Skip to content

הבנקים המרכזיים מזרימים לשווקים והבורסות נוסקות

קרן המטבע הבינלאומית מסרה תחזית מעודכנת בנוגע לצמיחה של הכלכלה הגלובלית. בדומה לפעמים הקודמות, גם הפעם עודכנה התחזית ל-2013 כלפי מטה מרמה של 3.3% ל-3.1%
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסנטימנט החיובי בחודש יולי ששרר בשווקי המניות המובילים בעולם נרשם בעיקר כתוצאה מירידה במפלס החששות של המשקיעים מפני שינויים לרעה בתוכנית התמרצים של הבנק המרכזי הפדרלי בארה"ב. כמו כן, ניתן לומר כי במהלך החודש נוספו בעיקר אינדיקציות חיוביות למצב הכלכלה האמריקנית, בדמות: נתוני מאקרו ודוחות כספיים. באופן גורף ניתן לציין, כי סקרים שבוצעו בעולם במשך החודש הצביעו על התאוששות בפעילות התעשייתית בכלכלות האירופיות, זו הפעם הראשונה בשנתיים האחרונות. גם בארה"ב פעילות המפעלים הואצה לקצב המהיר ביותר בשנתיים האחרונות והיא הונעה ע"י הזמנות חדשות, שיפור במדדי הייצור ועלייה בשכר העובדים. ברמה הגלובלית, ניתן היה לזהות כי בחודש החולף נרשמו מגמות מנוגדות בחלקים שונים של העולם.

על כן, בפעם השלישית השנה, פרסמה קרן המטבע הבינלאומית תחזית מעודכנת בנוגע לצמיחה של הכלכלה הגלובלית. בדומה לפעמים הקודמות, גם הפעם עודכנה התחזית ל-2013 כלפי מטה מרמה של 3.3% ל-3.1%. בסיכום חודשי, בארה"ב: מדד נאסד"ק עלה ב-5.6% S&P 500 התחזק ב-4.4% ומדד דאו ג'ונס התחזק ב-3.5%. העליות נרשמו בעיקר על רקע עונת דוחות כספיים מוצלחת יחסית. באירופה: מדד פוטסי בבריטניה עלה ב-6.6%, מדד דאקס הגרמני הוסיף לערכו 4.0% בחודש החולף. באסיה: הבורסה בסין רשמה עלייה מתונה בהשוואה לשווקים המפותחים שעלתה ב-1.47%, ביפן מדד ניקיי חווה חודש מסחר תנודתי שהסתיים בירידה של 0.06%. עוד נציין, את הבורסה בברזיל שעלתה ב-1.64%, לאחר שבחודש יוני ירדה ב-16%.

נתונים ואירועים שפורסמו במשך חודש יולי בישראל

מרבית האינדיקטורים הכלכליים שהתווספו החודש, סיפקו תמונה מעורבת בנוגע לצמיחת המשק הישראלי. המדד המשולב של בנק ישראל, עלה ביוני ב-0.13% בלבד. קצב גידולו של המדד החודש מצביע על המשך הצמיחה האיטית במשק. האומדן השלישי והמסכם בנוגע לצמיחה התוצר ברבעון הראשון של 2013 עודכן כלפי מעלה וכעת הוא משקף קצב צמיחה שנתית של 2.9%. מדובר בעלייה מ-2.7%. העלייה בתוצר ברבע הראשון השנה משקפת עליות ביצוא סחורות ושירותים ובהוצאה לצריכה פרטית.

הגירעון המסחרי בחודש יוני גדל

נתוני סחר החוץ של ישראל בחודש יוני הצביעו כי חל קיטון גם ביבוא וגם ביצוא, כך שבסיכומו של דבר הגירעון המסחרי גדל ל-5.2 מיליארד שקל, עלייה של 63% לעומת הגירעון המסחרי בחודש מאי. במקביל לירידה במחזורי המסחר בבורסה, פרסם בנק ישראל את דוח תנועות ההון לישראל ומישראל לסיכום חודש יוני, ממנו עולה, כי המשקיעים הזרים מימשו בעיקר השקעות באגרות חוב ממשלתיות ובמק"מ ואילו בבורסה המקומית המשיכו להשקיע. מתחילת השנה מסתכמת ההשקעה ב-920 מיליון דולר. שוק המשכנתאות בחודש יוני הסתכם ב-4.2 מיליארד שקל, מדובר בירידה של 26% בהשוואה לחודש מאי. נזכיר כי בחודש מאי נרשם ביקוש גבוה למשכנתאות, מאחר ורוכשי הדירות רצו לחסוך בעלויות הרכישה לפני עליית המע"מ ב-1%, שנכנסה לתוקף בתחילת יוני.

ארה"ב

נגיד הבנק המרכזי הפדרלי, בן ברננקי, המשיך גם בחודש החולף בניסיונות להדוף את חששות המשקיעים מפני שינוי חד ומהיר בתוכנית התמריצים אותה מנהיג הפד'. נציין, כי מסרי ההרגעה של ברננקי, לא הצליחו להוריד את תשואות אגרות החוב הממשלתיות הארוכות לרמות שבהן נסחרו טרום התפרצות החשש מפני הפסקת תוכנית התמריצים.

יומן המאקרו של חודש יולי נחתם עם דו"ח התעסוקה החודשי אשר חשף, כי בחודש החולף נוצרו פחות משרות מהצפי – 162 אלף לעומת 185 אלף. במקביל, שיעור האבטלה בארה"ב ירד ל-7.4% מ-7.6% וזאת כתוצאה מהעובדה שרבים מהאמריקנים המובטלים הפסיקו לחפש עבודה. נכון לסוף חודש יולי שיעור ההשתתפות בכח העבודה ירד לשפל של 34 שנים. נציין כי מהיבט מסויים מדובר בנתון לא שלילי, אך מצד שני המשקיעים מתייחסים לדוח החלש כאינדיקציה לכך שהפד ימשיך בתוכנית רכישת האג"ח כדי לתמוך בכלכלה.

על פי האומדן השלישי והאחרון שהתפרסם בשבוע האחרון של חודש יולי, עולה כי התוצר האמריקני ברבעון השני עלה ב-1.7%, כאשר הקונצנזוס צפה עלייה של 1.1%. עיקר העלייה בתוצר, מקורה בצריכה הפרטית והשקעה בנכסים קבועים למגורים. הזמנות ממפעלים בחודש יוני עלו ב-1.5% בעוד שהצפי עמד על 2.3%. שיא של שנתיים: מדד מנהלי הרכש לסקטור התעשייה רשם עלייה חדה של 4.5% לרמה של 55.4 נקודות, זאת אל מול תחזית לעלייה מתונה יותר ל-52.1 נקודות. הרכיב שהשפיע ביותר על עליית המדד היה הזמנות חדשות שזינקו ל-58.3 נקודות. נציין, כי מדובר בנתון חיובי אשר תומך במגמת השיפור של הכלכלה האמריקנית.

אירופה

בחודש החולף, בורסות אירופה נסחרו במגמה חיובית וזאת חרף המיתון בו שוררת כלכלת הגוש. כתוצאה מהנתונים המדאיגים בנוגע לכלכלה האירופית, קרן המטבע הבינלאומית חתכה את תחזית הצמיחה לכלכלת גוש האירו מרמה (0.3%-) ל-(0.6%-). נגידי הבנקים של גוש האירו ובריטניה הותירו את הריביות ללא שינוי מתוך כוונה שיוותרו כך עוד חודשים ארוכים. מנגד מדד מנהלי הרכש לתעשייה (PMI) המצרפי של האיחוד האירופי רשם עלייה מרשימה לרמה של 50.3 נקודות, שהינה הרמה הגבוהה ביותר מאמצע שנת 2011. אחת מהשלכות המיתון באירו היא האבטלה הגבוהה המצויה בשיא (12.1%) מאז הוקם גוש האירו.

הערכות לרבעון השלישי של 2013

אנו מציעים לחלק את ההשקעה באפיק הסולידי ביחס של 50% באפיק צמוד מדד במח"מ בינוני, ו-50% באפיק השקלי במח"מ בינוני. לאחר חודשים מוצלחים בשווקי המניות בארץ ובעולם, אנו מעריכים, כי בתרחיש בו יפורסמו נתוני מאקרו חלשים, הנטייה תהיה למימוש רווחים שילוו בירידות שערים.

הכותב הוא ממחלקת מחקר באינפיניטי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן