Skip to content

ויהי בחצי הלילה: גשם של כוכבים

כמו בהזמנה, חלה שיאה של עונת המטאורים בישראל בתקופת החופש הגדול, וישראל על נשיו וטפו יכולים להתמכר לצפייה בו בשכיבה על הגב. מדובר במטר המטאורים הגדול ביותר בשנה זו. המטר ייראה ברחבי הארץ בכל מקום חשוך, כאשר יציאה אל מחוץ לערים - רצוי במקומות בעלי אופק נקי ככל האפשר - תגדיל את הסיכוי לחזות במטאורים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מטר המטאורים הפרסאידים, מתרחש בכל שנה, כאשר כדור הארץ חולף דרך שובל שרידי קרח ואבק שהותיר שביט סוויפט-טאטל. את המטר ניתן יהיה לראות החל משקיעת החמה ועד למחרת עם הזריחה, ושיאו צפוי בלילות של ה-12 וה-13 באוגוסט.

גשם של כוכבים במצפה רמון: הרצאות לכל המשפחה, תצפיות שמיים מודרכות, תצפיות על כוכבי לכת וגרמי שמיים באמצעות טלסקופים, הרצאות מומחים פופולריות בנושא אסטרונומיה
גשם של כוכבים במצפה רמון: הרצאות לכל המשפחה, תצפיות שמיים מודרכות, תצפיות על כוכבי לכת וגרמי שמיים באמצעות טלסקופים, הרצאות מומחים פופולריות בנושא אסטרונומיה

מטר הפרסאידים נחשב למטר חזק במיוחד, כאשר השנה אנו צפויים לראות מטאורים בקצב של כ-100 מטאורים בשעה. המטאורים חודרים לאטמוספירה במהירות של כ-60 ק"מ לשניה (או 212 אלף קמ"ש) ונשרפים תוך שהם משאירים שובל של אור, אותו ניתן לראות היטב, בעיקר באזורים בהם אין זיהום אור, כמו מצפה רמון ואזורים שאינם מיושבים.

השעות הטובות ביותר לצפיה במטר הפרסאידים יהיו בין 22:30 בערב של יום שני, ל-04:30 לפנות בוקר, כאשר קבוצת פרסאוס תהיה גבוה בשמים.

מועצת מצפה רמון נמצאת בתהליכי קבלת ההכרה מארגון התרבות והמדע של האו"ם (אונסק"ו) כ"שמורת שמי לילה", היחידה במזרח התיכון. שמורת שמי לילה, היא תקן שהוגדר ע"י אונסק"ו ומגדיר איזור מסוים ככזה שרמת זיהום האור בו נמוכה ומצומצמת במיוחד, ולכן היא אופטימלית לצפייה בכוכבים.

משה קשי, מהמרכז לאסטרונומיה ע"ש אילן רמון בגלבוע: "גשם מטאורים הוא אחד מהאירועים הקוסמיים היפים ביותר שניתנים לצפייה. במרכז האסטרונומיה יהיו הסברים לאורך כל הלילה על הירח, כוכבי הלכת נוגה ושבתאי, על קבוצות כוכבים ומיתולוגיות, גלקסיות, ערפיליות, מטאורים ואפילו על הקשר בין צלאח אדין לאסטרונומיה".

עיקר הפעילות סביב ליל המטאורים תהיה בנגב. הנה כמה אתרים שיספקו פעילות בליל המטאורים, בלילה של יום שני, ה-12 באוגוסט:

חבל הבשור:

"רוח וצליל בליל כוכבים" בכפר סגול– שדה צבי – ביום שני, החל מהשעה 18:00 עד השעות הקטנות של הלילה. על רקע מטר המטאורים, ייהנה הקהל מסדנאות שונות לכל המשפחה בנושאי תנועה וריקוד, תיאטרון, ריפוי במוסיקה וחיבור לכוכבים. בשעה 22:00, יחל מסע מוזיקלי רוחני, במופע של ההרכב המוזיקלי Sound & Spirit Project. תוך כדי המופע ובמהלכו – צפייה במטאורים הנופלים בשמי הנגב זרועי הכוכבים, בליווי ארבעה נגנים ותשעה כלים.
התשלום כולל את האירוע, לינה בקמפינג תחת כיפת השמים, שימוש בבריכה האקולוגית בכפר וארוחת בוקר.
המחיר למבוגר- 150 שקל, לילד – 75 שקל. ניתן גם להזמין חדרים
לפרטים והזמנות: 08-9933950.

חוות אל היען – בסמוך לפארק אשכול – ביום שני, החל מהשעה 21:00
חוות היענים מול פארק אשכול מציעה לצפות בלילה המיוחד הזה, אם בשכיבה ואם בישיבה, עם כוס יין או בירה ביד, או קפה עם עוגה, כשמוזיקת רקע עדינה מתנגנת לה. פתוח החל משעה 21:00
לפרטים: שרון 052-3311496 צופיה 052-6901660.

מצפה רמון

פסטיבל "גשם של כוכבים" – יתקיים ביום שני במצפה רמון, עם שיאו של מטר המטאורים "הפרסאידים" השנתי. במסגרת הפסטיבל, המתקיים בשיתוף עם בי"ס שדה הר הנגב, מכון דוידסון, מכון ויצמן והמועדון האסטרונומי של אוניברסיטת ת"א – תוחשך תאורת הרחוב במצפה רמון, והחוגגים ושוחרי האסטרונומיה ייהנו מצפיה מיטבית במופע השמיימי.

מעבר להחשכת תאורת הרחוב, יתקיימו מגוון ארועים באצטדיון הכדורגל של מצפה רמון, החל מהשעה 19:30 ובהם הרצאות לכל המשפחה, תצפיות שמיים מודרכות, תצפיות על כוכבי לכת וגרמי שמיים באמצעות טלסקופים, הרצאות מומחים פופולריות בנושא אסטרונומיה.

הכניסה לתושבי מצפה רמון היא בחינם, המחיר לאורחים: מבוגר – 20 שקל, ילד – 10 שקל.
תיירים שירכשו ביום הארוע מוצרים תיירותיים במצפה רמון, יקבלו מהספק צמיד שיזכה אותם בכניסה חינם לארוע.

מומלץ להצטייד בלבוש חם, שמיכות או מחצלות לישיבה על הקרקע ופנס (רצוי עם כיסוי אדום כדי לא לפגוע בראיית לילה ובאפקט ההחשכה).

לרשימת ההרצאות:
http://mitzpe-ramon.muni.il/meteors/articles/2906.

מרכז המבקרים מצפה רמון – במרכז, הממוקם על שפת המכתש, מיצג מיוחד של המכתש הגדול בעולם, סרט מרתק על עולם החי במדבר וסיפור חייו המרתק של האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון. בליל המטאורים ביום שני, יהיה מרכז המבקרים פתוח ברצף מ 08:00 עד השעה 23:00. הביקור לקבוצות ובודדים בתיאום. טלפון: 08-6588691. מחיר כניסה: 29 שקל למבוגר ו-15 שקל לילד (גיל 5-18).

כוכבים בערבה. סיורי לילה מודרכים באתרי הפארק וצפייה במיצג החדש, מופעי אש ברחבת "חאן המלך שלמה", סדנאות והפעלות לילדים. (צילום: יורם פרץ)
כוכבים בערבה. סיורי לילה מודרכים באתרי הפארק וצפייה במיצג החדש, מופעי אש ברחבת "חאן המלך שלמה", סדנאות והפעלות לילדים. (צילום: יורם פרץ)

חאן בארות – בחאן בארות אפשר לשכב על הגב ולתת לשמים "לדבר". בערב יציג מומחה מצגת מרתקת ולרשות הקהל יעמדו מספר טלסקופים מקצועיים לצפייה מודרכת כל הלילה על הירח, כוכב הלכת שבתאי, על קבוצות כוכבים ומיתולוגיות, גלקסיות, ערפיליות והמטר הזוהר.
הפעילות חינם ללנים בחאן. מחיר לינה: 50 שקל למבוגר ו-40 שקל לילד (5-18). לפרטים: רשות הטבע והגנים- 08-6280404 שלוחה 1.

חאן צל המדבר – למי שמחפש חווית אינטימית ומשפחתית בליל המטאורים, חוות הצל המדבר הממוקמת על מצוק המכתש, מציעה אווירה אחרת. בליל המטאורים תתקיים הרצאה ותצפית כוכבים עם תה מדברי ופינת קפה, טעימות יין מהיקב המקומי, בר נשנושים מתוצרת מקומית אל תוך השעות הקטנות של הלילה. הפעילות כוללת לינה בחווה. מספר מקומות מוגבל, בתיאום מראש.
לפרטים והרשמה- 054-6277413 [email protected] .
מחיר: 80 שקל למבוגר, ילדים עד גיל 10 חינם (כולל לינת קמפינג)

ערבה

"כוכבים בערבה" בפארק תמנע – פארק תמנע, בשיתוף "האגודה הישראלית לאסטרונומיה" ו"הדובה הגדולה" מקיימים פעילות מיוחדת לכל המשפחה. בתוכנית – סיורי לילה מודרכים באתרי הפארק וצפייה במיצג החדש, מופעי אש ברחבת "חאן המלך שלמה", סדנאות והפעלות לילדים, "מוזיקת מדבר", תחנות הפעלה בנושא כוכבים ואסטרונומיה, טלסקופים המכוונים אל כוכבי לכת ובחצות – כיבוי אורות וצפייה בשמי הלילה הנקיים של המדבר בציפייה לפרסאידים.
באי הפסטיבל ייהנו מלינת שטח חינם, יש להצטייד במזרנים, אוהלים ושקי שינה. מסעדת "חאן המלך שלמה" מציעה לאורחי הפסטיבל ארוחות ניגובים מדבריות.
המחיר – 69 שקל למבוגר, 59 שקל לילד מגיל 3 .
פרטים נוספים והזמנות – תיירות בערבה – 1-800-225-007

הגלבוע

הגן הלאומי כוכב הירדן – לא רק תושבי הדרום ייהנו ממפל של כוכבים: המועצה האזורית גלבוע, בשיתוף רשות הטבע והגנים והאגודה הישראלית לאסטרונומיה, יערכו ביום שני "לילה לבן" של תצפית במטר המטאורים השנתי מעל שמי ישראל בגן הלאומי כוכב הירדן שברמת יששכר.

במרכז האסטרונומיה של המועצה האזורית גלבוע מסבירים, כי השנה צפויים תנאים מצוינים לתצפית, מאחר והירח צפוי לשקוע בחלקו הראשון של הלילה ולהותיר שמיים חשוכים ונקיים.

בגן הלאומי בו תיערך התצפית, מתוכנן הפנינג אסטרונומי לאורך כל הלילה. בנוסף לתצפית על המטאורים, תיערך פעילות לכל המשפחה, הכוללת תצפית על כוכבי הלכת נוגה ושבתאי, הדרכות להכרת גרמי השמיים והצגת מערכות הכוכבים תוך שימוש באגדות עם ופולקלור. בשטח הגן הלאומי, כוכב הירדן, אפשרות ללינת לילה מסודרת.
מארגני האירוע ממליצים לבאים להצטייד בלבוש חם, כסאות נוח, שקי שינה, תרסיס נגד יתושים, אוכל ושתייה.

פרטים נוספים ניתן למצוא באתר מרכז האסטרונומיה ע"ש אילן רמון, מועצה אזורית הגלבוע, אתר רשות הטבע והגנים והאגודה הישראלית לאסטרונומיה.
עלות השתתפות למבוגר – 40 שקל, לילד (5-18) – 30 שקל.

תצפית תמנע: תחנות הפעלה בנושא כוכבים ואסטרונומיה, טלסקופים המכוונים אל כוכבי לכת ובחצות - כיבוי אורות וצפייה בשמי הלילה הנקיים של המדבר. (צילום: מיכל לוינשטיין)
תצפית תמנע: תחנות הפעלה בנושא כוכבים ואסטרונומיה, טלסקופים המכוונים אל כוכבי לכת ובחצות - כיבוי אורות וצפייה בשמי הלילה הנקיים של המדבר. (צילום: מיכל לוינשטיין)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן