Skip to content

הנשיא עדלי מנסור הכריז על מצב חירום במצרים

הנשיא הזמני אישר את מצב החרום בקהיר ובעשרה מחוזות נוספים. עוצר מוטל משבע בערב ועד שש בבוקר. סגן הנשיא, אל-בראדעי, התפטר נוכח האלימות. שני עיתונאים נהרגו בחילופי האש. מניין ההרוגים הרשמי - 149, אך האחים המוסלמים טוענים למאות הרוגים ואלפי פצועים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעקבות האלימות ברחבי מצרים הכריז הנשיא הזמני המצרי, עדלי מנסור, על מצב חירום במצרים ועוצר הוטל בקהיר ובעשרה מחוזות נוספים. ההודעה פורסמה היום (רביעי) אחר הצהריים. סגן הנשיא המצרי, מוחמד אל-בראדעי, הגיש לנשיא מכתב התפטרות ובו מחה על האלימות הקשה המופעלת ברחוב המצרי. מצב החירום יימשך למשך חודש ימים וכולל עוצר לילי שייאכף כל יום החל משעה 19:00 ועד הבוקר שלמחרת בשעה 06:00.

צו החירום מרחיב למעשה את כוחות הצבא והמשטרה לעצור כל אדם כמעט ללא הגבלה. הדיווחים בדבר ההרוגים סותרים זה את זה. בעוד שממשרד הבריאות המצרי נמסר כי מספר ההרוגים עומד על 149 בני אדם, הרי שהאחים המוסלמים טוענים ל-250 הרוגים. משרד הבריאות מסר כי 1,403 נפצעו. האחים המוסלמים טוענים ל-7000 פצועים. ויכוח ניטש גם בין הגרסאות לגבי צלפים שירו מגגות אל הקהל. הצבא טוען כי אלו צלפים המשתייכים לתומכי ה"אחים המוסלמים", ואלו טוענים כי אלו צלפי הצבא.

כוחות צבא ומשטרה הורסים את המתרסים שבנו האחים המוסלמים
כוחות צבא ומשטרה הורסים את המתרסים שבנו האחים המוסלמים

תנועת הרכבות לקהיר הופסקה כליל ועיקר המאבק מתמקד בכיכר א-נהדא שמול אוניברסיטת קהיר. האחים המוסלמים, שחיכו לעימות, ביצרו אותו בחומות אבנים ושקי חול. הצבא הביא עמו דחפורים שפירקו את הגדרות. עדי ראייה מספרים כי מקרב המפגינים המוסלמים נורתה אש לעבר הצבא ועל יידויי אבנים באנשי המשטרה והצבא. למעשה את הפינוי ביצעו כוחות המשטרה כשהצבא מסוכך עליהם במטריית הגנה.

מלחמת גרסאות על מספרי ההרוגים והפצועים. קהיר היום
מלחמת גרסאות על מספרי ההרוגים והפצועים. קהיר היום

מוקד עימות נוסף בשעות אלו הוא מול מסגד מסגד ראבעה אל־עדוויה במזרח העיר. בין ההרוגים במחנה שבמזרח העיר הייתה גם בתו בת ה-17 של בכיר האחים המוסלמים, מוחמד אל-בלתאגי. אחיה טען כי אסמא אל-בלתגאי נורתה בחזה ובגבה. שני עיתונאים, צלם החדשות הוותיק מייק דין, שעבד עבור רשת סקיי  גם בישראל, נהרג בעת חילופי האש בין הצדדים. חביבה עבד אל-עזיז, כתבת היומון גאלף ניוז בדובאי, נהרגה אף היא בחילופי האש.

מהומות נוספות נרשמו היום בסואץ, שם דווח על לפחות חמישה הרוגים. עדי ראייה דיווחו על התנגשויות אלימות גם באלכסנדריה ומול משרד המושל באסואן.

האחים המוסלמים פרסמו קריאה לכלל המוסלמים במדינה לצאת אל הרחוב ולהיאבק והבטיחו כי הנקמה בצבא, במשטרה ובממשלה עוד תבוא. טורקיה וקטאר גינו היום בחריפות את הנעשה במצרים. נשיא טורקיה, עבדוללה גול, גינה בחריפות את התערבות הצבא וכוחות הביטחון ב"זכותם הדמוקרטית של בני אדם להפגין". שני המשטרים הללו היו בין תומכי משטרו של נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן