Skip to content

האחים המוסלמים נחושים להמשיך להפגין למרות הנפגעים הרבים

יותר מאלף מפגינים התבצרו במסגד "אל פתאח" בכיכר רעמסס לאחר אירועי הדמים ביום שישי ומסרבים להתפנות. רק בכיכר רעמסס עצרנו 236 חמושים, הודיע שר הפנים המצרי. צרפת ובריטניה מגנות את המשטר המצרי וקוראות לכינוס מועצת הביטחון של האיחוד האירופי. ירדן, סעודיה ואיחוד האמירויות תומכות במשטר ובצבא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האחים המוסלמים קוראים היום (שבת), לתומכיהם לצאת לרחוב בכל רחבי המדינה ולהפגין . "הפסקנו לפחד מהרובים ואנחנו לא חוששים למות", אומרים דוברי התנועה. יותר מ-100 הרוגים נספרו אתמול ברחבי המדינה המצרית, כך מדווחת סוכנות רוייטר. כ-700 בני אדם נהרגו סה"כ מאז יום רביעי האחרון. התנועה דוחקת כעת בתומכיה לצאת לרחובות כל יום בשבוע הקרוב ותובעת את שחרורו של מוחמד מורסי, הנשיא המודח והשבת השלטון לידיה. "תביעותינו מהממשל הכובש הפכו להיות בענייני אסלאם, לאומיות ושאלות אתיות, מהן לא נוכל לעולם להתעלם", אומרים האחים המוסלמים. משרד הפנים המצרי הודיע כי ביום שישי נעצרו 1,004 אנשי האחים המוסלמים במהומות האלימות ברחבי המדינה. מבין העצורים, 558 נעצרו בקהיר. ארמון הנשיאות המצרי הודיע כי היום אחרי הצהריים יערוך מסיבת עיתונאים בה יסביר לעולם על המתרחש, הנסיבות והאירועים שהובילו  את הצבא והממשלה לפעול כפי שפעלו עד כה.

raamses
בניין הקבלנים בכיכר רעמסס עולה באש (צילום: אל ערבייה)

"אף פעם לא נעזוב את הכיכרות ועולם לא נוותר על זכויותינו", צוטט ברויטרס עבדאללה עבדול פתאח, תושב קהיר, "אנחנו כאן כי אחינו נהרגו". האחים המוסלמים עמדו במילתם ויצאו אתמול לכיכרות וכך הצבא המצרי הודיע כי יגיב באפס סובלנות לאלימות והתפרעויות. לפי רשת אל-ג'אזירה, התומכת באורח מובהק באחים המוסלמים, בכיכר רעמסס בקהיר, שבה הוצת בניין הקבלנים המצרי, נהרגו 95 בני אדם לאחר שמסוקי הצבא פתחו באש. גורמים רשמיים במצרים מסרו הלילה כי 60 איש נהרגו ברחבי המדינה, מחציתם בקהיר.

כתב הסוכנות הצרפתית AFP דיווח כי בלב הבירה המצרית הוקמו שני חדרי מתים שבהם רוכזו לפחות 39 גופות הרוגים מיום שישי בלבד. כיכר רעמסס בבירה הפכה להיות המעוז היציב של המפגינים המוסלמים. המפגינים, רובם עוטה על פניו מסכות רפואיות, מסכות בד וצעיפים, למניעת נשימת הגז שנורה לעברם, נופפו בידיהם וקראו לעבר המסוקים "סיסי, נוריד אותך לקרקע, בוגד". ה-BBC דיווח מפי כתבת הערוץ ששהתה בכיכר רעמסס כי שישה או שבעה בני אדם נהרגו בכיכר. לעומת זאת, האחים המוסלמים טענו הלילה כי 25 בני אדם נהרגו שם. לטענתם המסוקים הצבאיים פתחו באש לעבר מפגינים "שלווים" ללא שום סיבה.

בעוד מדינות מערביות כמו גרמניה, צרפת וארה"ב, תובעות להפסיק את שפיכות הדמים וקוראות לשני הצדדים לנהוג באיפוק, זוכים הממשלה הזמנית והצבא במצרים לתמיכה גלויה של ירדן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. עבדאללה מלך סעודיה קרא לעולם הערבי לעמוד יחד נגד "הניסיונות לערער את יציבותה של מצרים", ותמך בכך במשטר הצבאי הזמני. עוד אמר המלך בנאום טלוויזיוני, כי "ההנהגה הסעודית ואזרחיה עומדים לצדם של המצרים ונגד הטרוריסטים". ההנהגה הפלסטינית התייצבה הלילה לצד הממשלה המצרית ואמרה כי "המהומות וההתפרעויות מערערים את יציבות המזרח התיכון ופוגעות באסלאם ובעניין הפלסטיני". מנגד, קראו ראשי ממשלות צרפת ובריטניה לאירופה להפסיק מיד לתמוך במצרים והם מבקשים לכנס בדחיפות את מועצת הביטחון של האיחוד האירופי לדון בנעשה בה. בתגובה, הודיע הלילה ארמון הנשיאות במצרים כי יכנס אחר הצהריים (שבת) מסיבת עיתונאים שבה יוסבר לעולם על המצב שבו נתונה המדינה.

תגובת ממשלת מצרים לגינוי ההתקפות על המפגינים, אל-ג'זירה:

נצורים במסגד

למעלה מאלף בני אדם נצורים הבוקר במסגד "אל פתאח"" שליד כיכר רעמסס בקהיר. המפגינים פרצו לתוכו לאחר שאולצו לסגת מכיכר רעמסס כשמסוקים פתחו באש. הם נכנסו לתוכו אמש בתחילת העוצר ב-19:00 וסירבו להתפנות. המפגינים, בהם ילדים ונשים, סירבו להצעת כוחות הביטחון לפנות את הילדים והנשים ללא פגע, היות ולטענתם תבעו כוחות הביטחון כי במקביל ייעצרו הגברים במסגד לחקירה. סוכנות הידיעות המצרית MENA מוסרת כי מהמסגד נורתה אש חיה לעבר השוטרים והצבא המקיפים את המסגד, אך לא נמסר על נפגעים או הרוגים. "אתם מתכוונים להישאר שם לעולם?", שאל מגיש חדשות באל-ג'אזירה אחת מהנשים הנצורות במסגד עמה שוחח טלפונית. "נישאר כאן כמה שצריך עד שדרישותינו ייענו", ענתה. "ומה אתם דורשים, אילו ערבויות אתם דורשים כדי שתפנו את המסגד?", "שנוכל לצאת ללא חשש מבלי שאף אחד ייעצר או ייחקר ונוכל להפגין בחופשיות", השיבה. רשת אל-ערבייה דיווחה הלילה כי בשעות האחרונות נעצרו 263 חמושים בכיכר רעמסס, כך לפי שר הפנים המצרי. הבוקר בסמוך ל08:30 נראו חיילים מצריים נכנסים אל תוך המסגד ללא אלימות ומנהלים שיחות עם המפגינים המתבצרים במקום.

ראיון באל-ג'זירה עם אחת הנצורות במסגד ברעמסס:

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן