Skip to content

ההמבורגר שלא רצה ללכת

האם המבורגר המיוצר במעבדה עשוי להיות כשר? האם צמחונים רשאים לאכול אותו, כיוון שאף חיה לא סבלה? כתב מגפון, אסף דודאי, חוגג את יומו הראשון והאחרון של ההמבורגר הראשון בעולם שיוצר בחדר מצוחצח להפליא, אי שם סמוך ללונדון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בירת הקולינריה הנוכחית של אירופה, לונדון, הכריזה אתמול כי נאכל ההמבורגר הראשון שלא זכה ללכת, לגעות או ללחך עשב. לא מדובר בעוד סיפור אימה על תנאי הגידול של בעלי חיים, להפך, אותו המבורגר, שללא ספק ייזכר בדפי ההיסטוריה, גודל במעבדה. תאי עצב של פרה נלקחו מחווה אורגנית אי שם באנגליה, רקמות השריר הופרדו מרקמות השומן ואז הופרדו לתאים בודדים. אותם תאים בודדים הורבו בצלחת פטרי. כל תא התרבה בנפרד, עד שהמדענים האחראים אספו 20,000 שניצי תא במטרה להרכיב את ההמבורגר, שמשקלו הצנוע היה 140 גרם.

המבורגר שפותח על ידי מיטב המדענים (מקור: Grant Cochrane, freedigitalphotos)
המבורגר שפותח על ידי מיטב המדענים (מקור: Grant Cochrane, freedigitalphotos)

בשלב הזה, ה'המבורגר' עוד לא היה ממש המבורגר. הרי אלה היו רק רקמות שריר שחסרו את הצבע האדמומי של בשר, מכיוון שדם לא היה מעורב בסיפור, כמו גם רקמות השומן. אז ה'המבורגר' עורבב עם מלח, אבקת ביצים, פירורי לחם, מיץ סלק, קרמל וזעפרן. עכשיו כבר היה ניתן להפטר מהמרכאות ולהציג לעולם את ההמבורגר הראשון שגודל במעבדה.

טעם לעומת מחיר

שף אנגלי מפורסם הוזמן להכין את ההמבורגר, ואילו שני מבקרי אוכל וחוקרת מזון הצטופפו לטעימה. התגובות היו מנומסות: השלושה שיבחו את המרקם של ההמבורגר ואמרו שהוא זהה להמבורגר שעשוי מבשר טבעי, אך הטעם לא מלהיב. נרשמו גם תלונות שההמבורגר לא היה עסיסי דיו, מה שלא מפתיע, בהתחשב בעובדה שההמבורגר לא כלל שומן. על מנת לפצות על כך, טוגן ההמבורגר במחבת בכמות נדיבה מאוד של חמאה.

אבל טעמו של ההמבורגר לא היה העניין המרכזי, את הטעם והמרקם כמובן שניתן לשפר. המטרה הייתה להציג את האופציה של בשר שגודל במעבדה כפתרון אפשרי למחסור הבשר, שללא ספק יגיע ככל שאוכלוסיית העולם גדלה והביקוש לבשר עולה. זה לקח שנתיים להכין את ההמבורגר הזה, ועלה 330 אלף דולר, מעל מיליון שקל, אפילו יותר יקר מ'מול-ים'. המימון לפרוייקט הגיע מלא אחר מאשר סרגיי ברין, מייסד גוגל. ד"ר פוסט, המדען שהוביל את הפיתוח, אמר שבעתיד קילו של בשר שגודל במעבדה יעלה בערך 70 דולר, כ-250 שקל.

ההמבורגר מעלה כמה שאלות מעניינות. למשל, האם צמחונים יאכלו בשר שגודל במעבדה? מצד אחד, זהו בשר לכל דבר, ראשיתו בתאי עצב של פרה וסופו בין שני פלחי לחמניה, עם עגבניה וחסה. אבל מצד אחר, הבשר הזה מעולם לא היה חיה. אם נתייחס להרצאתו המפורסמת של גארי יורופסקי, שמתרכזת באספקט האכזרי של תעשיית הבשר, הרי שכאן אף חיה לא סבלה. הטיעון ההומאני של הצמחונות אינו תופס כאן. זהו בשר נטול רגשי אשמה.

מה בנוגע לכשרות? האם מבחינת הדת היהודית חוקי הכשרות ייחלו על בשר שגודל במעבדה? האם הוא בכלל ייחשב כשר? אותו בשר לא העלה גרה ולא הפריס פרסה. אך המקור של הבשר, תאי העצב שנלקחו מאותה פרה אורגנית, כן. במידה שאכן יוכרז ככשר, האם בכלל ייחשב בשר, או שמא זה יכול להיות אופציה עתידית לצ'יזבורגר כשר?

נחכה ונראה. הגעתו לשוק מצופה בעוד כעשור. עד אז יש לנו מספיק זמן להרהר בשאלות אלו ולקוות שהמדענים / שפים יצליחו לשלב תאי שומן עם תאי שריר ולהעניק להמבורגר של העתיד את העסיסיות והטעם שאנחנו מצפים מההמבורגר שלנו, כמובן לא בימי שני…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן