למרחק של מטרים ספורים מראש הממשלה בנימין נתניהו.

המומחים למדפסות תלת-הממד, שנכחו בישיבה, הסבירו כיצד הטכנולוגיה פועלת. לדבריהם, כיום יכול כל אדם באופן עצמאי לרכוש את המדפסת ואת חומר הגלם שממנו הפריט המודפס מיוצר. החומרים נגישים וזמינים באינטרנט, ולכן יש קושי לפקח עליהם. יחד עם זאת, הטכנולוגיה החדשה מביאה עמה גם דברים חיוביים ושינוי של כל תרבות הצריכה. היא קיימת לצורך מנעד רחב של דברים, החל מייצור תרופות, וכלה בייצור משחקי ילדים.

בהמשך הישיבה הודגם לנוכחים כיצד פועלת המדפסת, בדגש על כך שהפעולה היא פשוטה ודומה להדפסה המוכרת של מסמכים ותמונות. התהליך מתחיל בשליחת קובץ להדפסה ומסתיים לאחר מספר שעות, בהתאם לגודל ומורכבות המוצר. ייצור כל חלקי האקדח למשל לוקח כעשרים שעות בלבד. כמו כן הוצג רובה שהודפס.

ח"כ מירי רגב סיכמה את הדיון ואמרה, כי אין ספק שיש בטכנולוגיית מדפסות התלת-ממד הרבה דברים חיוביים, אך גם איומים חדשים. היא ביקשה לעדכן בכך את לשכת ראש הממשלה ושר הביטחון. כמו כן אמרה, כי נדרשת עבודת מטה של המשטרה וכי יש צורך למצוא מענה לאיום החדש גם אם הוא זמני. לכן, יש צורך לשבת ולחשוב מחדש על מערך האבטחה של מדינת ישראל, כך שהאזרחים יהיו בטוחים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן