Skip to content

שוק המניות היפני מככב בצמרת

מינואר 2013 ועד חודש מאי, זינק מדד ניקיי בלא פחות מ-50%, אולם בשל גל מימושים התשואה השנתית הנוכחית של המדד עומדת על 31.5% וגם היא גבוהה. לאחר שנים של דשדוש במקום, הראלי שחווה שוק המניות היפני מלווה בעלייה בתיאבון לסיכון של המשקיעים הבינלאומיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאז תחילת השנה מככב שוק המניות היפני בצמרת טבלת התשואות העולמית. מינואר 2013 ועד חודש מאי, זינק מדד ניקיי בלא פחות מ-50%, אולם בשל גל מימושים (קצר אך אגרסיבי) התשואה השנתית הנוכחית של המדד עומדת על 31.5%. עדיין מדובר בתשואה גבוהה מזו של שלושת המדדים המובילים בוול סטריט ומזו של שווקים בולטים נוספים באירופה.

ענף הברזל והפלדה היפני זינק ב-55%
ענף הברזל והפלדה היפני זינק ב-55%

הטריגר – דווקא תוכנית התמריצים הסינית

הטריגר לעליות הגיע בעיקר מכיוון הממשלה הסינית החדשה, אשר פצחה בתוכנית תמריצים שנועדה להניע את גלגלי המשק החלודים. ואכן לאחר שנים של דשדוש במקום, הראלי שחווה שוק המניות היפני, מלווה בעלייה בתיאבון לסיכון של המשקיעים הבינלאומיים. למעשה, המשקיעים מצפים, כי השילוב של תוכנית התמריצים לצד החולשה של המטבע היפני יגבירו את האטרקטיביות של החברות המקומיות.

רוב הכסף זרם למספר סקטורים מצומצם

התוצאה בשטח מציגה מצב בו מירב הכסף של המשקיעים הזרים והמקומיים זרם לכיוון מספר מצומצם של סקטורים, כך לדוגמא: מגזר הסחורות עלה בששת החודשים הראשונים של השנה ב-89%, ענף הברזל והפלדה זינק ב-55% ומגזר הביטוח רשם עלייה של 48%. באותו הזמן, מניות רבות נשארו מחוץ לחגיגה, דבר שיצר פער גדול בין הביצועים של המניות המצטיינות לבין אלו שנשארו מאחור.
האם שוק המניות היפני צפוי לעלות בהמשך השנה? אם כן, האם יהיה זה כתוצאה מהשבחת ערכן של אותם סקטורים "מצטיינים"?

יממשו רווחים

בהסתמך על ניסיון העבר הלא כל כך רחוק, כלכלני UBS סוברים כי קיים סיכוי טוב שהמשקיעים יממשו את הרווחים שהשיגו עד כה במניות שרשמו תשואה עודפת ויפנו לאפיקים שהציגו חולשה עד כה. על פי ניתוח שביצע בנק ההשקעות השוויצרי UBS, עולה כי הפער בין המניות שרשמו תשואה עודפת לבין המניות שרשמו תשואת חסר מאז תחילת השנה, הינו הגבוה ביותר בהיסטוריה. הפער הרחב ביותר שנצפה בעבר היה בשנים 2005-2006, כשג'וניצ'ירו קואיזומי ניצח בבחירות לראשות הממשלה. גם אז שוק המניות היפני נהנה מגאות מסוימת, בשל ציפיות חיוביות מהרפורמות הכלכליות, ועל כן המשקיעים הזרימו הון למניות ספציפיות. יחד עם זאת, כבר בשנת 2006 פער התשואות התכווץ לאחר שהמשקיעים העבירו את מיקודם לסקטורים שלא נהנו מביקושים בגל העליות הראשון. "אנו מאמינים כי מה שחווינו בשנת 2006 צפוי להישנות בשנת 2013", ציינו כלכלני UBS.

אז מי הן המניות, שרשמו תשואת חסר, אך נמצאות על הכוונת של UBS?

1. Fujifilm – למעט פעילות הליבה של החברה הקשורה לתחום המדיה, Fujifilm נכנסה בחמש השנים האחרונות לתחום הבריאות, וזאת על ידי רכישות של חברות. כלכלני UBS סבורים, כי החברה תציג גידול בהכנסות וברווח הנקי בשנים הקרובות, בעיקר תודות למהלכים העסקיים שביצעה.

2. Ibiden – מדובר בחברה הפועלת בתחום המוליכים למחצה ובייצור מעגלים מודפסים. מתחילת השנה עלתה מניית החברה ב-7% בלבד. החברה סבלה בשנים האחרונות מהאטה, כתוצאה מירידה במכירות של מחשבים ביתיים. אולם, מאחר שהחברה פועלת גם בתחום הסלולר, הדבר עשוי לתרום להתאוששותה ויחד איתה למחיר המנייה.

3. Kajima Corporation – הינה אחת מחברות הבנייה הגדולות ביותר ביפן. החברה בנתה מוניטין רחב בתחום הבנייה, ממעורבותה בבניית כורים גרעיניים ועד גורדי שחקים. מאחר שתוכנית התמריצים של הממשל, כוללת הגדלת סעיפי ההוצאות על תשתיות ובינוי, Kajima צפויה ליהנות מכך. למעשה, חלק גדול מהתשתיות של יפן (כבישים, מנהרות, גשרים) זקוקים לשדרוג או לתיקון. כלכלני UBS סבורים כי פוטנציאל ההתאוששות בעסקי החברה טרם תומחרו במנייה.

שורה תחתונה: אם נתמצת את הסקירה של כלכלני UBS למשפט קצר בן ארבע מילים, אזי נכתוב: גבירותיי ורבותיי, ההיסטוריה חוזרת! להערכתנו ומבלי לקלקל את האווירה החיובית, נציין כי ההיסטוריה לא תמיד חוזרת על עצמה ועתיד הכלכלה לא תמיד קל לחיזוי. במידה ותוכנית התמריצים של הממשלה החדשה ביפן אכן תצליח להניע את הכלכלה היפנית על תוואי הצמיחה, יגברו הסיכויים שההתאוששות תחלחל לחברות מהשורה השנייה והשלישית, כל זאת, ללא קשר לאמונה הרווחת ההיסטוריה בדרך כלל חוזרת על עצמה.

הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר באינפיניטי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן