Skip to content

מפכ"ל המשטרה הורה להפסיק זמנית שימוש באקדחי טייזר

רב ניצב דנינו, שצפה בסרטון מעצר ביצהר, החליט לבדוק את נושא השימוש בטייזר החשמלי והורה להפסיק זמנית את השימוש בהם, עד לאחר ביצוע בדיקה. ניצב בדימוס אליק רון בתגובה: "ההחלטה הזו היא הבל ורעות רוח. אולי צריך להפסיק להשתמש בשוטר אם הפר נהלים. לא באקדח". בהפגנה נגד מעצרו של בועז אלברט חיזקו את ידיו גם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, הורה היום (ראשון) על הקפאת השימוש באקדח טייזר – אקדח הלם חשמלי היורה קרס ממנו נמתח כבל דקיק המעביר מכת חשמל לגוף הנורה. ההוראה תקפה בקרב כלל השוטרים במשטרת ישראל. דנינו מינה צוות בדיקה באגף המבצעים לבחון את יעילות השימוש בטייזר. רבים מפעילי המחאה החברתית, שנורו ונפגעו מאקדח כזה, טענו כי נורו לעיתים קרובות שלא לצורך.

אלוף ניצן אלון (צילום דו"צ)
אלוף ניצן אלון (צילום דו"צ)

החלטתו של דנינו נשענה על קביעת השופטת נאוה בכור בבית המשפט המחוזי בכפר סבא, לשם הובא בועז אלברט, תושב התנחלות יצהר, להארכת מעצר. בפני השופטת הוצג סרטון שצולם בעת המעצר, ונערך על ידי תושב יצהר, והיא פסקה כי "הרושם הברור הוא, כפי שעולה עתה מאותו סרטון, כי לא היה צורך בהפעלה כה מאסיבית של כוח מול המשיב לצורך מעצרו, תוך שימוש נראה באקדח טייזר כלפיו".

 דנינו הורה על הקפאת השימוש באקדח עד שתלמד הסוגיה. ניצב בדימוס, אליק רון, שבעברו היה מפקד איו"ש ואחרי כן מפקד מחוז הצפון, אמר למגפון כי "החלטה כזו היא הבל ורעות רוח".

אליק רון: לא מבטלים את הטייזר, מפסיקים להשתמש בשוטר

רון: "אני לא מכיר את פרטי המקרה, אבל אם נעשה בו שימוש לא ראוי, אז צריך לבדוק את הדבר מול השוטר, אבל לא לבטל את השימוש בטייזר. לא מפסיקים את השימוש בנשק כזה, כי מישהו אולי עשה בו שימוש רע. הנשק הזה הוא לא מסוכן. זהו לא נשק קטלני, אבל השימוש בו מונע סיכון ואולי שימוש בנשק חם. לא מפסיקים להשתמש בו, לכל היותר, אם נדרש, מפסיקים להשתמש בשוטר".

אלברט מובל למעצר (צילום: עמותת חננו)
אלברט מובל למעצר (צילום: עמותת חננו)

גם אבי נעים, יו"ר ועדת הביטחון בשלטון המקומי וראש מועצת בית אריה, הגיב היום בחריפות על החלטת המפכ"ל: "ההנחיה של המפכ"ל בנושא הקפאת השימוש באקדח הטייזר, בעקבות האירוע ביצהר, היא זריית מלח בעיני הציבור. אקדח הטייזר אינו הבעיה, ההיפך הוא הנכון, מכשיר הטייזר הוא מכשיר אל-הרג, שצריך להחליף את רוב האקדחים ברוב מוסדות הציבור במדינת ישראל". 

לטענות ועד יישוב יצהר וטענות פרקליטו של אלברט בבית המשפט כי אלברט לא הפר צו של בית משפט אלא צו מנהלי, השיבה המשטרה כי הוא התנגד למעצר והפר צו הרחקה: "אלברט הפר ברגל גסה את צו  הפיקוח ואת החלטת ביהמ"ש. כמו גם, תקף את השוטרים שבאו לעוצרו". לראייה הביאה המשטרה גם קטע מתוך ראיון שנתן אלברט לאתר "הקול היהודי" זמן קצר לאחר קבלת צו ההרחקה, בו הצהיר כי "אין בכוונתו לכבד את הצו".

ח"כ סטרוק (דף הפייסבוק)
ח"כ סטרוק מחזקת את ידי אלברט בביתו (דף הפייסבוק)

אלברט: "אני לא מכיר בצו הזה"

הבוקר, ממקום מושבו בהתנחלות "גני תקווה", אמר אלברט כי למרות צו הרחקה מנהלי שהוציא נגדו אלוף פיקוד המרכז, אין בכוונתו להיענות לצו, שלטענתו אינו דמוקרטי. "אני לא מכיר בצו הזה. כל מי שיש לו רצון בסיסי לצדק ויושר צריך לצאת נגד צווי ההרחקה הללו. מגרשים אדם מביתו מבלי לתת כל הסבר או להגיד לו במה מדובר. אם יש נגדי ראיות אז שהמשטרה תואיל להגיש נגדי כתב אישום אבל כל מה שאמרו לי זה שאני צריך לעזוב את ביתי ואת פרנסתי מטעמי ביטחון וזה לא מקובל עליי", הוא אמר.

דובר משטרת איו"ש פקד שי דוד, הגיב לסרטון ולטענות המתנחלים ואמר כי "יס"מ מחוז ש"י ביצע מעצר של מפר צו הרחקה. בפעם השלישית, אדם מפר חוק באפן קבוע. בסרטון המדובר ניתן לראות כי הוא ערוך באופן מגמתי וגם אם נתעלם מהעריכה, ניתן לראות שהשוטרים פועלים בנחישות, ללא אלימות ועל פי הנהלים". 

בועז אלברט הובא בבוקר יום שישי שעבר לפני בית המשפט השלום המחוזי בלוד ועירער על החלטת שופטת בית המשפט כי ישוחרר בתנאי צו ההרחקה, עליהם הוסיפה השופטת הפקדת מזומן של 5,000 שקלים להבטחת עמידתו בתנאי הצו. הוא עירער שוב על ההחלטה בצהרי אותו יום בפני בית המשפט המחוזי בלוד שדחה את הערעור. לאחר כל אלה פסקה גם השופטת קלרה רג'יניאנו, כי  עליו לעמוד בתנאי ההרחקה מאיו"ש, למעט ישוב גני תקווה בו ישהה.

כרזה נגד ניצן שתלו המתנחלים
כרזה נגד ניצן שתלו המתנחלים (צילום: הקול היהודי)

עורך דין עדי קידר, פרקליטו של אלברט מטעם עמותת חננו, טען בפני בית המשפט המחוזי בלוד כי המעצר היה בלתי חוקי וכי על הפרה בודדת עקב אי הבנת הצו על ידי מרשו לא נדרשה פעולה ברוטאלית שכזו מצד המשטרה. המשטרה בתגובה הסבירה לשופטת, כי "גם שהמשטרה ידעה שהמשיב מפר את המעצר, היא לא יכלה להיכנס עם שני שוטרים למקום" ולכן הגיעה בכוח מוגבר. עוד הוסבר, כי "המשטרה רצתה להימנע מהפרות סדר. המשיב מצולם עם ח"כ ואנשי ציבור, והמשטרה לא רצתה לעורר מהומות וידעו שהוא מוקף בצעירים וילדים".

הבוקר התייצב אלברט עם פרקליטו קידר בבית המשפט השלום בפתח תקווה לדיון שנקבע בעניינו וביקש את דחיית הדיון בראיות כנגדו. בהסכמת הפרקליטות אישר השופט דוד שוהם את דחיית הדיון ליום ראשון הבא, ה-25 בחודש.

הבוקר, עצר מפלג הפשיעה הלאומנית בירושלים מתנחל נוסף, דוד חסדאי, שהפר מעצר בית בהתנחלות בית אל בו היה אמור לשהות ו"טייל" בבירה. מעצר הבית נגזר עליו בבית המשפט לאחר שהפר צו אלוף פיקוד שהרחיקו משטחי איו"ש. לאחר חקירה הוחלט לשחררו באזהרה ולא לעוצרו.

הכעס מופנה לאלוף ניצן אלון

אין ספק כי בקרב המתנחלים קיימת תחושה שהמשטרה והצבא מקשים עורף  לאחרונה. עיקר "איבתם", מופנית כלפי אלוף פיקוד המרכז,  ניצן אלון. ברחבי כבישי השומרון ובמיוחד בציר המרכזי, בתחנות ההיסעים נתלו לא פעם שלטים הקוראים בגנותו. "אין ביטחון עם אלון", נכתב בחלק מהם. "אני חושש שנראה הידרדרות חמורה" אמר באמצע יוני האחרון, ניצן בתדרוך לכתבים זרים, בהתייחסו לאפשרות שמשא ומתן עם הפלסטינים יכשל. הוא ציין כי הכניסה למו"מ היא כנראה "ההזדמנות האחרונה" לישראל. המתנחלים לא אהבו זאת, בלשון המעטה.

הפגנת תמיכה והזדהות עם אלברט (צילום שמוליק פיקסמן)
הפגנת תמיכה והזדהות עם אלברט (צילום שמוליק פיקסמן)

זו הסיבה ככל הנראה, שבכול הנוגע לתקרית ביצהר הקשורה למשטרה והתנהלותה, הפגינו אמש (מוצ"ש), כמה עשרות מתושבי יצהר ואוהדים נוספים, והביעו את זעמם על שאירע דווקא מול הכניסה לבסיס אוגדת איו"ש המצוי בכניסה להתנחלות בית אל.

התושבים, מגובים בחברי הכנסת אורית סטרוק (הבית היהודי),  שלי מועלם (הבית היהודי), וניסים זאבי (ש"ס), מחו על מעצרו הברוטאלי לטענתם של אלברט, תושב ההתנחלות. מרבית מתושבי יצהר ידועים בתפישתם הימנית קיצונית.

בהפגנה השתתפו גם פעילי הימין, נדיה מטר ויהודית קצובר מתנועת נשים בירוק, עו"ד איתמר בן גביר, הרב יעקב מדן ויו"ר ועד מתיישבי בנימין , סא"ל במיל' איציק שדמי, שנכח בעת המעצר ודיווח לתושבים על שהתרחש. המפגינים הניפו שלטים בהם נכתב "כולנו בעז אלברט", "בעז אלברט גיבור ההתיישבות" ו-"ניצן אלון ובעז אלברט הביתה". חלק ממשתתפי ההפגנה חילקו לחיילים בשער הבסיס, פלאיירים וטושים, וקראו להם לכתוב ולמחות על הוצאת צו ההרחקה.

[related-posts]

נאום בהפגנה (צילום: הקול היהודי)
נאום בהפגנה (צילום: הקול היהודי)

חברות הכנסת סטרוק ומועלם, שמפלגתן חברה בממשלה כנגדה הן מחו, טענו טענות קשות כלפי הצבא והמשטרה. מועלם אף תבעה חקירה חיצונית בתוך המשטרה להתנהגות השוטרים והשימוש באקדח הטייזר. ח"כ מועלם קראה לבטל את צווי ההרחקה המנהליים והביעה תמיכה בהחלטתו ה"אמיצה" של בעז להישאר בביתו ולא לכבד את צו הגירוש.

שדמי, יו"ר ועד יצהר, שנכח בשעת המעצר בביתו של בעז, תיאר למשתתפים את האלימות הרבה של השוטרים שראה בעיניו. "בעברי הצבאי רדפו אחרי מחבלים. שאנחנו תופסים ערבי", הוא אמר "ערבי, שאנחנו יודעים שהוא אולי הרוצח, והוא האויב, היינו כופתים אותו בידיים ושמים על פניו פלנלית, ומתנהגים אליו כמו אל אדם ערבי שאנחנו חושבים שאולי הוא רוצח". "לבועז התנהגו לא כמו אל בן אדם, פשוט לא להאמין", הוא אמר. "זה פשוט קטסטרופה, את הדבר הזה צריך להפסיק חד משמעית", אמר שדמי.  "ואם מפה לא יצא שאסור להשתמש בשום נשק שהוא, שום נשק שהוא, נגד יהודים, אז אנחנו מפסידים. אין להשתמש בנשק נגד יהודים" הוא סיים את דבריו שהתקבלו במחיאות כפיים סוערות.

גם הרב יעקב מדן ציין בדבריו כי ישנה כתובת לכל המעשים הללו והיא לדבריו כמובן,  אלוף הפיקוד ניצן אלון. מידן אמר כי "אנחנו תמיד שמחים להיות בשלום עם המשטרה והשב"כ, אולם אם הם רוצים מלחמה הם יקבלו אותה בתביעות משפטיות, בצילומים ובהפללת אנשי בטחון אלימים".

יהודית קצובר מתנועת נשים בירוק אמרה לסוכנות תצפית כי "בעז החלוץ", חטף את חיצי החשמל בשביל כל המתיישבים. "כל הכבוד לאנשי יצהר שעדיין נלחמים ולא התייאשו", אמרה קצובר.

ההפגנה (צילום: הקול היהודי)
ההפגנה (צילום: הקול היהודי)

ח"כ ניסים זאב קרא למשטרה לחקור בצורה רצינית את השימוש באקדחי החשמל. באתר הקול היהודי ציטטו את מזכירות היישוב יצהר ומטה המאבק יצהר שקראו מבעוד מועד לציבור להגיע להפגנה שתתקיים תחת הכותרת "למה תכה רעך", ו"למה ערבים משוחררים עם דם על הידיים – ויהודים מוכים ונעצרים בניקיון כפיים".

חברת הכנסת אורית סטרוק אמרה כי "אני קוראת לכל מי שזכויות אדם יקרות לליבו למחות נגד מעצרו של בעז אלברט שכל חטאו הוא סירובו המצפוני והמוצדק לציית לצו הגבלה מנהלי בלתי דמוקרטי ובלתי מוסרי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן