Skip to content

ישראל הסגירה לידי בוסניה חשוד ברצח-עם מכרמיאל

אלכסנדר צבטקוביץ', תושב כרמיאל, הוסגר היום לידי משטרת בוסניה בחשד כי נטל חלק בטבח 1,200 בני אדם במלחמת האזרחים. ארבע שנים התנהלו דיונים בעניינו ובחודש יולי השנה דחה בית המשפט העליון את ערעורו והתיר את הסגרתו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אלכסנדר צבטקוביץ' (43), תושב כרמיאל, המבוקש בבוסניה בגין ביצוע עבירות של השמדת עם, הוטס היום (חמישי) בלווי כוח משטרה בוסני לסרייבו, ובכך הושלם הליך הסגרה ממושך ומורכב שנוהל על ידי משטרת ישראל והמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה.

בתאריך 16.4.2010 פרסם אינטרפול בוסניה-הרצגובינה צו מעצר בינ"ל נגד אלכסנדר צבטקוביץ' בגין עבירה של השמדת עם, שהרקע לו מפורט בהמשך. צבטקוביץ' אותר בישראל, בפעילות של חטיבת המודיעין במשטרה, כאזרח ישראלי שעלה בשנת 2006, נישא לישראלית ומתגורר עם משפחתו בכרמיאל. עם איתורו נמסרה על כך הודעה לבוסניה ובאוגוסט 2010 התקבלה במחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה בקשה להסגרתו של צבטקוביץ'.

צבטקוביץ מוסגר (צילום: משטרת ישראל)
צבטקוביץ' מועבר לנתב"ג (צילום: משטרת ישראל)
(צילום: משטרת ישראל)
(צילום: משטרת ישראל)

ב -18.1.11 עצרה היחידה הארצית לחשיפת פשיעה חמורה ובינ"ל (יאחב״ל) את צבטקוביץ' ליד ביתו בכרמיאל. סמוך למועד מעצרו הוגשה בעניינו בקשה להכריז עליו כבר הסגרה לבית המשפט המחוזי בירושלים והבקשה התקבלה. ההליכים המשפטיים הסתיימו ב-18 ביולי כאשר בית המשפט העליון דחה את ערעורו וקבע כי החלטת בית המשפט המחוזי עומדת בעינה. היום הושלם הליך ההסגרה.

הרקע להסגרה

בעקבות התפרקותה של יוגוסלביה בשנת 1991 פרצה מלחמת אזרחים עקובה מדם ברפובליקה של בוסניה והרצגובינה. בעקבות מצור ממושך של הכוחות הסרבים על העיר סרברניצה, נמלטו ביולי 1995 תושבים בוסנים מוסלמים רבים, בהם נשים וילדים, לבסיס הפיקוד של כוח האו"ם. בין כוחות האו"ם לכוחות הסרבים הוסכם כי הפליטים יפונו באוטובוסים והשליטה על המחנה וסביבתו נמסרה לידי הכוחות הסרבים. הגברים רוכזו והובלו באוטובוסים לאתרי ריכוז שונים סביב סרברניצה, לרבות חוות ברנייבו. בין ה- 13 ליולי ועד ל-22 ביולי 1995 רצחו הכוחות הסרבים באופן שיטתי כ-7,500 גברים בוסנים מוסלמים. מדובר במעשי טבח מאורגנים ויזומים על ידי הפיקוד הבכיר והנהגת הכוחות החמושים הסרבים.

מואשם כי נטל חלק פעיל בטבח

צבטקוביץ' שירת כחייל בצבא הסרבי במהלך מלחמת האזרחיםה. הוא מואשם כי במהלך שירותו הוא נטל חלק בטבח שאירע בחוות ברנייבו. ב-16.07.95 הצטווה ע"י מפקדיו להוציא להורג אזרחים בוסנים עצורים. לאחר הגעת חיילי היחידה לאתר הובאו למקום, מלווים בשוטרים צבאיים סרבים, עשרות אוטובוסים, בזה אחר זה, ובהם גברים בוסנים, רובם כפותים, מכוסי עיניים ובלבוש אזרחי. במהלך כעשר שעות, רצחו אותם החיילים ובהם המבוקש. הנרצחים נקברו מאוחר יותר בקבר אחים במקום.

הוא נחקר על-ידי חוקרי בית הדין הבינלאומי בהאג כבר אוקטובר 2005 וסיפר את כל מה שידוע לו על "טבח סרברניצה”, ובין היתר שיחזר כיצד לאחר הטבח, שבו נרצחו אלפי מוסלמים, נסעו החיילים לבילוי בבית קפה. בבית המשפט הוא אמר: "אני יודע שהאמת היא הדרך היחידה להגן על עצמי ושאלוהים יעזור לי".  עורך דין ניק קאופמן, שייצג את צבטקוביץ', סיפר לתקשורת ש "מה שהניע את המרדף אחרי צבטקוביץ' הוא עדות ישנה של חברו ליחידה, שהועמד לדין בהאג ונידון לחמש שנות מאסר. באותה עדות נאמר שצבטקוביץ' לא רק שהשתתף בירי, אלא גם התלונן שקצב ההרג אטי מדי וביקש לעבור לשימוש במקלע 84-M. באותו אירוע נרצחו בחוות ברנייבו, בין השעה עשר בבוקר ועד השעה שלוש אחר הצהריים, יותר מאלף בני אדם" .

באוגוסט 2010 ביקשה ממשלת בוסניה מישראל להסגיר לידיה את צבטקוביץ'. נציג הפרקליטות, שביקש מבית המשפט להכריז על צבטקוביץ' "בר-הסגרה", הציג בדיון את חומר הראיות שהעבירה ממשלת בוסניה לישראל, שלא הותיר מקום לדמיון. המסמכים תיארו כיצד אזרחים תמימים הורדו מאוטובוסים כשידיהם כפותות והובלו בקבוצות אל שטח ההריגה. שם, כשהם עומדים בגבם אל כיתת יורים, נורו ונרצחו. בדם קר. היום הסתיימה הסאגה מבחינת ישראל וצבטקוביץ' יעמוד לדין בבית הדין הבוסני.

ממשטרת ישראל נמסר: "הודות לאיתורו, למעצרו ולהליכים משפטיים ממושכים ומאומצים בעבודה משותפת ונחושה של גורמי משטרת ישראל בדגש על אגף חקירות ומבצעים, המחלקה לתיאום מבצעי בחטיבת המודיעין והמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, הושלם הליך הסגרתו של צבטקוביץ׳ המבוקש בגין העבירה החמורה של השמדת עם ובשעה זו הוא עושה את דרכו לבוסניה מלווה בשוטרים בוסנים".

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    16 באוגוסט 2013 @ 10:07

    הקטע הבא לא מובן לי
    כאזרח ישראלי שעלה בשנת 2006, נישא לישראלית ומתגורר עם משפחתו בכרמיאל
    הוא עלה לארץ מכוח חוק השבות?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן