Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 2.8.2013

עוני חובק עולם, מיכל גוברין אחת ואליס מונרו היחידה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חיים יקרים / אליס מונרו הנה שמחה אמיתית ומלאה. וכשג'ונתן פרנזן מצוטט על כריכת הספר באומרו שמונרו היא גאונה יודעים מייד כי הוא אכן מתכוון לכך ולא מדובר בעוד ציטוט שהוצא בכפייה לצורך יחסי ציבור. מונרו, ללא ספק אחת הסופרות הגדולות של ימינו ומועמדת תמידית לזכיה בפרס נובל, הודיעה זה מכבר ש"חיים יקרים" הוא ספרה האחרון.

אין זה מעשה שכיח, פרישה מכתיבה, אך מונרו אמרה כי אלו הדברים האחרונים שיש לה לספר על חייה, והוסיפה, שאינה רוצה להמשיך ולהיות בודדה כפי שהכתיבה דורשת. זהו קובץ סיפורים נוסף של מונרו שכל סיפור שלה מכיל הרבה יותר מספרים עבי כרס רבים של אחרים.

 מי שכבר קרא את "יותר מדי אושר" או את "בריחה" לא באמת זקוק להסברים. הספר יצא לאור לפני כשנה ועשה את דרכו אלינו במהירות ועוד בכריכה קשה שתמיד מזכירה לי ימים בהם ספרים קיבלו מעט יותר כבוד.

 חיים יקרים מאת אליס מונרו, הוצאת מחברות לספרות, תרגמה מאנגלית: אורטל אריכה, 268 עמ'

 מאחורי היפים לנצח / קתרין בּו עוד ספר שעשה עלייה מהירה לישראל, ולא בכדי. לכאורה זהו ספר עיון אולם למעשה הוא נקרא כרומן לכל דבר וכך גם התייחסו אליו המבקרים בארצות הברית שהתלהבו ממנו עד מאוד. קתרין בו, עיתונאית בכירה וחברת מערכת הניו-יורקר סיקרה לאורך שנים את הקהילות העניות בארצות הברית וניסתה להבין את שורשיו באחת המדינות העשירות בעולם. כאשר נישאה לגבר הודי לפני כעשור הנושא המשיך להעסיק אותה. הפערים האדירים בין המעטים שנהנים מההתפתחות האדירה של הודו לבין ההמונים העניים הביאו אותה לכתוב את הספר.

 זהו סיפורם של חמישה מתושבי אנאוואדי,  שכונת עוני ארעית במומבאי שמזהים את הפיתוח המואץ העובר על העיר ונוטע תקווה בליבם שהנה גם הם הולכים לזכות בנתח ממנו. תקוות שווא, כמה לא מפתיע.  הספר זכה בפרס הספר הלאומי בארצות הברית ועל אף הנטייה הטבעית להסתייג מפרסים לאומיים, נראה שמדובר בבחירה ראוייה.

מאחורי היפים לנצח מאת קתרין בּו, הוצאת ידיעות ספרים, תרגמה מאנגלית: עידית שורר, 294 עמ'

ספר הצילום התיעודי / יערה גיל גלזר מעניין לעניין באותו עניין. עוד הרבה לפני שהמסכנים בהודו השכילו להבין שאף אחד לא מתכוון לתת להם כלום, טעמו האמריקאים את טעמו של הקפיטליזם הדורסני. זה כמובן לא אומר שהם למדו משהו. הספר המסקרן עוסק במפעל התיעוד הידוע ביותר בהיסטוריה של הצילום – פרוייקט הצילום של המינהל לביטחון החקלאות בארצות הברית. במסגרת הפרויקט, צולמו כ – 175,000 תמונות שתיעדו את קבוצת האוכלוסייה האמריקאית המוחלשת ביותר בתקופת השפל הכלכלי – פועלי החקלאות. חלק גדול מהצלמים שהועסקו בפרויקט וכתוצאה מכך, גם התמונות שצילמו, מהווים ביקורת נוקבת על תוצאותיה של השיטה הכלכלית האמריקאית.  הספר עוסק בתקופה מרתקת מבחינה כלכלית – חברתית שבה, בין היתר, התעצב המושג "צילום תיעודי". זהו מסמך מרתק בין אם אתם חובבי צילום ובין אם אתם אנשים פשוטים שהשנים האחרונות גרמו גם לכם לחשוב שאולי משהו בשיטה לא לגמרי מושלם. אולי.

 ספר הצילום התיעודי מאת יערה גיל – גלזר, הוצאת רסלינג, 305 עמ'

אהבה על החוף / מיכל גוברין רומן חדש למשוורת, הסופרת ובמאית התאטרון. גוברין היא אחת מאותם סופרים וסופרות שזוכים לחשיפה והערכה עצומה מעבר לים, ואילו כאן, מעטים מדי מכירים אותה ואת יצירתה. הרומן האחרון שלה ראה אור לפני למעלה מעשור ובזמן שחלף הספיקה, בין היתר, להיבחר על ידי "סלון הספרים הצרפתי" לאחת משלושים סופרים שהשאירו חותם על העולם.

המקום הוא אשקלון והתקופה היא שנות השישים. מדובר על משולש אהבה שגיבוריו נערה שסיימה זה עתה תיכון דתי ויוצאת לראשונה בחייה למועדון, בחור פריזאי שהגיע לישראל על מנת להיפרד מאימו הגוססת ועולה חדש מבואנוס איירס.

זהו ספר נגיש יותר מספריה האחרים של גוברין ונדמה לי שהדבר לא מגיע על חשבון מורכבותו ואיכותו.

 אהבה על החוף מאת מיכל גוברין, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 224 עמ'

עצמאיות בשטח / רדיו קול יזרעאל והנה עוד שמחה. בתחנת הרדיו הצפונית והמצוינת עלתה לאוויר לפני מספר שבועות תוכנית העוסקת בענייני ספרות. משמה אתם יכולים להבין שרוח סטימצקי וצומת לא נושבת בתחנה. ענת שרון-בלייס, אשת רדיו ותיקה ומרתקת וגם משוררת מוצלחת מגישה את התוכנית שמתמקדת בעולם החנויות העצמאיות – אלה שעדיין נותרו ובחנויות יד שניה, בהוצאות עצמאיות ובספרות עכשווית. במילים אחרות, כל מה שכנראה לא תמצאו בתוכניות הספרות ברשת א' או בגל"צ.

זהו אתר התחנה: http://www.radio106.co.il/ שבו תוכלו להאזין לשידור החי וכן למצוא תוכניות שכבר שודרו.

 עצמאיות בשטח – רדיו קול ישראל, יום א' 19:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן