Skip to content

בוטלו מבחני המיצ"ב: "שוט המכה בבתיה"ס, במורים ובתלמידים"

במקביל יקדם שר החינוך חקיקה שתמנע "פרסום לא מבוקר" של תוצאות המיצ"בים. במשרד החינוך טוענים כי הפרסומים הללו מובילים לנזק עמוק למערכת החינוך, לערכיה ובעיקר לתלמידיה. פרופ' סורל קהאן מביה"ס לחינוך של האוניברסיטה העברית: "מבחני המיצ"ב היו מבצע הונאה אדיר של משרד החינוך - וטוב שבוטלו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשנה הקרובה לא ייבחנו תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים במבחני המיצ"ב החיצוניים – אלא במיצ"ב פנימי בלבד. כך החליט שר החינוך, שי פירון.

במקביל תוקם ועדה מקצועית, בראשות הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (הראמ"ה), אשר תמליץ על מתווה מעודכן למבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית). הוועדה תכלול נציגי משרד החינוך מנהלים, מורים, מומחים מהאקדמיה, מומחים בתחומי החינוך, מדידה והערכה ונציגי ציבור. הוועדה תציג את המלצותיה במהלך שנת הלימודים תשע"ד, ויישומו של המתווה יוחל באופן הדרגתי בבתי הספר, החל משנת הלימודים תשע"ה. 

"המיצ"ב שיבש את סדרי הלמידה". שי פירון (צילום: דן בר דוב)
"המיצ"ב שיבש את סדרי הלמידה". שי פירון (צילום: דן בר דוב)

עד לפרסום המלצות הוועדה לא יתקיימו מבחני המיצ"ב החיצוניים. בתי הספר ייבחנו במבחני מיצ"ב פנימיים. כמו כן, סקרי האקלים הבית ספרי ימשיכו לפעול במתכונתם הרגילה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. מתכונת דומה תופעל מהשנה הקרובה גם בחלק מהחטיבות העליונות.

במקביל יקדם שר החינוך חקיקה שתמנע "פרסום לא מבוקר" של תוצאות המיצ"בים. במשרד החינוך טוענים כי הפרסומים הללו מובילים לנזק עמוק למערכת החינוך, לערכיה ובעיקר לתלמידיה. בין התוצאות השליליות שנגרמו, לדעת משרד החינוך, ע"י פרסום התוצאות ברמה בית ספרית:

o    הציונים במבחני המיצ"ב הפרו את האיזון הבית ספרי, בין הציונים לבין מדדים ערכיים –חברתיים, חשובים לא פחות, כגון: חינוך לערכים, קליטת עולים, שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים, פעילויות חברתיות, תרומה לקהילה וביטוי להוראת תחומי דעת אחרים (שאין בהם מיצ"ב).

o   נוצרה אווירה של תרבות קלוקלת. תרבות  "טבלאות ליגה" שהובילו לפגיעה בבתי הספר, בעקבות פרסום ציוני המיצ"ב הבית ספריים בפומבי. הטבלאות פגעו בשמם הטוב של בתי ספר, בפרט באלה, אשר קולטים אוכלוסיות מרקע חברתי-כלכלי נמוך ועושים עבודת קודש לצורך צמצום פערים.

o   נוצרו השוואות לא הוגנות ולא נכונות בין בתי הספר.

o   פרסום טבלאות הרייטינג נוצלו, בין היתר, על-ידי גופים מסחריים-פרטיים לצרכים  מסחריים, שסותרים ולא לוקחים בחשבון צרכים חינוכיים.

o   ההכנות הממוקדות של בתי ספר לקראת המיצ"ב, נעשו על חשבון שעות הלימודים השוטפות.

o   נוצרה תופעה שלילית של רכישת חוברות הכנה למיצב והכנת את הילדים במהלך החופשות למבחן.

o  התרחבה התופעה של פגיעה בטוהר הבחינות.

"מבחני המיצ"ב הם כלי מדידה והערכה חשובים, שעלינו להעמיק בהם, אך במתכונתם הנוכחית לא ניתן להמשיך עוד", אמר שר החינוך, שי פירון. "אני רואה חשיבות רבה בהתקדמות שעשתה מערכת החינוך בנושא ההערכה, בביסוס  תהליכי עבודה וקבלת החלטות. אך, למרבה הצער, לצד אלה אנחנו רואים, שבשנים האחרונות התגברו ההשלכות השליליות של המבחנים על תהליכי ההוראה והלמידה. מבחני המיצ"ב במתכונת הנוכחית הפכו לשוט המכה בבתי הספר, במורים ובתלמידים".

השר פירון אמר עוד כי תופעת ההכנה הממוקדת למיצ"ב התחזקה יתר על המידה, והובילה בחלק מבתי הספר לשיבוש סדרי הלמידה. "אני רוצה שכל מורה יוכל לממש את שליחותו החינוכית המקצועית. אני מחזק את ידיה של הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך כגוף מקצועי ורואה בה שותף מרכזי ומוביל במהלך זה. אני מאמין שלמידה משמעותית ומדידה מדודה תוביל לשיפור בהישגים הלימודיים ולקידום מצויינות".

מ"מ מנכ"לית הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך, ד"ר חגית גליקמן: "בשנים האחרונות הפכו המבחנים להיות יעד בפני עצמו,  התגברו התופעות השליליות, והדבר פגע בתהליכי ההוראה והלמידה הרצויים. לפיכך, ראמ"ה רואה צורך בחשיבה מחודשת על מתווה המדידה והערכה בבתי הספר, ועל השימוש הראוי שיש לעשות במידע".

פרופ' סורל קאהן, מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית ומומחה למדידה חינוכית ולמבחני מיצ"ב, מרוצה מביטול מבחני המיצ"ב: "אני מברך על החלטת משרד החינוך לבטל את מבחני המיצ"ב ומצר על כך שהוחלט על צעד זה רק היום", הוא אומר. "המטרה המוצהרת של מבחני מיצ"ב הייתה לסייע להנהלות בתי הספר להבין מהי רמתם של כלל התלמידים במקצועות הלימוד השונים ולהקצות משאבים בהתאם. אולם בפועל מבחני המיצ"ב הם מבצע הונאה אדיר של משרד החינוך שנועד להלחיץ את בתי הספר להגיע להישגים במחיר זול. המבחן נערך רק פעם בארבע שנים בשכבות ה' ו-ח'  ורק בארבעה מקצועות ספציפיים. לכן במתכונתו הקיימת לא היה ניתן לקבל ממנו תמונה מלאה על מצבם של תלמידי בית הספר וטוב שבוטל".

ד״ר עינת וילף, שבתפקידה כיו״ר ועדת החינוך בכנסת ה 18 קראה לביטול בחינות המיצ״ב, בירכה היום על החלטת שר החינוך. ״שר החינוך קיבל היום החלטה נכונה ואמיצה לבטל את בחינות המיצ״ב שהפכו מאמצעי למטרה", אמרה ד"ר וילף. "הבחינות עיוותו את הקצאת המשאבים מערכת החינוך והביאו לתופעות בלתי חינוכיות בעליל כגון לימודים מוכווני בחינה ואף העלמת עין מהעתקות. לאחר ההחלטה של בג״צ מהקיץ האחרון כי יש לפרסם את תוצאות הבחינה לפי בתי ספר לא נותרה ברירה אלא לבטל את הבחינות בכלל, אחרת המערכת כולה היה נכנסת לטירוף ומנהלי בתי ספר ומורים היו הופכים עוד יותר מהיום לעבדים לבחינה ותוצאותיה. כעת הגיע הזמן לחשוב מחדש על כל תפיסת ההערכה באופן שישקף אמון רב יותר במורים״.

יו"ר "יש עתיד" ושר האוצר, יאיר לפיד, מיהר לפרסם בפייסבוק תגובה, בה הוא מנכס גם לעצמו את ביטול בחינות המיצ"ב. "היום ביטלנו את בחינות המיצ"ב", כתב השר לפיד. "למה? כי חינוך אינו עוסק במדידה אלא בלמידה. כי השכלה ורוח אינם צריכים לקבל ציון. מפני שאנחנו לא יכולים להשוות בין תלמידים כל עוד לא דאגנו לשיוויון בתנאים שלהם. או כמו שאמר שי פירון, 'כי השתגענו'.

"השתגענו כי לקחנו את כל מערכת החינוך והפכנו אותה למערכת של בחינות", כתב לפיד. "בעולם המבוסס על שיתופי פעולה, עבודת צוות וחשיבה יצירתית, שעבדנו את הילדים שלנו לשינון אינסופי שנגמר בזה שהם יושבים לבד מול הנייר ומקווים לקבל ציון טוב יותר בנקודה מזה שיושב לידם. הבטחנו לשנות את זה. עכשיו אנחנו משנים".

1 Comment

  1. דותן
    13 באוגוסט 2013 @ 7:00

    אלו היו החדשות הטובות ביותר ששמעתי מזה זמן רב.

    ישר כח, שר החינוך!

    עכשיו, לעבור לשלב הבא, ולבדוק עד כמה ההתמקדות בהכנה למבחני הבגרות גוזלת העשרת ידע מהתלמידים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן