Skip to content

לראשונה: אשה לתפקיד ממונה על מועצה דתית

ממעקב עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, עולה שזו האישה הראשונה מבין כ-135 ממונים. בכל הרכבי המועצות הדתיות הנבחרים יש רק 27 נשים מתוך כ-460 חברים וכל היושבי ראש היו עד כה גברים. מנכ"ל חדו"ש הרב אורי רגב: "צריך לבטל את המועצות הדתיות. עד שזה יקרה יש להעניק לנשים ייצוג מלא במועצות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לראשונה מינה השר לשירותי דת נפתלי בנט מהבית היהודי אישה לתפקיד ממונה על מועצה דתית. המדובר בלאה ביטון, שהחלה לכהן כאחת משני הממונים על המועצה הדתית בעכו. כך מדווחת עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון המקיימת מעקב קבוע אחר שילוב נשים במועצות הדתיות. לאחר הבחירות לרשויות המקומיות בסתיו הקרוב יחודשו ההרכבים והמינויים בכל המועצות הדתיות. בחדו"ש דורשים שינוי דרמטי במספר הנשים המכהנות במועצות ובמספר הנשים שיכהנו כממונות.

בניין ביה"ד הרבני והמועצה הדתית בתל אביב (צילום: ויקיפדיה)
בניין ביה"ד הרבני והמועצה הדתית בתל אביב (צילום: ויקיפדיה)

המועצות הדתיות הן הגופים האחראיים לשירותי הדת בישובים השונים. לצד המנגנון המנהלי של המועצות הדתיות פועלת מועצה נבחרת שבראשה יו"ר. המועצה הזו כוללת נציגים של השר לשירותי דת, הרשויות המקומיות ורבני הישוב, ותהליך בחירתה מסובך מאוד.

תפקיד הממונה במועצה הדתית הונהג לפני כעשר שנים בתקופה שבה כיהן ראש הממשלה אריאל שרון כשר הדתות ובנו עמרי היה מעורב מאוד בניהול שירותי הדת. בשל תהליך המינוי המורכב של הרכבים למועצות דתיות, במועצות רבות לא הצליחו למנות הרכבים חדשים. הוחלט שבמקומות כאלה, ימונו שני ממונים שינהלו את המועצה הדתית.

ההחלטה לא רק פתרה את הקושי הגדול בהרכבת מועצות דתיות בערים רבות. היא גם יצרה למפלגה השולטת בשירותי הדת, תחילה הליכוד ואחר כך ש"ס, אפשרות לעשרות רבות של מינויים פוליטיים. היא יצרה למפלגות השונות אינטרס לא למנות הרכבים נבחרים כדי שיוכלו למנות ממונים.

על פי נתוני חדו"ש בחצי בערך מכ-135 המועצות הדתיות יש היום הרכבי מועצה נבחרים ובכחצי יש ממונים. מתוך יותר מ-130 ממונים (שניים לכל מועצה) לא היתה עד יוני האחרון אף אישה. ביטון מונתה ב-11 ביוני לתפקיד ממונה בעכו.

במכתב ששלח מנכ"ל חדו"ש הרב עו"ד אורי רגב במרץ 2011 ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין הוא ציין שאפליית נשים במינוי לממונים חמורה אף מאפלייתן בהרכבת המועצות הדתיות. זאת, משום שמדובר בתפקיד מנהלי שעליו חלים עקרונות השוויון של מינויים בשירות המדינה.

ב-1988 קבע בג"צ בפסק דין שקדיאל כי אין להפלות נשים במינוי הרכבי מועצות דתיות. 25 שנים לאחר פסק דין שקדיאל מכהנות רק 27 נשים בכ-65 הרכבי מועצות דתיות נבחרים. זאת מתוך כ-460 חברים. כלומר הנשים מהוות 6% בלבד. לחברי המועצות סמכויות מעטות בלבד ורוב הסמכויות נמצאות בידי יו"ר המועצה. אף אחת מהנשים אינה מכהנת כיו"ר מועצה דתית. בכל הההיסטוריה של המועצות הדתיות נבחרה רק אישה אחת, סמדר גרוס, כיו"ר מועצה דתית בכפר סבא. זה היה באמצע העשור הקודם וכהונתה נמשכה 9 חודשים בלבד.

מנכ"ל עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה ש"יש לברך על מינוי ממונה ראשונה אך ברור שאין להסתפק בכך. על השר בנט וסגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהאן לפעול לכך שאחרי הבחירות לרשויות המקומיות עשרות אחוזים מהממונים במועצות הדתיות, מחברי המועצות ומיושבי ראש המועצות יהיו נשים. חדו"ש תעקוב אחר המינויים כדי לודא שהדבר יקרה".

רגב ציין, ש"המועצות הדתיות הן דוגמה מובהקת לתחומים בהם ציבור הנשים משלם מחיר כבד במיוחד על המנהג המחפיר שהיה למפלגות השלטון עד השנה למכור את זכויות האזרח למפלגות החרדיות בנזיד שלטון". לדבריו, "הדרך הטובה ביותר לשים קץ להדרת הנשים מהמועצות הדתיות היא לבטל אותן לאלתר ולהעביר את שירותי הדת לרשויות המקומיות. כל זמן שהדבר לא נעשה יש להבטיח ייצוג מלא לנשים במועצות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן