Skip to content

האם ייתכנו סוף סוף נישואין אזרחיים בישראל ?

דומה ששירת נשים והתופעה המקוממת במספר בתי קברות כשמונעים מנשים להספיד את יקיריהן, מסיטות את הדיון מהנושא העיקרי: נישואין וגירושין בישראל מאת: יסמין לידסקי   בתקופה בה הדרת נשים עולה שוב ושוב לכותרות, חוקים אנטי דמוקרטיים צצים כמו פטריות אחרי הגשם ומהפיכה היא כבר מילה שבשגרה – הגיעה סוף סוף העת להוכיח שאחרי הכול אנחנו חיים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דומה ששירת נשים והתופעה המקוממת במספר בתי קברות כשמונעים מנשים להספיד את יקיריהן, מסיטות את הדיון מהנושא העיקרי: נישואין וגירושין בישראל

מאת: יסמין לידסקי 

 בתקופה בה הדרת נשים עולה שוב ושוב לכותרות, חוקים אנטי דמוקרטיים צצים כמו פטריות אחרי הגשם ומהפיכה היא כבר מילה שבשגרה – הגיעה סוף סוף העת להוכיח שאחרי הכול אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, שוויונית ואולי אפילו ליבראלית, ולשנות את אחד החוקים היותר אנטי דמוקרטיים שקיימים במדינת ישראל – חוק נישואין וגירושין.

לאחרונה, יצאה חבורה של נשים דתיות מארגון "מבוי סתום" ובראשן בתיה כהנא-דרור, בקריאה לחרם על הרבנות בשל היותה מוסד הנישואין היחיד בישראל, בכך הן הצליחו לעורר מהפכה חדשה-ישנה. ההצעה מפתיעה במיוחד לאור זהות המציעות – נשים דתיות אורתודוקסיות , ועם זאת מעלה תקווה כי אולי כאשר הדבר מגיע מפיהן דווקא , יהיה מי שישמע.

חוק נישואין וגירושין קובע, כי בכל הנוגע לנישואין וגירושין של יהודים בישראל, הסמכות הייחודית נתונה לרבנות הראשית לישראל ולבית הדין הרבני וכפועל יוצא מכך מוציא זוגות רבים מחוץ לתמונת הנישואין – בתוך ישראל לפחות.

בין אותם זוגות "אאוטסיידרים" אפשר למצוא זוגות שאינם בני אותה הדת, כאלו שיהדותם אינם ברורה, בני דתות שאינן מוכרות בישראל או כאלו שהוגדרו כ"פסולי חיתון" מסיבות אחרות. אל כל אלו מתווספים זוגות צעירים, חילוניים (ועכשיו גם דתיים), שפשוט אינם מעוניינים להתחתן ברבנות בשל אופייה הנוקשה והפרימיטיבי שאינו תואם את אמונותיהם, עקרונותיהם או אורח חייהם.

נשות "מבוי סתום" מציעות אלטרנטיבה של נישואין פרטיים בישראל, בהם בדומה לנישואין רפורמיים או קונסרבטיביים, אומנם לא מתחתנים ברבנות, אך גם לא ניתן להירשם כזוג נשוי במשרד הפנים.

המשפט בישראל, מבחינת "ידועים בציבור", מפותח מאד ובכל זאת, זוגות רבים אינם רוצים לוותר על הנישואין ולמעשה נשארים עם שתי אופציות (לכל היותר): רבנות או חו"ל.

בבג"ץ בן- ארי קבע בית המשפט העליון, כי זוגות חד מיניים שנישאים בחתונה אזרחית מחוץ לישראל רשאים להירשם במשרד הפנים בישראל כזוג נשוי. חשוב לציין, כי על פי הדין בישראל מדובר בעניין רישומי בלבד, אולם בפועל גופים רבים מסתמכים על הרישום במשרד הפנים.

כך נוצר המצב המגוחך שבו זוג יהודים, שבוחרים להתחתן בישראל בחתונה רפורמית למשל, יוותרו בסטאטוס של "רווקים", בעוד זוג חד מיני, שהתחתן בניו יורק, יזכה בסטאטוס "נשוי" בתעודת הזהות.

הדבר פוגע עמוקות באלו שאינם יכולים להרשות לעצמם לטוס ולהתחתן מחוץ לישראל, אך מהצד האחר אינם רשאים או אינם רוצים להתחתן ברבנות. אותם זוגות נשארים מחוץ למשחק ובכך נפגעת זכותם הבסיסית ביותר – הזכות למסד את יחסיהם.

הפתרון המלא והרצוי הוא נישואין אזרחיים בישראל, כאלו שיכניסו תחת כנפיהם את כל אותם אנשים שנותרו ללא זכות היסוד להינשא במדינתם.

אופציה חלופיות ומעודנת יותר היא להסדיר על פי חוק נישואין פרטיים, רפורמיים או קונסרבטיביים, אך בנישואים אלו רשאים להתחתן רק זוגות יהודים ועל כן, זוגות רבים אחרים עדיין יישארו כלואים בוואקום המשפטי-חברתי הזה.

ייתכן כי עם שינוי החוק ,תתבטל  גם המילה "בעלי" או "בעל", שכנראה שורשיה מהכתובה,  המהווה מעשה קניין בטקס היהודי אורתודוקסי.

ואולי באותו יום תתקיים אמירה אחרת :

'והיה ביום ההוא נאם ה' תקראי אישי ולא תקראי לי עוד בעלי' (הושע ב, יח).

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן