Skip to content

משרד הבריאות רוצה לפתור בעיות, או להתנער מאחריות?

אלכוהול הוא רע אם הופכים אותו לכזה, אבל אסור גם להתעלם מהכמות הסטטיסטית של חתונות שיצאו מפאבים, אירועי תרבות, מוזיקאים ועוד. מי שאין בו דחף של אלימות – סביר שאחרי כמה כוסות וודקה מקסימום ירדם ולאו דווקא יחליט לדקור מישהו. מי שמודע לאחריות הכרוכה בנהיגה, גם אחרי כמה צ'ייסרים של ויסקי לא ישתכנע לעלות על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תאונות דרכים, מכות, אונס, רצח – הכל שריר וקיים. מתי בפעם האחרונה כבוד שרת הבריאות גרמן היתה בפאב? לא ברור, אבל מישהו צריך להסביר לה שהאחריות על ארבע המילים הראשונות של המאמר הזה נתונה בידי ארבעה גורמים: משטרת ישראל, משרד החינוך, הורים, וגם – בסופו של דבר ובעיקר – אנשים.

נכון, אלכוהול יכול לעשות נזקים נוראיים, אבל שום אלכוהול לא המציא שום בן אדם חדש. האלכוהול הוא אכן טריגר להוצאת דחפים קיימים, אבל הדחפים האלו קיימים שם, מר אלכוהול לא המציא אותם. מי שאין בו דחף של אלימות – סביר שאחרי כמה כוסות וודקה מקסימום ירדם ולאו דווקא יחליט לדקור מישהו. מי שמודע לאחריות הכרוכה בנהיגה, גם אחרי כמה צ'ייסרים של וויסקי לא ישתכנע לעלות על ההגה במצב לא כשיר. אלכוהול אכן מגביר ביטחון ויכול לגרום לאדם לעשות דברים יותר מוקצנים, אבל לא מוליד אדם חדש.

ערק (צילמה: יולה זובריצקי)
הדחפים האלו קיימים שם, מר אלכוהול לא המציא אותם (צילמה: יולה זובריצקי)

טיוטה שהגיש בשבוע שעבר משרד הבריאות לבחינת המלצות למנכ"ל משרד הבריאות טוענת שאם גיל השתייה יוגבל ל-21 ומעלה נפתור פה כמה בעיות, ושאם האחריות לתאונות דרכים כתוצאה מנהיגה תחת השפעת אלכוהול ולאלימות בפאבים תהיה על בעלי הפאבים – יבוא לציון גואל.

מול איזה מפלצות הם חושבים שהם עומדים?

אז אפילו בלי שניתן תשומת לב לטענה שעדיין, רובה בגיל 18 זה טיפ-טיפה יותר מסוכן מערק, באמת נראה למישהו במשרד הבריאות שאיזשהו בעל פאב נהנה שהולכים אצלו מכות בעסק? באמת קיימת בראשם המחשבה שאיזשהו בעל פאב קם בבוקר, פותח את העיתון ואומר – נו, באסה שנהרג לי לקוח על הכביש, יותר אני לא אוכל "לעשות עליו קופה"? מול איזה מפלצות הם חושבים שהם עומדים?

מה שמשרד הבריאות עושה הוא לא אחר מאשר זריקת אחריות. נראה שהם באמת חושבים שם במשרד שילדים מתחת לגיל 18 לא מצליחים להשיג אלכוהול, שאם יעלו את הגיל המותר לשתייה שורות של מלאכים טהורים עם כנפיים יתגייסו לצה"ל הבריא שלנו בחדווה, ושאם האחריות על בעלי פאבים תכלול בתוכה אירועי אלימות, אז כל המשועממים חסרי הכבוד שמוצאים סיפוק בעשיית צרות יהפכו לממושמעים, וכשבעל הפאב יבקש להנמיך את הקול הם יחייכו ויגידו סליחה לבעל הבית.

מזל שהם לא ממליצים שם במשרד על תקנה שתטען שבמקרה של תאונת דרכים שמעורב בה רכב שלא איזנו לו את האוויר בגלגלים, יש להעמיד לדין את המתדלק שתידלק את האוטו לפני התאונה.

משטרת ישראל יודעת יפה מאוד לשלול רשיונות נהיגה לשיכורים, אבל לפני שבועיים, כשראיתי שני שוטרים משוחחים בשתיים בלילה ברחוב עם ילדים שדוברים שפה שאוצר מילותיה כולל בעיקר "ברכות" למיניהן ומחזיקים בקבוק וודקה ביד, ושהילדים באדיבותם גם הציעו לשוטרים שיעצרו אותם, כי את שמותיהם הם לא יגלו, השוטרים חייכו ועזבו את המקום. בטח סתם נגמרו להם הטפסים והם יוצאים מנקודת הנחה הגיונית שברגע שהילדים יקבלו רשיונות נהיגה הם גם יקבלו אוטומטית שכל.

לא תמיד ניתן לראות אלמנטים של אידיוטיות בגלאי מתכות

גם חוק הסלקציה במדינה נהדר – פעם בחצי שנה בחדשות מתפרסמת עוולה חברתית כזו או אחרת, ואז כולם נזכרים שגזענות זה רע. אבל כשלבעל פאב יש מקרה של חבורת אידיוטים שנכנסים לו לפאב ולא מסתפקת בבילוי שאינו כולל צעקות, שבירת כוסות וכמה אגרופים, אז בעל העסק, עוד לפני כניסת התקנות החדשות, מקבל צו סגירה מינהלי לשלושים יום, שזה בעברית משהו בין עשרות אלפי שקלים למאות אלפי שקלים נזק אישי. את האידיוטים במקרה הטוב יעכבו לשעתיים בתחנת המשטרה. אגב, בניגוד לשמועות – לא תמיד ניתן לראות אלמנטים של אידיוטיות בגלאי מתכות, ולרוב אידיוטיות מובנית גם לא ניכרת בדת, צבע או מין.

אף אחד לא חושב שסלקציה זה טוב (ומי שכן – אסור לו שיהיה לו עסק מבחינתי), ואנחנו באמת מאמינים שרוב השוטרים מנסים לעזור. אבל אם אתם רוצים שקט ושלווה, במקום לחפש אשמים בתחלואות החברתיות במדינה – בבקשה תפסיקו להריץ קמפיינים על שטויות פופוליסטיות ובואו תהיו יעילים:

תנו לבעלי הפאבים אפשרות לתת טופס אישי שאוסר על כניסה לפאב ספציפי לאנשים שידועים כבעייתיים, כמו שנהוג, למשל, בניו-זילנד. משתמשים בזה במקרי קיצון על לקוחות מקומיים שהוכיחו בעבר שהם לא מסתדרים עם אלכוהול. טופס אחד נשאר אצל בעל הבית ואחד אצל המורחק, ויש לזה גושפנקה מצד הרשויות. זה עובד נהדר ומונע הרבה בעיות מראש. תאפשרו לבעלי הפאבים בחוק לא להכניס לעסקים שלהם אנשים ששתו מחוץ לפאב בבגאז' של הרכב, ולא שיצלמו את בעלי הפאבים אחרי זה בסמארטפון ויאשימו אותם בסלקציה. תחזקו את מערך ההסעות הציבוריות בלילה – גם בפריפריה – כדי שלאנשים לא יהיה תירוץ. תדברו עם כבוד השר פירון ותסבירו לו שעושי צרות סדרתיים ושאר אידיוטים הם תוצאה של מערכת החינוך ושל הבתים שלהם, לא של בעלי הפאבים,  ושיעשה עם זה משהו.

רוצים לקחת את העניין רחוק יותר? מצאתם ילד בן 15 שותה ברחוב באמצע הלילה – אל תנועו בין התעלמות לבין מקסימום לשפוך לו את הדרינק. צלצלו להורים שלו, ואם הם לא יודעים מה הילד שלהם עושה, תשלחו להם עובדת סוציאלית הביתה, שתלמד אותם מה זה אחריות הורית, או לפחות איך לפתוח ערוץ דיבור ישיר עם הילד. למרבה ההפתעה – גם בזה אתם לא יכולים להאשים את בעלי הפאבים.

אנשי משרד הבריאות –  אתם רוצים לפתור בעיות, או שאתם רוצים למצוא אשמים?

אלכוהול הוא רע אם הופכים אותו לכזה, אבל אסור גם להתעלם מהכמות הסטטיסטית של חתונות  שיצאו מפאבים, אירועי תרבות, מוזיקאים ועוד כמה זוטות כאלו לא חשובות שהמקומות האלו, שהם לגיטימיים בכל העולם הנאור , יוצרים. בפאבים השתייה היא בפיקוח יחסי, ואיך שלא תהפכו את זה עדיף שבני 18 ישתו בפאב אלכוהול ולא ברחוב. כי גם אם תחקקו מאות חוקים –  לא תצליחו למגר במאה אחוז שתייה מלא-מורשים. בעלי פאבים ברובם אינם עבריינים, וזה שתהפכו אותם לכאלו לא יוריד כהוא-זה מהאחריות שיש עליכם, על משרד החינוך, על המשטרה, על ההורים של כל אותם בעייתים ועל הבעייתים עצמם.

אתם רוצה להילחם באלכוהול? בואו תתחילו בלהילחם באנשים ותפסיקו להתנער מאחריות.

[related-posts title="טורים נוספים"]

____________________________________________________________________________

נעה שפיגל

  • נעה שפיגל היא בעלת פאב ואשת תקשורת

3 Comments

  1. אורן ידידיה
    11 באוגוסט 2013 @ 22:59

    אני מסכים עם כל מה שנכתב בכתבה, ורוצה להזכיר, כשאני הייתי בן 16 עוד לא היה החוק שאוסר על מכירת אלכוהול לקטינים יצאנו לפאבים שתינו בעיקר בירה (לא היה כסף ליותר מזה) ואני לא זוכר אלימות יותר מהיום להפך, וגדלנו כולנו התגיסנו ליחידות קרביות וגם בסופי שבוע היינו שוב ניפגשים בפאב.
    החוקים של היום מאוד פופוליסטים ובמצב הזה אין פלא שאם בין 16 מצליח לשים את ידו על בקבוק וודקה אז הוא מטמסטל עד אובדן חושים.

  2. צדוק התקוה
    11 באוגוסט 2013 @ 19:37

    כמה מקרי רצח ואונס ארעו אחרי שהבחור שתה אלכהול והצידוק שלו היה אני היתי שיכור אני לא זוכר יש לך פאב יפה זו הפרנסה שלך אבל אלכהול חוץ כמה חתונות הביא למאות הלוויות למשפחות שהיקרים שלהם נרצחו עי כמה צ'ייסרים וכמה נהגים שנרדמו בנהיגה ואיתם נהרגו כמה אנשים חפיים מכל שתיהתופעת האלכהול היא תופעה חמורה שפגעה בכל רובדי החברה הישראלית היום בנות בנים בני 12 שותים אלכהול זו תופעה שלא ידענו שנחתה עלינו בשנות התשעים ………………..

    • ארי
      12 באוגוסט 2013 @ 17:06

      וכמה מקרי רצח ואונס ארעו אחרי שאף אחד לא שתה אלכוהול? כמה אנשים נהרגו בתאונות דרכים שלא בגלל אלכוהול?
      בני 12 שותים אלכוהול לא בפאבים, אלא ברחובות. זה שתגביל את גיל שתיית האלכוהול ל-21 במקום 18 לא יהפוך את שתיית האלכוהול שלהם לחוקית פחות או חמורה פחות.
      הכותבת הציעה מגוון דרכים להתמודד עם בעיית האלכוהול, אבל הגבלת הגיל, והפיכת בעלי הפאבים לאחראים לא תמנע את מה שקורה היום. זו זריקת אחריות ותו לא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן