Skip to content

באן קי מון: אין לדעת מה יהיו השלכות הלחימה בסוריה ובמצרים

כך אומר מזכ"ל האו"ם לנשיא המדינה פרס, בהתייחסו לשיחות המתנהלות בין ישראל לפלסטינים. שני הצדדים צריכים לשמור על סביבה חיובית שתאפשר קידומו של המשא ומתן המדיני. אנשים צריכים לראות ולהרגיש שיפור אמיתי בשטח כולל התקדמות כלכלית לפלסטינים בגדה ובעזה, וביטחון לישראלים ולפלסטינים"באן קי מון קיים פגישות גם עם ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון יעלון ויו"ר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אני יודע שהישראלים מסתכלים על המצב באזור מתוך דאגה גדולה. איננו יודעים מה יהיו השלכותיה של הלחימה בסוריה ואנו תוהים מה יקרה במצרים. אני מבין את החששות ואת הדאגה הביטחונית הלגיטימית של התושבים ושל הממשלה. זה לא מתקבל על הדעת שישראלים יחיו בפחד בלתי נפסק".

"הסודיות מעידה על רצינות שני הצדדים". באן קי מון ושמעון פרס (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"הסודיות מעידה על רצינות שני הצדדים". באן קי מון ושמעון פרס (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

כך אמר מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, במסיבת עיתונאים משותפת שקיים עם נשיא המדינה, שמעון פרס. הנשיא פרס קיים הבוקר פגישה מדינית עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון לאור חידוש המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים. בהצהרות המשותפות לתקשורת הודה הנשיא למזכ"ל האו"ם על תמיכתו בחידוש התהליך, קידם את פניו בחום ואמר:"הגעת בזמן הנכון ובמטרה נכונה- תמיכה בתחילת שיחות השלום.

"תחילת המו"מ מלווה בקשיים אבל עובדה חשובה היא שהמשא ומתן התחיל והוא ממשיך  עם רוח של תקווה", אמר הנשיא. "על אף נבואותיהם  של הפסימיסטים, דברים אכן קורים ומתקדמים, והעובדה שלא דלף דבר מהפגישה הראשונה, מעידה על רצינות שני הצדדים.  הצעד הראשון מצידנו – שחרור האסירים – נעשה. הייתה זו החלטה לא פשוטה, קשה,  לראש הממשלה נתניהו והוא קיבל אותה. מגיע לו קרדיט על כך. גם אבו מאזן עמד בפני החלטות קשות ועשה אותו הדבר. אף מנהיג לא יכול לממש למען עמו את מקסימום הציפיות, אבל המנהיגים מספקים את מה שהעמים צריכים גם אם זה כולל צעדים לא פופולאריים.

"השלום חשוב לכולם ואין לנו אלטרנטיבה אחרת", אמר הנשיא פרס. "אם נצליח להגיע להסכם, זה יהיה צעד מפתח חשוב במזרח התיכון. יהיו אלה חדשות טובות באיזור שזקוק לחדשות טובות. מסביבנו יש הרבה שפיכות דמים, ישראל לא מעורבת בזה ואנו מתפללים לקץ שפיכות הדמים".

"אנשים צריכים לראות ולהרגיש שיפור אמיתי בשטח". מזכ"ל האו"ם ונשיא המדינה לפני הצהריים (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"אנשים צריכים לראות ולהרגיש שיפור אמיתי בשטח". מזכ"ל האו"ם ונשיא המדינה לפני הצהריים (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

 הנשיא קרא לאו"ם ולמזכ"ל האו"ם לגבש תכנית להוצאת הנשק הכימי מסוריה: "אני יודע שהאו"ם עושה מאמצים רבים בסוריה ושולח פקחים לבדוק את סוגיית השימוש בנשק הכימי. יש להוציא בהקדם האפשרי את מצבורי הנשק הכימי מסוריה ולהגיע להסכמה של הקהילה הבינלאומית שתאפשר את הליך הוצאת הנשק מאדמת סוריה. זהו צעד נכון גם לאסד וגם למורדים. אין לדעת מה יקרה אם נשק כזה יגיע לידיים הלא נכונות דוגמת אל-קעידה וארגוני טרור נוספים".

הנשיא התייחס גם לסוגית ההתחמשות הגרעינית של איראן ואמר: "איראן ממשיכה לנסות ולבנות את הפצצה ויחד עם זה גם מחמשת ומממנת ארגוני טרור בראשם חיזבאללה וחמאס".

בסיום דבריו התייחס הנשיא לפיצוץ מכונית התופת ברובע הדאחייה בלבנון ולהאשמותיו של נשיא לבנון כנגד ישראל: "הפתיע אותי שנשיא  לבנון שוב מאשים את ישראל כאחראית לפיגוע", אמר הנשיא. "אני שואל  מדוע הוא מסתכל לעבר ישראל כשבתוך ביתו יש את חיזבאללה הצובר פצצות וטילים, מפרק את עצמות לבנון מבפנים והורג אנשים בסוריה ללא אישור ממשלת לבנון. לישראל אין שום קשר למצב בלבנון, אנו רוצים לראות את לבנון יציבה ומאוחדת".

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון הודה לנשיא פרס על קבלת הפנים החמה ואמר: "זהו תענוג גדול לבקר פה שוב בפעם השישית כמזכ"ל האו"ם. הביקור קורה בזמן קריטי בו שני הצדדים התחילו את המו"מ להשגת פתרון שתי המדינות. לי ולנשיא פרס הייתה פגישה קונסטרוקטיבית בה דנו כיצד ניתן להתקדם במשא ומתן המדיני בין הצדדים. הסכמנו כי משא ומתן ישיר היה ונשאר הדרך היחידה והטובה ביותר להגיע לפתרון.

"הסודיות סביב סבב השיחות הראשון מעידה על רצינות שני הצדדים", אמר מזכ"ל האו"ם. "אני רוצה להודות לארה"ב ובמיוחד למזכיר המדינה, ג'ון קרי, על מאמציהם,  וכן למנהיגים הישראלים והפלסטינים על רצינותם. אני מאוד מעודד מההתחייבות של המנהיגים הערבים לחדש את יוזמת השלום הערבית מ-2002.  זהו רגע קריטי לישראל ולאזור כולו ובשיחותי עם הנשיא פרס, וכך גם בהמשך ביקורי – אדון כיצד האו"ם והקהילה הבינלאומית יכולים לתמוך בצעדים לקראת הסכם שלום שיהפוך את עקרון שתי המדינות לשני העמים למציאות.

"עלינו להתגבר על הסקפטיות העמוקה שנובעת מ–20 שנים של חוסר התקדמות וקיפאון", אמר באן קי מון. "אני מבקש מכל הצדדים לא לנקוט בצעדים שעלולים לסכן את המשא ומתן. שני הצדדים צריכים לשמור על סביבה חיובית שתאפשר קידומו של המשא ומתן המדיני. אנשים צריכים לראות ולהרגיש שיפור אמיתי בשטח כולל התקדמות כלכלית לפלסטינים בגדה ובעזה, וביטחון לישראלים ולפלסטינים.

"שלום אמיתי דורש מנהיגות ופשרות". באן קי מון ושמעון פרס (צילום: עמוס בן גרשום)
"שלום אמיתי דורש מנהיגות ופשרות". באן קי מון ושמעון פרס (צילום: עמוס בן גרשום)

"אני יודע שישראלים מסתכלים על המצב באזור מתוך דאגה גדולה. איננו יודעים מה יהיו השלכותיה של הלחימה בסוריה ואנו תוהים מה יקרה במצריים. אני זוכר את ביקורי האחרון בנובמבר כאשר ירי רקטות מעזה גרם להורים בישראל לשלוח את ילדיהם למקלטים במקום לבתי ספר. אני מבין את החששות ואני מבין את הדאגה הביטחונית הלגיטימית של התושבים ושל הממשלה. כמו שאמרתי זה לא מתקבל על הדעת שישראלים יחיו בפחד בלתי נפסק. הנשיא פרס עובד ושואף לשלום כך שילדי ישראל יוכלו לגדול בביטחון במדינת ישראל, לצידה של מדינה פלסטינית. אני מאמין שלישראל יש הרבה מה לתרום לאזור ולקהילה הבינלאומית אבל כדי לממש פוטנציאל זה צריך שלום באזור. שלום אמיתי דורש מנהיגות ופשרות ואני מקווה שכל הישראלים יתרמו את חלקם למימוש חזון האו"ם. האו"ם ואני כמזכ"ל האו"ם לא נחסוך בשום מאמץ בכדי לתמוך בתהליך".

לאחר ההצהרות המשותפות לתקשורת הישראלית והבינלאומית, השניים המשיכו לפגישת עבודה מורחבת במסגרת ארוחת בוקר בהשתתפות היועצים הבכירים משני הצדדים.

"שורש הסכסוך היה ועודנו הסירוב המתמשך להכיר במדינה היהודית בכל גבול". בנימין נתניהו ובאן קי מון (צילום: עמוס בן גרשום)
"שורש הסכסוך היה ועודנו הסירוב המתמשך להכיר במדינה היהודית בכל גבול". בנימין נתניהו ובאן קי מון (צילום: עמוס בן גרשום)

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון. בפתח הפגישה אמר ראש הממשלה נתניהו: "אני יודע, שכמוני, אתה רוצה לראות את הצלחת תהליך השלום עם הפלסטינים שחודש לאחרונה. כמוני, אתה יודע שהדבר החשוב ביותר הוא להכין את עמינו לשלום. בהיבט זה, אני בטוח שתבדוק את הניצול של קייטנות אונר"א (סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים פלסטיניים של האו"ם – צ.ז.) בעזה, אשר הוצגו לכאורה כקייטנות שלום – אך למעשה מנוצלות כדי להחדיר תרבות של שנאה ואת הרעיון של השמדת ישראל בקרב הילדים הפלסטינים. קשה להכין את הדור הבא לשלום כאשר הם למדים שיהודים הם צאצאי חזירים וקופים, ושלמדינה היהודית אין זכות קיום. לכן אני בטוח שתוודא כי ניצול זה של מטרות ותקציבי האו"ם לא יימשך.

"אני מצפה לדון איתך בנושאים האזוריים, בראש ובראשונה במסעה של איראן להשגת נשק גרעיני, וכמובן המצב המתפתח בסוריה ובמקומות אחרים באזור", אמר ראש הממשלה. "אני חושב שיש חשיבות לדיון בנושאים האמיתיים ולא באלה שנוהגים לדון בהם בדרך כלל. עד לאחרונה אנשים נהגו לומר ששורש אי היציבות במזה"ת הוא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. כיום כבר לא ניתן לומר זאת ברצינות מכיוון שניתן לראות מהאוקיינוס האטלנטי ועד מעבר חייבר את אי היציבות הזאת מדביקה חלקים רבים כל כך מהעולם הערבי והמוסלמי. כמובן שאנו מעוניינים לראות את היציבות והרגיעה חוזרים, אך גם להתקדם לעבר שגשוג ויחסים שווים בין מדינות, כולל המדינה שלנו. אני חושב שכיום כולם מבינים ששורש אי היציבות במזה"ת ומעבר לו הוא מצב רחב יותר שבו הסכסוך הישראלי -פלסטיני הוא רק גורם אחד מבין רבים".

קייטנות אונר"א כמוקדי הסתה. בנימין נתניהו ובאן קי מון. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
קייטנות אונר"א כמוקדי הסתה. בנימין נתניהו ובאן קי מון. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

באשר לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני, אמר ראש הממשלה: "עלינו לרדת לשורש הסכסוך – ושורש הסכסוך היה ועודנו הסירוב המתמשך להכיר במדינה היהודית בכל גבול. זה לא קשור להתיישבות. זהו נושא שיש לפתור, אך הוא לא הסיבה לכך שהסכסוך מתמשך. הסכסוך החל חמישים שנה לפני שהוקמה אפילו התנחלות אחת, וכאשר עקרנו את כל היישובים מעזה, ההתקפות נמשכו בגלל ההתנגדות הבסיסית למדינה היהודית. חשוב להבין שאם נבנה כמה מאות דירות בגילה, רמות או שאר השכונות היהודיות בירושלים או בגושי התיישבות – שכולם יודעים, לרבות הנושאים ונותנים הפלסטינים, שיישארו בריבונות ישראל בהסכם הקבע – זה לא הנושא העיקרי בו צריך לדון. הנושא העיקרי הוא כיצד להגיע למדינה פלסטינית מפורזת שתכיר ותקבל את המדינה היהודית האחת והיחידה".

גם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, נפגש עם מזכ״ל האו״ם. במהלך הפגישה הציג השר יעלון למזכ״ל האו״ם מפה של יישובים מאוכלסים באזרחים בדרום לבנון, בהם משתמש חיזבאללה בדירות באותם יישובים להסתרת נשק, כאתרי שיגור טילים לעבר ישראל וכעמדות לחימה. על המפה הוצגו סימונים של בתי אזרחים בהם ישנן עמדות של חיזבאללה, ובהם מסתירים אנשי חיזבאללה נשק שישוגר מתוכם לעבר ישראל בעת עימות.

״חיזבאללה הוא הנשק העיקרי של איראן נגד ישראל ביום פקודה. זה ארגון שהוא מדינה בתוך מדינה״, אמר שר הביטחון למזכ"ל האו"ם. ״אנחנו מעריכים מאוד את נוכחותם של כוחות האו״ם בגבול עם סוריה ובדרום לבנון. המזרח התיכון נמצא בעיצומה של רעידת אדמה אסטרטגית, ויהיה באזור חוסר יציבות לזמן ארוך. הדבר היציב היחידי במזרח התיכון הוא חוסר היציבות. בסוריה עלינו להיות מוכנים למלחמת אזרחים ארוכת שנים. גם בלבנון יש מאבק מתפתח בין חיזבאללה לגורמים סוניים. אנחנו מזהים פעילות של חיזבאללה סמוך לגבול עם ישראל, למרות שעל פי החלטה 1701 של האו״ם אסור לחיזבאללה להיות שם ולפעול משם. על חיזבאללה לא להיות שם (בשלב הזה הציג השר למזכ״ל האו״ם את המפה). חיזבאללה הוא זרוע אסטרטגית של איראן בלבנון, זה ארגון שהוא מדינה בתוך מדינה. הם מקבלים נשק מאיראן ומסוריה. זה הנשק העיקרי של איראן נגד ישראל ביום פקודה. חיזבאללה הוא ארגון טרור שפעל נגדנו בבולגריה, וידענו את זה מיד אחרי הפיגוע. צריך להתנהל מול חיזבאללה כאויב״.

"שחרור האסירים היה בגדר הקרבה של ישראל, ועליה לקבל על-כך תמיכה רחבה". שלי יחימוביץ' ובאן קי מון (באדיבות לשכת יו"ר העבודה)
"שחרור האסירים היה בגדר הקרבה של ישראל, ועליה לקבל על-כך תמיכה רחבה". שלי יחימוביץ' ובאן קי מון (באדיבות לשכת יו"ר העבודה)

מזכ"ל האו"ם באן קי מון קיים פגישה גם עם יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ'. יחימוביץ' אמרה למזכ"ל האו"ם כי היא מעריכה את מאמציו להשגת שלום, יציבות ובטחון במזרח התיכון וכי יש לזכור שבלב המזרח התיכון הסוער, המו"מ המתחדש בין ישראל והפלסטינים הוא חזיון שאינו שגרתי כלל. יחימוביץ אמרה למזכ"ל האו"ם כי כיו"ר אופוזיציה היא פורסת רשת בטחון לראש הממשלה נתניהו ככל שהמו"מ יתקדם וישא פירות של ממש. "תפקיד האופוזיציה הוא אמנם להציב אלטרנטיבה ולמתוח ביקורת אך בשעה כזאת יש לנו תפקיד מנהיגותי להפיח תקווה ולתת גיבוי למאמצים להגיע להסדר". עוד אמרה כי נכון יהיה מצד הקהיליה הבינלאומית לנקוט אך ורק גישה חיובית בעת המהלכים, ולעודד את הצדדים, אך לא לנקוט בצעדים שיש בהם מרכיב של סנקציות כלפי ישראל. שחרור האסירים היה בגדר הקרבה של ישראל, ועליה לקבל על-כך תמיכה רחבה. תמיכה כזאת תסייע מאוד להצלחת התהליך.

1 Comment

  1. הלוחש לבאן קי מון
    16 באוגוסט 2013 @ 12:23

    מר באן קי מון היקר
    בתפקידך הרם האם יש משהו בשנים האחרונות שהצלחת להבין ממה שקורה במזרח התיכון?
    הרי אינך מסוגל להבין את מה שקורה אז כיצד אתה צופה לדעת את העתיד במיוחד כאשר אתה וכל האו"ם שהוא אירגון המדינות העוינות את ישראל במקום לחזק אותנו אתם יוצאים התקנות והצהרות פוגעניות.
    אני מאחל לך המשך צפיה מהנה בחדשות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן