Skip to content

האם תמשך המגמה החיובית של סקטור הפראמה?

בשישה החודשים שחלפו זינק סקטור הפראמה בוול סטריט ב-20.7%. הריצה של המשקיעים לתחום ההשקעה בסקטור הפארמה אינה שמורה רק לשוק המניות האמריקני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדד S&P 500 עלה בששת החודשים האחרונים ב-12.2% לרוב בזכות סקטור הפארמה, שזינק באותה תקופה ב-20.7%, דבר שמזכה אותו בתואר "הסקטור המוצלח ביותר ב-6 החודשים האחרונים". העלייה הממושכת של סקטור הפארמה בוול סטריט נרשמה ברקע לתוצאות החזקות שהציגו חברות התרופות בשני הרבעונים הראשונים של השנה.

מאזני החברות מתחזקים

מן הדוחות הכספיים של חברות התרופות, ניתן להתרשם שחל שיפור רוחבי בתשואה על ההון של החברות. המאזנים של החברות ממשיכים להתחזק, ותשואת הדיבידנד הולכת וגדלה. על פי הנתונים המפורסמים בבלומברג (סוכנות המידע הפיננסי הבינלאומית), מתברר, כי מבין הסקטורים העיקריים במדד S&P 500, סקטור הפארמה חווה בחצי השנה האחרונה את התנודתיות הנמוכה ביותר.
הריצה של המשקיעים לתחום ההשקעה בסקטור הפארמה אינה שמורה רק לשוק המניות האמריקני. בחינה של ביצועי המדד העולמי, EM MSCI (מדד מורגן סטנלי שווקים מתעוררים), מראה, כי סקטור הפארמה בשווקים המתעוררים עלה ב-17.9% מתחילת השנה, בעוד שמדד MSCI EM עלה רק ב-0.3%.
הזדקנות ועליית תוחלת השנים
להערכתנו המגמה החיובית בה נסחר סקטור הפארמה, מתאפשרת תודות למספר תהליכים גלובליים כגון: הזדקנות האוכלוסייה העולמית, לצד עלייה בתוחלת החיים. בשל העלייה בתוחלת החיים, גובר הרצון והצורך של האוכלוסייה לשמור על איכות החיים והבריאות. בנוסף, מתפתחות "נישות" בעולם המערבי כגון השמנת יתר, כתוצאה מצריכה מוגברת של מזון מתועש עתיר בקלוריות ושומן, המהווה זרזים להתפתחות מחלות כרוניות המצריכות טיפול ממושך. לצד מגמות אלו, מתפתחת מגמה נוספת, במסגרתה השווקים המתעוררים נחשפים יותר ויותר לעולם המערבי ועל כן צורכים יותר תרופות. מגמות אלו באות לידי ביטוי מזה מספר רבעונים, בתוצאות הכספיות של החברות. בהקשר זה, נציין כי הנהנות העיקריות מהצמיחה המהירה בשווקים המתעוררים הן חברות הפארמה האירופאיות, שהשכילו בשנים האחרונות לחדור לשווקים אלו.
מאחר ומדובר בתהליכים גלובליים ארוכי טווח, אנו צופים כי סקטור הפארמה ימשיך לרכב על תמורות אלו. מעבר לכך, מדובר במגזר עסקי יציב, שפעילותו קשורה במידה מועטה לגורל הכלכלה הגלובלית. כפועל יוצא, גם אם תחול הרעה, או לחילופין ירשם שיפור, כלל האצבע הוא שהאנושות תמשיך להזדקק לתעשיית הבריאות. כלומר, מדובר בסקטור דפנסיבי.
תעודות ETF
דרך אפשרית לחשיפה לתחום ההשקעה בתעשיית הבריאות הינה באמצאות השקעה בתעודות ETF – Exchange-Traded Fund, העוקבות אחר ביצועי החברות הפועלות בתחום זה. דוגמא לכך היא התעודה Health Care SPDR (סימול: XLV), המאגדת בתוכה שורה של חברות פארמה גלובליות כדוגמת: פייזר, ג'ונסון אנד ג'ונסון, אבוט מעבדות ועוד. תעודה זו מנהלת נכסים בהיקף של 7.4 מיליארד דולר. מתחילת השנה התשואה של תעודה זו מסתכמת בכ-26.9%, מה שהפך אותה (עד כה) לאחת מתעודות ה-ETF הפופולאריות ביותר ב-2013.
שורה תחתונה: תעשיית התרופות העולמית בשנת 2011 הוערכה ב-956 מיליארד דולר ובשנת 2016 היא צפויה לצמוח ב-1.2 טריליון דולר. כמחצית מההכנסות, רושמות יצרניות תרופות המקור, והמחצית השנייה מתחלקת בין יצרניות התרופות הגנריות (תרופות חיקוי זולות מתרופות המקור) לבין חברות הציוד הרפואי. עובדות אלו תומכות בכך שמדובר בסקטור שימשיך לצמוח ככל שהאנושות תמשיך להתפתח.

הכותב הוא אנליסט חברת אינפיניטי

1 Comment

  1. babta
    17 באוגוסט 2013 @ 15:01

    תודה לכותב. למדתי המון מכתבה אחת. חסר בארץ ניתוחים חכמים בעברית על שוק ההון האמרקאי. והנה כתבה מחכימה. המשך כך. תודה שוב

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן