Skip to content

חשש כבד במצרים מהתחדשות המהומות היום

הצבא המצרי נערך לגל עמותים נוסף לאחר שהאחים המוסלמים הודיעו כי יחזרו היום לרחובות, לכיכרות ולתוך המסגדים. 250 מהאחים המוסלמים נעצרו בחשד לרצח. 173 נהרגו בסוף השבוע. ערב הסעודית התייצבה לצד א-סיסי. יוסי ביילין מפרסם היום כי בבחירות שהיו במצרים זכה המועמד מול מורסי, אך חשש ממהומות של המוסלמים גרם לצבא לזייף ולהפוך את התוצאות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

173 בני אדם נהרגו בסוף שבוע אלים במצרים במהלך העימותים הקשים שאירעו בתום תפילות יום השישי במסגדים ויום הזעם שהוכרז על ידי האחים המוסלמים. במצרים גובר החשש מפני עימותים קשים שיתרחשו היום לאחר שתנועת האחים הודיעה כי בכוונתה להוציא את תומכיה חזרה אל הרחוב ולהשתלט מחדש על המסגדים והכיכרות מהם פונו. הפגנות חדשות פרצו בפרברי קהיר חלוואן וגיזה, ובאלכסנדריה, בקריאת תיגר על עוצר הלילה שהטיל המשטר הזמני במצרים.

משרד הפנים המצרי הודיע כי כוחות הביטחון במדינה הצליחו לסכל ניסיונות של תנועת האחים המוסלמים לבצע פיגועים במבנים ציבוריים ובתחנות משטרה ברחבי המדינה. בהודעת המשרד נאמר כי התנועה האסלאמית מבקשת "לגרור את המדינה למעגל אלימות ובלבול על ידי הטלת טרור על אזרחים". על פי ההודעה, כוחות הצבא עצרו מאות מאנשי התנועה והחרימו תשעה רובים, 18 אקדחים, שבעה רימוני יד ו-1,069 כדורים. 

מעצר של איש האחים המוסלמים בקהיר (צילום: מקור בעיתונות המצרית)
מעצר של איש האחים המוסלמים בקהיר (צילום: מקור בעיתונות המצרית)

ממשלת מצרים מתכנסת היום לישיבת חירום. בישיבה יידונו הצעדים הבאים לנוכח התגברות האלימות במדינה והחשש מפני הידרדרותה לאנרכיה. אתמול הציע ראש הממשלה הזמנית, חאזם אל-בבלאווי, להוציא את תנועת האחים המוסלמים אל מחוץ לחוק.

רשתות הטלוויזיה המצריות שידרו תמונות של אנשי ביטחון משגיחים על עצורים בתוך המסגד ואחר כך מובילים אותם הרחק. מאוחר יותר הודיעה התביעה הכללית המצרית, כי 250 מתומכי הארגון האסלאמי נעצרו ונחקרים בחשד לרצח, ניסיון רצח ופעילות טרור.

כוחות הביטחון פרצו למסגד ופינו אותו אחרי שלטענתם הותקפו ביריות מצריחיו. בשידורי טלוויזיה נראו אנשי ביטחון יורים מטחי אש אל הבניין וצריחיו. לדברי המפגינים הם לא היו קשורים ליורים מהצריחים, ולא הייתה אליהן גישה מתוך המסגד.

במהלך השבוע שעבר נהרגו כ-800 בני אדם בעימותים הקשים.  סוכנות הידיעות MENA המצרית דיווחה כי רק ביומיים האחרונים עצרה המשטרה המצרית כ-1,000 מתומכי האחים המוסלמים.

האחים המוסלמים טוענים שכוחות הביטחון מכוונים לבנים ולבנות של מנהיגי התנועה בניסיון להכניע אותה. עם ההרוגים ביום שישי נמנה בנו של מנהיגה הרוחני של התנועה, מוחמד באדיה.

אתמול נעצר גם מוחמד אל-זאווהירי, מנהיג ארגון סלפי מצרי ואחיו של מנהיג ארגון אל-קאעידה, איימן אל-זאווהירי, בעת שהיה בדרכו, לדברי כוחות הביטחון, לסייע לתומכי האחים הנצורים במסגד אל-פתח.

גל גינויים

גל הגינויים מצד ארצות הברית, שהודיעה שהיא שוקלת הקפאת הסיוע הכספי למצרים, כפי שאמר אמש הנשיא ברק אובמה, גרר גל של זעם מצד חברי הקואליציה הממשלתית.

כרזת תמיכה בגנרל א-סיסי וכרזת גינוי לנשיא אובמה (מקורות מצריים)
כרזת תמיכה בגנרל א-סיסי וכרזת גינוי לנשיא אובמה (צילום: מקור בעיתונות המצרית)

על פי דיווחי סוכנות הידיעות רויטרס, קרא מחמוד בדר (28), ממנהיגי תנועת "תמרוד", שהובילה את ההפגנות שהפילו את הנשיא המודח מוחמד מורסי, לנשיא אובמה: "מדוע שאתה והסיוע הקטן וחסר המשמעות שלך לא תלכו לעזאזל? אל תטיף לנו כיצד להתמודד עם הטרור של האחים המוסלמים. אנחנו נכבד רק את מי שמכבד אותנו ונדחה את מי שאינו מכבד אותנו. זה המוטו של מדיניות החוץ המצרית החדשה ואני מקווה שהנשיא אובמה קורא את זה".

שלשום כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו את  הקבינט המדיני והורה לשריו להימנע מהתבטאויות פומביות בנוגע למצרים, כדי ישראל לא תהיה מעורבת בסכסוך הפנימי. אולם עיתון "ניו יורק טיימס", פרסם הלילה, כי גורם רשמי בכיר מסר לעיתון שישראל הרגיעה את מצרים שאין בכוונת הממשל האמריקני לבטל את הסיוע או להקפיאו. בקרב גורמי ממשלה הגיבו בכעס על דברים אלו וטענו כי פרסומם נועד לפגוע בקשרי ישראל-מצרים ולהכתים את שר ההגנה המצרי, גנרל א-סיסי. מדובר בסיוע אמריקני של 1.3 מיליארד דולר לשנה.

ערב הסעודית תומכת במשטר הזמני במצרים

בשעה שארצות הברית ומדינות האיחוד האירופי מגנות בכל פה את ממשלת מצרים על מרחץ הדמים המתחולל במדינה, ובעצם הן חסרות אונים לבלום אותו, ובניגוד לראש ממשל טורקיה שבדרכו המגלומנית מזהה "מזימות" בכל פעם שדברים מתחוללים בניגוד לרצונו, מלך סעודיה קרא אתמול לערבים להתייצב כאיש אחד נגד "ניסיונות לערער את מצרים".

"ממלכת ערב הסעודית, עמה וממשלתה עמדו ועומדים היום לצד אחינו במצרים ונגד הטרור", אמר המלך בתמיכה מפורשת בהנהגה הצבאית במצרים, "אני קורא לאנשים ההגונים במצרים ובמדינות ערב והאסלאם… לעמוד כאיש אחד ובלב אחד נגד הניסיונות לערער מדינה הנמצאת בחזית ההיסטוריה הערבית והמוסלמית".

ביילין: מורסי הפסיד בבחירות. התוצאות טויחו מחשש למהומות

חבר הכנסת לשעבר, יוסי ביילין מפרסם היום מאמר בעיתון "ישראל היום" לפיו אישיות בכירה מצרית הודתה בפניו, כי הצבא המצרי זייף את תוצאות הבחירות לנשיאות ביוני 2011. ביילין מגלה כי הסיבה לכך הייתה החשש ממהומות שיפרצו לאחר תבוסת מוחמד מורסי, מועמד באחים המוסלמים. לדברי הבכיר, האיש שזכה ברוב זעום יחסית בבחירות היה אחמד שפיק, מפקד חיל האוויר לשעבר וראש ממשלתו האחרון של חוסני מוברק.

ביילין טוען, כי הצבא המצרי ביקש להבטיח שהחוק והסדר יישמרו וחשש שהאחים המוסלמים לא יכירו בתבוסת מורסי ולכן ביצע מהלך של זיוף. לדבריו התומאות הרשמיות לפיהן זכה מורסי ב-51.73% מהקולות לעומת -48.27% שקיבל שפיק היו ההיפוך המדויק של התוצאות האמיתיות.

ביילין מסביר, כי בתום שנת שלטון של מורסי ולאחר שסירב להודיע על בחירות מוקדמות לנשיאות וביקש לשמוט מידי הצבא את סמכויותיו (כפי שאכן אירע סמוך להדחתו), החליט א-סיסי לבצע את ההפיכה הצבאית, אך העריך לא נכון את מספר ההרוגים בעימות עם תומכי מורסי. סיסי, כך טוען ביילין, נחוש בדעתו לבצע שינוי בחוקה המצרית, כך שיהיה כמעט בלתי אפשרי לשנותה, כולל הנטייה לחבר אותה אל השריעה האסלאמית.

התיירות למצרים קורסת

סוכני נסיעות גדולים ברחבי העולם מבטלים חופשות במצרים לנוכח הידרדרות האלימות במדינה. חברת TUI, מפעילת התיירות הגדולה באירופה יבטלה את כל החופשות שרכשו תיירים גרמנים במצרים עד אמצע ספטמבר. גם יריבתה, חברת תומס קוק, הודיעה על צעדים דומים.

 

 

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן