Skip to content

דו"ח נציב תלונות רשות שניה: אלימות ופוגענות בשידורים

ד"וח נציב פניות הציבור ברשות השנייה לשנת 2012 מצביע על עליה של 14% במספר התלונות הכללי. שליש מהתלונות מוצדקות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 דו"ח נציב תלונות הציבור של הרשות השניה מתריע על  זינוק של 160% בתלונות על תכנים פוגעניים ברדיו האזורי. 25% מהתלונות התייחסו למהדורות החדשות.

הודעה לעיתונות

שר התקשורת גלעד ארדן:

"תפקידה של הרשות השנייה להבטיח את השמירה על האינטרס הציבורי של קהל הצופים בבית. אנו עדים לעלייה בכמות התלונות המוצדקות והדבר מהווה תמרור אזהרה לזכייניות. ככל שהציבור יהיה מעורב יותר בתכנים המשודרים כך הפיקוח יהיה יעיל יותר. כולנו רוצים טלוויזיה אטרקטיבית והגונה,אך חובתנו לתת את הדעת לממצאי הדו"ח ולפעול יחד עם הזכייניות, כדי לעצור את מגמת הגידול בתלונות המוצדקות".

מחצית מהתלונות נגעו לתכנים פוגעניים בשידור בהם התנהגות לא הולמת ותכנים מינים. כל תלונה שלישית נמצאה מוצדקת. כך עולה מהדו"ח השנתי של נציבות פניות הציבור של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו לשנת 2012.

הדו"ח של נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, אשר הוגש בימים האחרונים לשר התקשורת והגנת העורף, גלעד ארדן, ולמועצת הרשות השנייה ולהנהלת הרשות, מציג את הנתונים הבאים:

מהדו"ח עולה כי בשנת 2012 חלה עליה של 14 אחוז במספר התלונות שהוגשו לנציבות פניות הציבור ברשות השנייה ומספרן עמד על 3179 בשנת 2012 לעומת 2797 בשנת 2011. בשנה האחרונה חל זינוק של 160 אחוז בתלונות על תכנים פוגעניים בשידורי הרדיו האזורי ועמד על 439 בשנת 2012 לעומת 169 בשנת 2011. 70% מהתלונות נגעו לשידורי הטלוויזיה ועמדו 2216 תלונות ואילו 14% תלונות על רדיו ועמדו 439 תלונות ו16% תלונות כלליות.

עוד עולה כי כל תלונה שנייה מסך התלונות שהוגשו נגעה לתכנים פוגעניים בהם ביזוי, העלבה או השפלה של הצופים והמאזינים. מחצית מהתלונות נגד תכנים ששודרו בערוצי הטלוויזיה 2 ו 10 הייתה על תוכניות. כל תלונה רביעית הייתה על אחת ממהדורות החדשות ובסה"כ היו 551 תלונות על חדשות. כל תלונה חמישית הייתה כנגד פרסומות. 19 אחוז מהתלונות שהתקבלו כנגד תכנים פוגעניים בטלוויזיה היו בנושאי פגיעה בילדים. 15 אחוז מהתלונות האחרות היו בנושאים אחרים בהם היבטי מגדר, מיניות וסקסיזם, פגיעה בנשים, מוצא עדתי ועוד.

באשר לפילוח התלונות לפי זכייניות הטלוויזיה: 423 תלונות התקבלו על רשת, 416 תלונות על קשת, 375 תלונות על חברת החדשות 2, 270 תלונות על ישראל 10, 111 תלונות על חדשות 10, 92 תלונות על ערוץ 2, ו 13 תלונות על טלוויזיה חינוכית.

אחת מתוך כל חמש תלונות הוגשה נגד הזכיינית "קשת" כאשר גם מצבה של הזכיינית "רשת" זהה ואחת מתוך כל חמש תלונות הופנתה כנגדה. בשנה האחרונה הוכפל מספר התלונות שהוגשו נגד הזכיינית "רשת" והדבר נובע, ככל הנראה, משידור תוכניות עתירות רייטינג בהן 'המרוץ למליון' ו'דה וויס'. 12 אחוז מהתלונות היו נגד הזכיינית "ישראל 10" וכאמור כרבע מהתלונות היו נגד חברות החדשות של ערוצים 2 ו 10 כאשר נגד חברת החדשות של ערוץ 2 הוגשו 17 אחוז מהתלונות.

באשר לתלונות כנגד תחנות הרדיו האזוריות. בשנה האחרונה חל כאמור זינוק של 160 אחוז במספר התלונות נגד תחנות הרדיו האזוריות כאשר 67 אחוז מהתלונות היו על תכנים פוגעניים ששודרו בתחנות הרדיו. עיקר התלונות המאזינים היו נגד תחנות המשדרות מלל ובראשן "רדיו ללא הפסקה".

עלייה במספר התלונות המוצדקות – בשנת 2012 עלה מספר התלונות שנמצאו מוצדקות על ידי הנציבות מ-12% ל-27%. משמע, כל תלונה שלישית נמצאה מוצדקת על ידי הנציבות. במקרים אלו פעלה הנציבות מול הזכיין או התחום ברשות השנייה בכדי להסיר תוכן בוטה או לתקן תוכן זה או אחר.

בנוסף למענה לפניות הציבור פתחה הנציבות לראשונה בשורה של פרויקטים להנגשתה לכלל הציבור בדגש על אוכלוסיות מיוחדות ומחלשות . בין הפרויקטים : גישור בין מתלוננים לבין זכיניות, שיתוף פעולה עם אירגונים חברתים וצרכנים בהם שירות יעוץ לאזרח, אקים, ידיד, שדולת הנשים, מרכזי סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, נעמת, מועצת הנוער הארצית ועוד. שיתוף פעולה עם משרד החינוך הכולל הרצאות בבתי ספר על צפיה ביקורתית בתכני טלויזיה . במקביל יזמה הנציבות  לראשונה שורה של דוחות מיוחדים לציבור בהם  דו"ח חצי שנתי, דו"ח בעקבות מבצע "עמוד ענן", דו"ח בעקבות הבחירות הכלליות ודו"ח לקראת יום האישה הבינלאומי.

נציב הפניות, דוד רגב, התייחס לנתוני הדוח, ואמר: "יותר ויותר צופים ומאזינים מבקשים טלוויזיה ורדיו נקיים יותר, פחות פוגעניים ופחות אלימים. חשוב לציין כי הזכיינים גילו רגישות גדולה לפניות הציבור ופעלו לתקן בהקדם ליקויים שהתגלו. אנו בנציבות פועלים למצוא את האיזון בין חופש הביטוי והיצירה שניתן לזכיינים במסגרת השידורים לבין שמירה על כבודם של הצופים והמאזינים. מאז כניסתי לתפקיד פועלת הנציבות לחיזוק ושיפור הקשר עם הציבור בשקיפות ובהגינות."

מנכ"ל הרשות, שי באב"ד, אמר: "דו״ח הנציבות והשיח הציבורי הער המתקיים בימים האלו בזירות השונות מלמד על הלך הרוח של הציבור ועל רצונו לקבל תוכן ושפה אחרים אם ברדיו ואם בטלוויזיה. הנהלת הרשות תציג בקרוב בפני מועצת הרשות מסמך מדיניות חדש אשר יביא לידי ביטוי מגמה זו במטרה להביא לטלוויזיה איכותית ונקייה יותר."

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן