Skip to content

הבית שלכם בכפר באלפים

הכפר ההררי אנדרמט שבשוויץ עומד בפני מהפך בזכות המולטי מיליונר המצרי, סמי סאוויריס, שבונה בו אתר נופש בהשקעה הקרובה לשני מיליארד דולר. הפרויקט התיירותי זכה באופן בלעדי באפשרות למכור דירות ויחידות נופש לאזרחים זרים. גם רוכשים ישראלים יתקבלו בו בברכה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני כעשר שנים נפוצו בכפר הקטן אנדרמט שבמרכז שוויץ שמועות על שייח' מסתורי שמתכוון לרכוש קרקעות ולהקים בו עיר תיירות. יום אחד באמצע שנות ה-2000, התייצב מול התושבים סמי סאוויריס, מולטי מיליונר ממוצא מצרי ופרס בפניהם את חזונו להקים את "אנדרמט סוויס אלפס" – אתר נופש יוקרתי רב-שנתי, המציע נדל"ן, אתר סקי מהטובים בשוויץ, מגרש גולף של 18 חורים, מלונות 4-5 כוכבים ומתקני נופש ברמה הגבוהה ביותר, תוך שמירה על איכות הסביבה.

מלון צ'אדי באנדרמט. מלון חמישה כוכבים סופיריור, עם ספא ומרכז טיפולים שיספק טיפולים המתאימים לחורף ולקיץ וינוהל על ידי חברה מסינגפור
מלון צ'די באנדרמט. מלון חמישה כוכבים סופיריור, עם ספא ומרכז טיפולים שיספק טיפולים המתאימים לחורף ולקיץ וינוהל על ידי חברה מסינגפור

המספרים היכו את התושבים בהלם: סאוויריס דיבר על ההשקעה הגדולה ביותר אי פעם בתחום התיירות בשוויץ – קרקע המתפרסת על 1,400 דונם שרכש מהמדינה, שרובה ישמש למגרש הגולף והשקעה של 1.8 מיליארד פרנקים שוויצריים, שהם כ-1.9 מיליארד דולר, כולל הקרקע.

בתוך מלון הצ'די באנדרמט. מעלית הסקי החדשה תקורב למלון, כך שיהיה סקי אין/אאוט מהלובי
בתוך מלון הצ'די באנדרמט. מעלית הסקי החדשה תקורב למלון, כך שיהיה סקי אין/אאוט מהלובי

פרויקט אנדרמט יכלול עם סיומו בעוד כמה שנים ששה מלונות של ארבעה וחמישה כוכבים, הכוללים 844 חדרים ודירות נופש; 490 דירות; כ-25 שאלה (Chalets) – בקתות מפוארות בנוסח אלפיני) פרטיות; מתקני ספורט ונופש; מתקן לכנסים שיכול להכיל עד 600 איש ומגרש גולף של 18 גומות. הכניסה לאתר תהיה אסורה למכוניות, וכך יתמזג עם המרכז המסורתי הקיים של אנדרמט, אליו אפשר יהיה להגיע בהליכה נינוחה.

מתחילה הושם דגש רב על הפיתוח בר הקיימא של הפרויקט, כדי להבטיח שהבנייה תהיה ידידותית לסביבה ככל הניתן. הבניה היא בהתאם לסטנדרטים של מותג שוויצרי מוכר, המושתתים על חומרים חדשים וממוחזרים הצורכים אנרגיה נמוכה.

לצורך הפרויקט הוקמה חברה בשם "אנדרמנט סוויס אלפס" שבעל המניות העיקרי בה והיו"ר הוא סמי סאוויריס (Samih Sawiris). סאוויריס נולד בקהיר שבמצרים ב-1957. הוא בנו האמצעי של אונסי סאוויריס, המייסד של תאגיד הענק אוראסקום במצרים. סוויריס למד בבית ספר גרמני במצרים וסיים תואר בהנדסת כלכלה בברלין שבגרמניה ב-1980.

חברה בת של אוראסקום, אוראסקום מלונות ופיתוח (Orascom Hotels and Development – OHD) בראשות סאוויריס, מתמחה בבנייה וניהול של ערי תיירות והיא רשומה בבורסות של שוויץ ושל מצרים. עד כה בנתה ארבע ערי תיירות כאלה ובהן אל גונה שלחוף ים סוף וטאבה הייטס בסיני, המצוייה מרחק 15 דקות נסיעה ממסוף טאבה שליד אילת.

פרויקט אנדרמט זוכה לחשיפה תקשורתית וציבורית רבה בשוויץ. העיתון "נויה ציריכה צייטונג" כתב ש"המולטי מיליונר סאוויריס, שלא כמו משקיעים זרים אחרים, נמצא ונוכח בפרוייקט והפך אותו ל'בייבי' שלו". עוד כתב העיתון, כי בסוף מרץ 2013 הגדיל סאוויריס את מעורבותו בפרוייקט, והפך את ההלוואה שנתנה אוראסקום לחברה הבת אנדרמט סוויס אלפס, להשקעה אישית שלו, והפך למחזיק המניות העיקרי בה. "השקעה זו מנותקת עכשיו מאוראסקום – אשר בשל המצב הפוליטי במצרים, מתקשה לגייס כסף. בנוסף לכך הודיע סאוויריס כי עד 2017 ישקיע לפחות עוד 150 מיליון פרנקים בפרוייקט", נכתב.
גם המטה של החברה אוראסקום פיתוח עבר לשוויץ, לכפר אלטדורף, לא רחוק מאנדרמט.

לפי נתוני החברה, הושקעו בפרויקט אנדרמט עד כה 350 מיליון פרנק.

הכפר אנדרמט בחורף. מבטיח להיות אתר נופש יוקרתי רב-שנתי, המציע נדל"ן, אתר סקי מהטובים בשוויץ, מגרש גולף של 18 גומות ומלונות פאר
הכפר אנדרמט בחורף. מבטיח להיות אתר נופש יוקרתי רב-שנתי, המציע נדל"ן, אתר סקי מהטובים בשוויץ, מגרש גולף של 18 גומות ומלונות פאר

אלביס היה כאן

אנדרמט היא יעד לתיירות העולמית כבר יותר ממאה שנה. היא ממוקמת בצומת בין צפון לדרום ובין מזרח למערב שוויץ. מעבר סנט גוטהארד, המעבר החשוב ביותר דרך הרי האלפים – המאפשר לחצות את רכסי ההרים מדרום לצפון ברכבת ובמכונית – מוביל אל מרכז אנדרמט. אלביס פרסלי ביקר אף הוא באנדרמט, לראשונה כחייל בשנת 1957 ואחר כך ב-1972, חזר פעמיים לחופשה קצרה, מלווה במשפחתו.
היא גם ממוקמת במרחק נסיעה סביר מערים משגשגות ואלגנטיות כמו ציריך, ברן, באזל ולוצרן, המציעות אורח חיים קוסמופוליטי.

נחשפתי לאתר תוך כדי סיור בשוויץ ושיטוט בכפר מגלה שמלונות ומסעדות החלו להשתפץ כדי להתאים את עצמם לתחרות המתקרבת.

להתחרות בסנט מוריץ ובצרמט

אנדרמט ממוקמת היטב בלב האלפים ומבורכת בכמות מצויינת של שלגים במשך חודשים רבים בשנה. בחודש יוני אושרה תוכנית לאיחוד אזור הסקי של אנדרמט עם זה של סנדרון (Sendrun), לאחר שארגונים להגנת הסביבה הסירו את התנגדותם. "אנדרמט-סדרון ספורט", חברה-בת של אנדרמט סוויס אלפס, הקציבה כ-135 מיליון פרנקים כדי לחבר, לשדרג ולהגדיל את שני אזורי הסקי וכך להגיע ל-120 קילומטרים של מסלולים.

סמי סאוויריס באנדרמט. "המולטי מיליונר סאוויריס, שלא כמו משקיעים זרים אחרים, נמצא ונוכח בפרוייקט והפך אותו ל'בייבי' שלו", נכתב בעיתון שוויצרי
סמי סאוויריס באנדרמט. "המולטי מיליונר סאוויריס, שלא כמו משקיעים זרים אחרים, נמצא ונוכח בפרוייקט והפך אותו ל'בייבי' שלו", נכתב בעיתון שוויצרי

ההשקעות העיקריות הן בהחלפת המעליות, מסלולים חדשים ומכונות לעשיית שלג, כדי להשיג עונה רצופה של סקי גם בימים נטולי שלג. בחברה מדגישים שהוא יהפוך לאזור הסקי הגדול במרכז שוויץ וכן – תודות למגוון אפשרויות הסקי ולשלג המובטח – אחד האטרקטיביים בשוויץ כולה.

אנדרמט ממוקמת בין אתרי הסקי הידועים סנט מוריץ וצרמט ותחנת רכבת חדשה תחבר את אנדרמט אליהן. "סאוויריס הבטיח להעלות את רמתה של אנדרמט לרמת שני האתרים האלה", מספרים שם.
בתקופת הקיץ מבטיחה אנדרמט אפשרויות לטרקינג בהרים, רכיבה על אופניים, משחק גולף, טיפוס הרים, שיט בקנו וגלישה במצנחי רחיפה, הכל לחופם של אגם לוצרן ואגם אוברלאפ הציורי.

הצ'די – שילוב של שוויץ ואסיה

באנדרמט סוויס אלפס מתכוונים לעבוד עם שורה של רשתות מלונות בינלאומיות ידועות, שיתאימו לקשת רחבה של אורחים. הראשון שייפתח ב-6 בדצמבר השנה, 2013, הוא מלון צ'אדי (Chedi) אנדרמט, מלון חמישה כוכבים סופיריור, עם 50 חדרי מלון, ספא ומרכז טיפולים, שיספק טיפולים המתאימים לחורף ולקיץ.
ניהול המלון הופקד בידי חברת GHM, (ג'נרל הוטל מנג'מנט) חברה מובילה לפיתוח והפעלת קבוצות מלונאות בעולם.

זוהי חברה אסייתית שמרכזה בסינגפור והמלון באנדרמט הוא הנכס הראשון שלה באירופה. החברה בחרה באדריכל ז'אן-מישל גטי (Gathy) לעצב את החדרים והסוויטות, שעוצבו מחומרים כמו עץ ואבן טבעית.
המלון כולל מסעדה, מסעדה יפאנית, בר וטרקלין, חדר יין וחדר סיגרים, חדר סקי לגולשים ומשטח החלקה על הקרח. לפי התכנון, מעלית הסקי החדשה תקורב למלון, כך שיהיה סקי אין/אאוט מהמלון.

המחירים ללילה במלון נעים בין 650-1,300 פרנקים, כאשר בין ה-8-20 בדצמבר יש מבצע של חמישה לילות במחיר של ארבעה.

www.thechedi-andermatt.com.

לרכוש דירת נופש בשוויץ

דירה באחד מהבתים שבהם יש דירות למכירה. בחלק מן הבניינים הרכישה מותנית בכך שהדירות ייכנסו למאגר של דירות להשכרה
דירה באחד מהבתים שבהם יש דירות למכירה. בחלק מן הבניינים הרכישה מותנית בכך שהדירות ייכנסו למאגר של דירות להשכרה

כדי להגן על שוויץ מהשקעה לא מפוקחת של משקיעים זרים, נחקק בה בשנת 1983 חוק מיוחד ("Lex Koller Law”) שמגביל זרים ברכישה וקניה של קרקעות ונכסי נדל"ן. יצויין כי החוק מתייחס לזרים הרוכשים נדל"ן בשוויץ לצורך שימוש אישי. רכישה שנעשית לשימוש מסחרי, אינה נכללת בחוק.

פרויקט אנדרמט זכה באופן יוצא מן הכלל בפטור מן החוק עד 2030, כך שרוכשים זרים יכולים לרכוש קרקעות ונכסים למגורים באנדרמט, ללא ההגבלה, ויוכלו גם למכור את הנכס לזרים אחרים.

בשלב הראשון אפשר לרכוש דירות במלון צ'אדי ובמלון הדירות רדיסון בלו. כן עומדות למכירה דירות בבנייני הדירות מדירות של חדר שינה אחד, דרך דירות משפחתיות ועד לפנטהאוזים יוקרתיים. לרכישה עומדות גם 25 בקתות אלפיניות (Chalet).

בתוך הצ'די אנדרמט יש מספר אפשרויות רכישה. הבעלים יזכו לכל שירותי המלון ולמחירים מוזלים ולטרקלין משלהם. גודלן של היחידות ודירות המגורים נע בין 95 מטרים רבועים ל-621 מטרים רבועים והן כוללות 65 יחידות עם שירות מלא, 42 דירות מגורים, 13 פנטהוזים וארבע סוויטות. הדירות יהיו בסמוך למעליות הסקי ותחנת הרכבת.

בחלק מן הבניינים הרכישה מותנית בכך שהדירות ייכנסו למאגר של דירות להשכרה. הבעלים יוכל להשתמש בדירה 30 יום בכל שנה ויקבל 75% מההכנסות של ההשכרה בשאר השנה.
שני המבנים הראשונים יהיו מוכנים לאכלוס מאביב 2014 ובשנים הקרובות ייבנו עוד 40 דירות.

סאוויריס על רקע מודל של אנדרמט סוויס אלפס. עד כה בנתה החברה שלו ארבע ערי תיירות, שלוש מהן במצרים
סאוויריס על רקע מודל של אנדרמט סוויס אלפס. עד כה בנתה החברה שלו ארבע ערי תיירות, שלוש מהן במצרים

שוויץ דורגה לא מכבר במקום הראשון במדד התחרותיות העולמי של 2012-2013 ע"י הפורום הכלכלי העולמי (WEF). בהנהלת החברה מדגישים כי רכישת בית באנדרמט היא השקעה טובה לא רק בגלל יופיו והנוף הלא מתועש של אנדרמט, אלא גם כי, כאמור, הוא הפרוייקט היחיד בשוויץ שבו יכולים זרים לרכוש ולמכור נכסים בלא מגבלות חוקיות. "מעבר לכך, שוויץ היא מדינה יציבה שהמטבע שלה חזק, כך שערך הנכס לא יירד. זאת לצד העובדה שהפרויקט לא יגדל יותר בגלל המצב הטופוגרפי של האזור, שנתחם על ידי גבולות הקרחונים ואינו מאפשר התרחבות נוספת. בקרוב יישארו רק מעט דירות למכירה, כך שאפשר לומר בוודאות כמעט מוחלטת שעליית מחירים מובטחת".

בקשה לראיון עם סאוויריס, בין השאר באשר לעמדתו בעניין רכישה של ישראלים בפרויקט והסיכון הכלכלי של אוראסקום, נענתה בשלילה מנומסת ובהסבר שסאוויריס אינו מתראיין בנושאים פוליטיים שנוגעים למזרח התיכון בכלל ולמצב במצרים בפרט. עם זאת, נמסר כי עמדת החברה היא ש"כל אדם מוזמן לרכוש נכס באנדרמט. שוויץ היא מדינה מאד פתוחה ומסבירת פנים, עם קשרים טובים לישראל ועם קהילה יהודית רחבה. כך שרוכשים מישראל יתאימו היטב למארג האנושי של אנדרמט".

 

www.andermatt-swissalps.ch.

[related-posts title="כתבה קודמת על שוויץ"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן