Skip to content

כוורת לא חוזרת: ייצור הדבש קטן ואוזל מהמדפים

ירידה של כ-6% בהיקף ייצור הדבש השנתי • 100,000 כוורות סיפקו השנה רק כ-3,000 טונות דבש, עקב מיעוט במשקעים, פריחה ותופעת היעלמות הדבורים • פסטיבל הדבש הנפתח ב-16 באוגוסט יתמקד בתופעת היעלמות הדבורים בעולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנכ"ל מועצת הדבש, הרצל אבידור, מפרסם כי השנה יפחת ייצור הדבש המקומי ביחס לשנה שעברה ויגיע להיקף של כ-3,000 טונות דבש איכותי ישראלי המיוצר מכ-100 אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ. הירידה בהיקף הייצור נובעת ממיעוט המשקעים בחודשי פברואר-אפריל, מפריחה מועטה וכן עקב היעלמות רבת היקף של דבורים בחודשים האחרונים, בעיקר בדרום הארץ. בשנה שעברה הייתה תפוקה גדולה יותר, שהגיעה להיקף של כ-3,200 טונות דבש.

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש (באדיבות מועצת הדבש)
הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש (באדיבות מועצת הדבש)

צריכת הדבש בקרב הציבור הישראלי מסתכמת בכ-4,000 טונות ובחגי תשרי ישווקו בישראל כ-1,600 טונות דבש, שהם 40% מהביקוש הישראלי. אבידור מציין, כי דבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש, אלא בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם.

שליש מהדבורים בעולם כבר נעלמו

יבולי גידולי החקלאות התלויים הן בתנאי מזג האוויר והן בהאבקה כגון: מנגו, אבוקדו, שקד, תפוח, אגס, דובדבן ועוד, הינם נמוכים השנה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, שכן האבקה הינה תנאי בסיסי להפריה, לחנטה וליצירת פרי. יבולי המנגו באזור הגידול המרכזי של ישראל בצפון הכנרת עומדים השנה על כמחצית מהממוצע הרב שנתי, כ-10,000 טון מנגו, לעומת כמות כפולה בשנה רגילה. גם יבול הדובדבן השנה ירד בכ-60%, כאשר באזור מטולה כלל לא היה פרי השנה. גם אירופה וארה"ב סובלות ממחסור ביבול, דבוראי קליפורניה דיווחו למועצת הדבש בארץ, כי עקב היעלמות דבורי הדבש במדינה, נאלצו לייבא לאזור מטעי השקד כמיליון וחצי כוורות (!), זאת בנוסף ל-500,000 כוורות שהובאו ממקומות אחרים ברחבי המדינה, להאבקת 760 אלף דונם של עצי שקד.

בתוך כך, ממשיכים להתמודד בארץ ובעולם עם היעלמות של שליש מכמות הדבורים, תופעה היוצרת חשש גדול לעתיד יצור המזון בעולם ועתיד האנושות. בארצות המפותחות מסבסדות הממשלות באופן קבוע את ענף הדבש, בכדי לא ליצור מצב של מחסור במזון. גם בישראל נערכת מועצת הדבש לקידום המודעות לצורך שמירה על ענף גידול הדבורים, ומעודדת נטיעות צופניות והרחבת שטחי המרעה בשיתוף קק"ל ובהקצאה שנתית של 100 אלף שתילים לנטיעה על ידי הדבוראים.

דבוראי מרוויח כ-6 שקל לצנצנת דבש

המחיר הקמעונאי הממוצע לצנצנת של 350 גרם (צנצנת דבש ממוצעת) יעמוד השנה על כ-20 שקל כולל מע"מ, (כ-17 שקל ללא מע"מ). מחיר זה נמוך מהמחיר אשתקד, למרות עליית המע"מ באחוז. המחיר שמקבל הדבוראי-היצרן, הינו כ-18 שקל לק"ג דבש גולמי, כך שנותרים לדבוראי רק 6 שקל על כל 350 גרם שהוא מייצר, דבר המביא לביטוי שחיקה ברווחיות הייצור של הדבש.

עוד מוסיף אבידור, כי מנתוני השנה האחרונה, ניכרת עלייה בצריכת הדבש, לא רק בחגי תשרי, אלא גם לאורך כל חודשי השנה ובעיקר בעונת החורף. נתון המצביע על עלייה במודעות לחשיבות צריכת הדבש כמקור חשוב למזון בריאות, וממליץ לרכוש דבש איכותי מתוצרת מכוורות ישראל, בכדי לתמוך בחקלאות ישראלית ולוודא, כי על צנצנת הדבש מודבק תו האיכות: "דבש איכות תוצרת ישראל", המאשר את היותו דבש איכות טבעי.

כוורת כבר לא חוזרת - כשליש מהדבורים בעולם נעלמו (באדיבות כוורת הבוסתן בפקיעין)
כוורת כבר לא חוזרת - כשליש מהדבורים בעולם נעלמו (באדיבות כוורת הבוסתן בפקיעין)

על פי נתוני מועצת הדבש, פועלים כיום בישראל כ-500 דבוראים המטפלים ב-100,000 כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. בארץ קיימות מכוורות גדולות לצד מכוורות משפחתיות, שחלקן מוכרות דבש באופן עצמאי. הכוורות פזורות בכ-6,300 נקודות, כאשר הפיקוח על ייצור הדבש מתקיים בהתאם לתו תקן הישראלי.

בין התאריכים 16 באוגוסט ועד ה-28 בספטמבר, 2013, יתקיים "פסטיבל הדבש" במכוורות ברחבי הארץ, במטרה לעודד צריכת דבש ישראלי כחול לבן ומודעות לחשיבות קיום הענף בישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן