Skip to content

שני ישראלים בצמרת חוקרי הבינה המלאכותית

אנשי האוניברסיטה העברית המופיעים ברשימת עשרת החוקרים המבטיחים בתחום הבינה המלאכותית הם ד"ר אביב זהר וד"ר אריאל פרוקצ'יה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שני בוגרים של האוניברסיטה העברית, שאחד מהם אף מכהן כיום בתור מרצה בכיר בבית הספר להנדסה ולמדעי המחשב של האוניברסיטה, נבחרו לרשימה היוקרתית של עשרת חוקרי הבינה המלאכותית המבטיחים בעולם.

הרשימה המכונה "AI’s 10 to Watch" התפרסמה השבוע על ידי אגודת "IEEE", אגודה מקצועית בין-לאומית של העוסקים בהנדסת חשמל ובאלקטרוניקה המונה יותר מ-400 אלף חברים ביותר מ-160 מדינות ונחשבת לאגודה המקצועית הגדולה בעולם. אנשי האוניברסיטה העברית המופיעים ברשימה הם ד"ר אביב זהר, מרצה בכיר בבית הספר להנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטה שגם מחזיק בתואר דוקטור ממנה, וד"ר אריאל פרוקצ'יה, אסיסטנט-פרופסור באוניברסיטת קרנגי מלון שבפנסילבניה, גם הוא בעל תואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית.

ד"ר אביב זהר (צילום: אביב זהר)
ד"ר אביב זהר (צילום: אביב זהר)

מדי שנתיים בוחרת "IEEE" עשרה חוקרים צעירים שסיימו את עבודת הדוקטורט שלהם בחמש השנים האחרונות ולמרות גילם הצעיר הספיקו להעניק תרומה של ממש למחקר התיאורטי והמעשי בתחום מדעי המחשב.

האוניברסיטה העברית היא מוסד המחקר היחיד בישראל שחבר סגל או בוגר שלו מופיעים ברשימה. בין האוניברסיטאות שלהן נציגים ברשימה: הארוורד, MIT ובראון. מלבד ד"ר זהר, רק חוקר אחד מהרשימה, הפועל באוניברסיטת טסינגוה בבייג'ינג, אינו משתייך למוסד אמריקאי.

ד"ר אביב זהר הוא מרצה בכיר בבית הספר להנדסה ולמדעי המחשב ע"ש רחל וסלים בנין באוניברסיטה העברית. עם תום לימודי הדוקטורט נסע ל"עמק הסיליקון" בקליפורניה לערוך פוסט-דוקטורט במעבדות "מייקרוסופט" ובשנה שעברה חזר לאוניברסיטה העברית.

זהר חוקר מערכות מרובות סוכנים – תת-תחום בבינה מלאכותית, העוסק במערכות שמספר רב של תוכנות חכמות פועלות בהן. לעתים קרובות, התוכנות הללו פועלות באופן אנוכי שאינו משרת את המערכת כולה, ובאמצעות שימוש בתורת המשחקים חוקר זהר כיצד אפשר לגרום לכל אותן תוכנות לפעול באופן שייטיב עם המערכת כולה. כך למשל, חקר זהר כיצד לשפר את המערכת שמאפשרת סחר במטבע הווירטואלי ביטקוין, שכן חלק מהתוכנות שמאשרות את הטרנסקציות העסקיות של הביטקוין פועלות בצורה אנוכית שפוגעת בפעילותה של המערכת.

פרופ' אריאל פרוקצ'יה (צילום: IEEE)
פרופ' אריאל פרוקצ'יה (צילום: IEEE)

פרופ' אריאל פרוקצ'יה הוא אסיסטנט-פרופסור מהחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת קרנגי מלון. עם תום לימודי הדוקטורט ערך פוסט דוקטורט במעבדות מיקרוסופט בישראל ובהארוורד. פרוקצ'יה מתמחה בבחירה חברתית חישובית ובתורת המשחקים האלגוריתמית.

פרופ' ג'ף רוזנשיין, שעומד בראש בית הספר להנדסה ולמדעי המחשב באוניברסיטה העברית והנחה את עבודת הדוקטורט של שני החוקרים, אמר: "ההישג המרשים של אביב ואריאל  מעיד על הרמה העולמית של חקר הבינה המלאכותית באוניברסיטה העברית, ועל המחויבות העמוקה של בית הספר להנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטה למשוך אליו את המוחות המבריקים ביותר ולהשפיע משמעותית על תחום הבינה המלאכותית.

"אני גאה שהייתה לי הזכות להיות המנחה של שניהם, ושמח שהמעבדה שבראשה אני עומד התברכה בסטודנטים כה מצוינים. אביב ואריאל הרוויחו ביושר את ההכרה שלה הם זכו כעת מ-"IEEE" ואין ספק שהם הביאו כבוד גדול לכולנו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן