Skip to content

אושר סופית החוק להגנת הסופרים. הסוף למבצעי "ארבע במאה"

לפי החוק שאושר, נקבע כי ככלל, במשך תקופה זו, חנות ספרים לא תהיה רשאית למכור את הספר במחיר נמוך מהמחיר לצרכן שקבע המוציא לאור, למעט לפי הסדר הנחות שנקבע בחוק. חנות ספרים לא תתגמל מוכרים בעבור המלצה על ספר מסוים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת אישרה בקריאות השנייה והשלישית, את הצעת החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל.

מטרות החוק שהתקבל, הן להבטיח גמול הולם לסופרים ישראלים ולשמור על גיוון תרבותי בפרסום והפצת ספרים, באמצעות קביעת התשלומים המינימליים אשר על מוציא לאור לשלם לסופר ישראלי, במהלך תקופת הגנה של 18 חודשים מתאריך ההוצאה לאור.

חסל סדר "ארבע במאה". (צילום: צבי זינגר)
חסל סדר "ארבע במאה". (צילום: צבי זינגר)

לפי החוק שאושר, נקבע כי ככלל, במשך תקופה זו, חנות ספרים לא תהיה רשאית למכור את הספר במחיר נמוך מהמחיר לצרכן שקבע המוציא לאור, למעט לפי הסדר הנחות שנקבע בחוק. חנות ספרים לא תתגמל מוכרים בעבור המלצה על ספר מסוים. לגבי חנויות ספרים המפעילות שבעה מקומות ממכר לפחות- ייקבע, אחת לשנה, הסדר הנחות ידוע מראש ובכתב בין המוציא לאור לבין חנויות הספרים. כן נקבע הסדר לגבי הקצאה של שטחי תצוגה מועדפים בחנויות הספרים.

הפיקוח על יישומו של החוק יהיה בידי ממונה ומפקחים שיהיו עובדי משרד הכלכלה, ועל הפרת הוראותיו יוכל הממונה להטיל עיצומים כספיים. כן נקבע, כי יוקצו על ידי משרד התרבות והספורט סכומי כסף לפרסים למשוררים, סופרים ומוציאים לאור.

החוק התקבל כהוראת שעה, לתקופה של שלוש שנים, אותה רשאי השר, בהתקיים תנאים מסוימים, להאריך בצו בשנה אחת נוספת.

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ עמרם מצנע, הציג את ההצעה במליאה ואמר במהלך דיוני הוועדה הוכנסו תיקונים רבים להצעת החוק הן על מנת לאזן בין האינטרסים הרבים והן על מנת להגן על כלכלת שוק חופשית. "למדתי פעם נוספת שכאשר יש תיאום ורצון טוב של כל כך הרבה גורמים, אז אפילו השמיים הם לא  הגבול. אני תקווה שהצעת החוק תשיג את המטרות שלשמן היא חוקקה".

ח"כ ניצן הורביץ (מרצ), שהיה בין יוזמי הצעת החוק הפרטית בנושא: "זה יום גדול לתרבות הישראלית. החוק הזה קובע נורמה שספר וספרות הם ערך. במהלך תהליך אישור החוק הופעלו עלינו לחצים כבדים מאוד".

שרת התרבות והספורט לימור לבנת (הליכוד ביתנו): "זהו רגע גדול לתרבות בישראל. יש מקרים בהם אין ברירה אלא להפעיל התערבות ממשלתית כדי להציל את התרבות הישראלית".

ועדת החינוך, התרבות והספורט דנה בחוק להכנתו, משך כשלוש שנים, עוד מהכנסת ה-18, אז הוגשה כהצעת חוק פרטית של מספר ח"כים,  ביניהם ניצן הורוביץ (מרצ), יריב לוין (הליכוד ביתנו) וח"כ לשעבר זבולון אורלב.

ביוזמת יו"ר הועדה, ח"כ מצנע ושרת התרבות, לימור לבנת, ובאישור חברי הכנסת הוכנס סעיף המתגמל סופרים ומשוררים צעירים: משרד התרבות יעניק מידי שנה עשרה פרסים לסופרים בראשית בסכום של 25,000 ש"ח לכל אחד; עשרה פרסים בסך 20,000 שקליםפ (במקום 8,000 שקל הניתנים כיום) לעשרה משוררים בתחילת דרכם ו-10 פרסים (במקום חמישה הקיימים כיום) בסך 20,000 שקל להוצאות לאור על ספרי ביכורים.  שתי הרשתות סטימצקי וצומת ספרים הודיעו על הצטרפותם ליוזמה המבורכת של הענקת פרסים לסופרים ומשוררים צעירים.

45 ח"כים תמכו בחוק ושלושה התנגדו לו.

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    1 באוגוסט 2013 @ 20:10

    האמת החוק החדש בסופו של דבר יזיק לסופרים אנשים יקנו פחות ספרים או שיחכו ויקנו לאחר 18 חודש

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן