Skip to content

ה"ירוק" ניצח, הטבע הפסיד

אקוודור החליטה להתקדם עם התוכנית לקדוח נפט בשמורת יאסוני שבאמזונס • תרומה של 3.6 מיליארד דולר מצד אומות העולם הייתה מונעת את ההחלטה • עד עתה נאספו מיליונים בודדים, וכעת לא נותר לחברות הנפט להתחיל בהכנות לקידוחים • סיפור על "ירוק" שניצח והטבע שהפסיד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יותר משבעה מיליארד דולר, חמישית מכמות הנפט של אקוואדור, הן ההכנסות הצפויות מנפט באזור שמורת יאסוני שבאמזונס. נשיא אקוודור, רפאל קורירה, אמר השבוע בנאום טלוויזיוני, כי היוזמה למניעת קידוחי נפט בשמורה נגנזה. ההחלטה לקיים את הקידוחים באה כתוצאה מכשלון לגייס סכום עתק של 3.6 מיליארד דולר, שהיו אמורים להגן על השמורה מפני חברות נפט ואנרגיה, שביקשו לנצל את מרבצי הנפט הגדולים באזור.

שמורת יאסוני שבאמזונס (Witthaya Phonsawat, freedigitalphotos)
שמורת יאסוני שבאמזונס (Witthaya Phonsawat, freedigitalphotos)

בשנת 2007, במהלך עצרת הכללית של האומות המאוחדות, הכריז הנשיא קורירה על מחויבותה של אקוודור לשמר באופן בלתי מוגבל מאגר נפט אדיר, הנאמד בכמעט מיליארד חביות נפט באזור אישפינגו – טמבוקוצ'ה טיפוטיני, מפני ניצולו על ידי חברות נפט ואנרגיה. המאגר ממוקם באזור פארק יאסוני באזור האמזונס של אקוואדור. היוזמה נקראה יוזמת Yasuni – ITT.

"זוהי דוגמה יוצאת דופן לפעולה גלובלית, אשר תאפשר להפחית את ההתחממות הגלובלית, ובכך תיטיב עם כדור הארץ", אמר קורירה. בכדי לעמוד בהתחייבות, ביקש קורירה מאומות העולם סכום של 3.6 מיליארד דולר, שתמנע את פליטתם של 407 מיליון טון של CO2, גורם מספר אחת להתחממות הגלובלית.

היוזמה נכשלה

בנאום הכישלון של קורירה, סיפר כי יוזמת Yasuni – ITT, שנועדה להגן על השמורה מהתערבות של חברות נפט ואנרגיה באזור האמזונס של אקוואדור, הצליחה לגייס בסך הכלול סכום של 13.3 מיליון דולר, רחוק הרבה מהיעד.

עכשיו הגיעה שעתם של חברות האנרגיה. חמישית מעתודות הנפט של אקוואדור, כמיליארד חביות נפט המתרגמות להכנסות הנאמדות בכ-7.2 מיליארד דולר, מצויות בשמורת יאסוני שבאמזונס. מדינות וחברות נפט, כמו פטרו – אקוואדור, מחממות מנועים ועתידות להיכנס לקידוחים באזור השמורה. 40,000 חביות נפט ליום הובטחו לסין בתמורה להלוואה של 2 מיליארד דולר שקיבלה אקוואדור, כחלק מהניסיון של סין לשמור לעצמה עתודות נפט, וזאת במטרה לשמר את שיעורי הצמיחה הגבוהים שלה.

כמו חברות נפט רבות, גם מדינות כסין, יהנו מכל החלטה למצות נפט מהקרקע באזור האמזונס של אקוואדור. בסופו של דבר זהו סיפור על "ירוק" שניצח ועל הטבע שהפסיד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן