Skip to content

אלנה בשקירובה נגד בנימין נתניהו: "אני לא רוצה להיפגש איתו"

הפסנתרנית ורעייתו של דניאל ברנבוים תגיע בסוף החודש לירושלים, לפתיחת הפסטיבל למוזיקה קאמרית שהיא המייסדת והמנהלת שלו. בראיון מיוחד ל"מגפון" מביתה בברלין, מדברת בשקירובה על שלום ופוליטיקה ("קשה להאמין שיקרה כאן נס"), אהבה וקריירה ("לשמחתי יש לי את שתיהן") וגם מסבירה למה אין לה פייסבוק: "אני ממש לא מעוניינת בחשיפה הפולשנית הזאת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
"מעריצה את הקהל הישראלי שאינו פוחד מאתגרים." בשקירובה. צילום: מוניקה ריטרהואס

אישה מעניינת היא אלנה בשקירובה, פסנתרית, רעייתו של הפסנתרן והמנצח דניאל ברנבוים, אמו של הכנר הצעיר מיכאל ברנבוים ומייסדת ומנהלת את הפסטיבל למוזיקה קאמרית בירושלים, שייפתח ב-28 באוגוסט. ובעיקר, בשקירובה, 55, היא אישה מלאת תשוקה ואהבה למה שהיא עושה על הבמה ומאחורי הקלעים. "הפסטיבל בירושלים זה הדבר הכי נפלא והכי מלא תשוקה שאני עושה בקריירה המוזיקלית שלי", היא אומרת.

בשקירובה חיה עם משפחתה בברלין ותגיע לישראל לקראת פתיחת הפסטיבל (ה-16), שהפך עם השנים לאחד האירועים החשובים בסצנת המוזיקה בישראל. בראיון איתה מברלין, מיוחד ל"מגפון", מדברת בשקירובה על מוזיקה ופוליטיקה, קריירה ואהבה, וגם על הקשר המיוחד שלה עם ירושלים.

איך נולד הרעיון של הפסטיבל למוזיקה קאמרית?

"לגמרי במקרה. תוך כדי שיחה עם חברים התגבש הרעיון של הפסטיבל. היה ברור, לי לפחות,  שהוא חייב להתקיים בירושלים".

למה דווקא ירושלים?

"המפגש עם ירושלים היה בפעם הראשונה בגדר הלם בשבילי, אך מיד נמשכתי ליופי של העיר. לקסם המיוחד של האור, לשלל הריחות והצלילים, לרב-תרבותיות שלה. היא לא מאבדת מחשיבותה. היה ברור לי שאם לקיים פסטיבל בינלאומי של מוזיקה קאמרית – ירושלים היא המקום הראוי."

"כיף לחיות לצידו של גאון כמו ברנבוים". בשקירובה וברנבוים. צילום: דן פורגס

כיצד נבחרים האמנים שמשתתפים בפסטיבל?

"האמנים המשובחים שמגיעים לפסטיבל ומופיעים כולם בהתנדבות, נבחרים על סמך המוניטין שלהם באירופה וההיכרות האישית שלי איתם. עם הזמן הפכנו למעין 'משפחה שכזאת'. גם הקהל הפך ברבות השנים למשפחה מיוחדת שלא פוחדת מאתגרים. אני מעריצה את היכולת של הקהל הישראלי לשרוד גם לאורך האזנה של יצירות מודרניות מאוד תובעניות."

למשל?

"בשנה שעברה היו יצירות מאוד קשות להאזנה ובעלות אורך מופלג, של פייר בולז. ובכל זאת ניגשו אליי אנשים מהקהל בתום הקונצרט וביקשו שאמשיך בכיוון הזה. אני מרגישה שנוצר כאן קהל מיוחד במינו של מביני עניין."

בשקירובה היא בתו של הפסנתרן הרוסי הדגול דימיטרי בשקירוב. "הוא היה מורה קפדן, אך בעל סבלנות מופלגת. גם אם היו לו הערות רבות על נגינתי כילדה, הוא נהג להבליג, ובמקום לכעוס עלי, שתינו ביחד כוס תה ואכלנו עוגה".

ובאשר לבנה, הכנר בן ה-28 מיכאל ברנבוים, מספרת בשיקרובה שהחל לנגן בגיל שבע וחצי – גיל מאוחר מאד לכנר, לדבריה. "הוא אף עשה אתנחתא כדי ללמוד פילוסופיה בסורבון".

"אנחנו מעדיפים שיפלס את דרכו כאמן מבטיח בזכות עצמו". אלנה ומיכאל. צילום: מוניקה ריטרהאוס

האם הוא מופיע עם אביו?

"לא, אנחנו מעדיפים שילמד לפלס את דרכו כאמן מבטיח בזכות עצמו". ואכן, מיכאל מרבה להופיע, גם בישראל, עם הרביעייה אותה ייסד – רביעיית ארלנבוש.

גם עם בעלה, הפסנתרן  דניאל ברנבוים, בשקירובה אינה נוהגת להופיע. "אבל אני לומדת ממנו כל הזמן. כיף לחיות לצדו של גאון כמו ברנבוים שאפשר ללמוד ממנו, אפילו רק מהקשבה לנגינתו."

האם נגינתך השתנתה בזכות השפעתו של בעלך?

"ודאי, אני לא חדלה ללמוד ולהחכים ממנו", היא צוחקת ומוסיפה: "הוא מאד ביקורתי וחצי שעה של ביקורת שלו יכולה להספיק לי לפחות לחצי שנה".

האם הפגישה שלך עם ברנבוים הייתה אהבה ממבט ראשון?

"כלל וכלל לא, נפגשנו בדרום צרפת ולמדנו להכיר אחד את השניה בהדרגה".

אהבה ממבט שני. ברנבוים ובשקירובה. צילום: מוניקה ריטרהאוס

בשקירובה היא רעייתו השניה של דניאל ברנבוים, שהיה נשוי לצ'לנית הבריטית ז'קלין דה פרה, שנפטרה ממחלה קשה. לבני הזוג שני בנים. מיכאל, שהולך בדרכם הקלאסית של אביו ואימו, ודייוויד, שעוסק במוזיקת היפ-הופ.

האם המוזיקה, כפי שאמר פעם בעלך, יכולה לסייע לעשיית שלום?

"מוזיקה כשלעצמה לא, אלא פרויקטים של עשייה מוזיקלית משותפת, כמו למשל תזמורת דיוואן היהודית ערבית, שייסד בעלי. תזמורת בה מתאמנים ומנגנים זה לצד זה יהודים וערבים."

"מה דעתך על שיחות השלום המתחדשות ביננו לבין הפלשתינים?

"לדאבוני, נראה לי שיש כבר יותר מדי שנאה מושרשת בכל צד. קשה להאמין שיקרה כאן נס".

"האם את בעד חלוקה של ירושלים תמורת שלום?"

"החלוקה כבר ממילא קיימת."

אמרת פעם שישראל היא מדינה גזענית. האם חלה הקצנה בגזענות הישראלית ברבות השנים?

"גזענות קיצונית יותר יש בארצות הבלקן. גם ברוסיה ובאוקראינה."

"לשמחתי אני לא צריכה להיפגש אתו." נתניהו. צילום: US State Dept, ויקיפדיה

"איך את מתייחסת לטינה ולחרם של חלק מהפוליטיקאים והממסד הפוליטי בארץ על ברנבוים בגלל דעותיו הפוליטיות נגד הכיבוש שפוגע, לדבריו, גם ביוצרים הישראלים?"

"הפסד שלהם. כך הם שוללים מהקהל מפגש חד פעמי עם גאון בעל שיעור קומה בינלאומי. אני מצטערת שהקהל מחמיץ מפגש כזה".

"אם היית נפגשת עם ראש הממשלה נתניהו, מה היית אומרת לו?"

"אני לא רוצה להיפגש איתו!" ממהרת להשיב בשקירובה. "לשמחתי, אני לא צריכה להיפגש אתו."

מה את אוהבת מלבד מוזיקה?"

"האהבה הראשונה שלי היא תיאטרון. בילדותי רציתי להיות בעיקר שחקנית".

"איך ניתן למשוך קהל צעיר למוזיקה קלאסית?"

"קשה מאוד לפתות קהל צעיר למוזיקה קלאסית. בעצם – זה בלתי אפשרי. אפשר רק לחנך את הקהל מגיל צעיר למוזיקה קלאסית. מוזיקה  צריכה להיות חלק מהחינוך הכללי. כמו שפות זרות למשל. נושא שאפשר לבחור."

מדוע לא צומחים בימינו בטהובנים או מוצרטים?

"העידן בו לא הייתה הפרדה בין המלחין למבצע, חלף מהעולם. הוא חלק מהעידן הקלאסי והוא חלף כאשר החלה ההתמחות של סולנים באולמות קונצרטים גדולים. כל התקופה הקלאסית תחומה בזמן וחלפה עברה."

"האם את חברה בפייסבוק?"

 "חס וחלילה! אין לי זמן ואני ממש לא מעוניינת בחשיפה המיותרת והפולשנית הזאת."

אם היית צריכה לבחור בין אהבה לקריירה, במה היית בוחרת?

"לשמחתי אני ברת מזל, שיש לי גם אהבה וגם קריירה, ואף פעם לא נאלצתי לבחור ביניהן", עונה בחיוך בשיקורבה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן