Skip to content

סקר: רוב החרדים המשרתים בצה"ל מרוצים וגאים בשירותם

חברי ועדת החוץ והביטחון והוועדה המיוחדת לשוויון בנטל ביקרו היום בבסיס הקליטה והמיון של צה"ל, לרגל גיוסם של כ-400 חרדים המיועדים לשרת בגדוד חדש של נח"ל חרדי. הם שמעו מראשי אכ"א, כי עד סוף השנה תוקם לשכת מיון חדשה, המיועדת לאוכלוסייה החרדית בלבד. בלשכה זו אמורים לעבור בכל שנה כ 40 אלף חרדים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 85 אחוז מהחרדים המשרתים בצה"ל חשים גאווה על שירותם בצה"ל ו-76 אחוז מהחיילים החרדים בצה"ל הביעו שביעות רצון על השירות הצבאי. כך עולה מסקר שביעות רצון שנערך בצה"ל – ואשר הוצג היום בפני חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת וחברי הוועדה המיוחדת לשוויון בנטל, שביקרו בבסיס הקליטה והמיון. עוד נמסר לחברי הוועדה כי על פי התכנון של צה"ל בשנה הקרובה מתכנן צה"ל לגייס 2,000 חיילים חרדים.

בניגוד למצופה? החרדים מרוצים משירותם הצבאי (צילום: דו"צ)
בניגוד למצופה? החרדים מרוצים משירותם הצבאי (צילום: דו"צ)

חברי הוועדה עודכנו כי עד סוף השנה מתכנן צה"ל להקים לראשונה לשכת מיון חדשה המיועדת לאוכלוסייה החרדית בלבד. בלשכה זו אמורים לעבור בכל שנה כ-40 אלף חרדים. כמו כן הוזכר כי לאחרונה נרשמו 84 תקיפות של חרדים מתוכם 20 תקיפות פיזיות ו–27 מקרים של תקיפת בני המשפחה של החרדים המתגייסים. כל חברי הכנסת שנכחו בסיור גינו בתוקף את התופעה וקראו להילחם בה.

חברי הכנסת התייצבו בשערי הבקו"ם בתל השומר, בשעה שכ-400 חרדים, המיועדים לשרת במערכים וביחידות השונות המיועדות לאוכלוסייה חרדית – בעיקר בגדוד "נצח יהודה" – התייצבו גם הם בבקו"ם. הצעירים שגויסו היום יהוו את הבסיס להקמתו של גדוד חרדי קרבי חדש של הנח"ל החרדי.

חברי הכנסת קיבלו סקירות מראש אכ"א, האלוף אורנה ברביבאי וקצינים בכירים נוספים בכל הנוגע להערכות צה"ל לגיוס החרדים, בדגש על האפשרות כי החוק "לשוויון בנטל" יאושר בכנסת. כמו כן קיבלו חברי הכנסת התייחסות לאופן ההערכות של צה"ל לכדי האפשרות כי תתקבל החלטה לקצר את משך השירות.

על פי הנתונים שמסרו בכירי אכ"א, כבר היום אחוז המתגייסים הכללי לצה"ל קטן והולך – וזאת למול מספר המשימות שגדל. כך, למשל, נמסר, כי ביחס לסך כל הגברים המחויבים בגיוס, ישנם 13 אחוז גברים המקבלים פטור בגין "תורתו אומנותו" ו- 35 אחוז נשים המקבלות פטור בגין הצהרות דת – חלקן, ככול הנראה, הצהרות שקריות. למול הנתונים המספריים הללו הכריזו בכירי אכ"א כי שירות החרדים בצה"ל הוא דבר הכרחי ויש בו כדי לתת מענה למחסור המתרחב בכוח אדם של הצבא.

עוד הוסיפו אנשי אגף כוח האדם של צה"ל כי אם הדבר היה תלוי רק בצה"ל, למול המחסור בכוח האדם, לא היה היום מקום לקצר את אורך השירות בצה"ל. ואולם כחלק מהיערכות צה"ל לאפשרות כי בסופו של דבר יוחלט לקצר את משך השירות ומתוך ההבנה לצרכי המשק, הוכנה בצבא תכנית מקיפה לשינוי "מודל שירות חובה". התכנית כוללת, בין השאר את קיצור משך שירות החובה לגברים, הארכת שירות החובה לנשים, הגברת האכיפה כנגד בנות המצהירות הצהרת דת שקרית וצמצום מספר החיילים המשרתים מחוץ למסגרות צה"ל כדוגמת המשטרה.

בנוסף בכדי להתגבר על מספר הלוחמים שאורך השירות שלהם יקוצר, צה"ל מציעה, בין השאר, להרחיב משמעותית את מספר הנשים שישרתו בתפקידי לחימה ובמקביל לתת תגמול נוסף ללוחמים שיחתמו בשירות קבע קצר.

בסקירות שהועברו לחברי הוועדה נמסר כי על אף הפרסומים בדבר פגיעה במספר המתגייסים החדשים לצה"ל, בפועל בחמש השנים האחרונות מספר החרדים בצה"ל גדל פי שבע.

הוצף ברגשות. דב ליפמן (צילום: אתר הכנסת)
הוצף ברגשות. דב ליפמן (צילום: אתר הכנסת)

חבר-הכנסת הרב דב ליפמן (יש עתיד), שנכח גם הוא בסיור בבקו"ם, העלה בעמוד הפייסבוק שלו את התרשמותו ממה שעיניו ראו. הוא סיפר כי הוצף ברגשות עזים כאשר נכנס לחדר כדי לפגוש את המתגייסים הטריים וראה חדר מלא בצעירים חרדים- כיפות שחורות, ציציות ופאות.

חבר-הכנסת ליפמן שיתף את המתגייסים הטריים בתחושותיו: "אני כל-כך גאה בכם", אמר. "למעשה, אני אפילו מקנא בכם. לא גויסתי לצה"ל כאשר אני עליתי ארצה לפני תשע שנים בשל גילי ובשל מספר ילדי. אתם זכיתם בהזדמנות לקיים מצוות באופן המלא ביותר וכן לשרת בצבא יהודי במדינה יהודית. אתם תוכלו להוות דוגמה לחרדים אחרים ויש לכם תפקיד חשוב כשגרירים בשביל הקהילה החרדית. שאלוקים ישמור עליכם ואנו כאן כדי לעזור לכם בכל מה שצריך."

שני חיילים ביקשו את פרטי הקשר של חבר-הכנסת ליפמן. המשפחות שלהם אינן תומכות בגיוסם. בתגובה הציע חבר-הכנסת ליפמן לארח אותם בביתו בשבתות ובחופשותיהם.

1 Comment

  1. יפה
    1 באוגוסט 2013 @ 22:11

    אני לא מבין את הכותרת ומה הסקר אמור ללמד אותנו. זה כמו לאמר שרוב אלה שאוכלים גלידה פיסטוק גם אוהבים גלידה פיסטוק. אם החרדים בחרו במסלול גיוס ברור שהם מבינים את חשיבותו וגאים בו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן