Skip to content

אלפי פליטים נוהרים מסוריה לכורדיסטן העיראקית

קרבות מתחוללים באזור בין אסלאמיסטים לכורדים ויותר מעשרים אלף חצו את הגבול מאז יום חמישי, ממשלת האזור וסוכנויות האו"ם מתקשות להתמודד עם גל הפליטים העצום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הפליטים חוצים את הגשר לעיראק (באדיבות סוכנות הפליטים של האו"ם)
הפליטים חוצים את הגשר החדש לעיראק (באדיבות סוכנות הפליטים של האו"ם)

לדברי נציב האו"ם לענייני פליטים, אנטוניו גוטירס, יותר מעשרים אלף פליטים חצו את הגבול מסוריה לעיראק מאז יום חמישי. זהו אחד מגלי הפליטים הגדולים ביותר שנמלטו מסוריה מאז ראשית מלחמת האזרחים במרץ 2011.

אף שהסיבות לכך אינן ברורות, בעת האחרונה הוחמרו ההתנגשויות בין כורדים סורים לקיצונים אסלאמיים הנאבקים שמשטר.

ארגון הצדקה "הצילו את הילדים" פתח במבצע חירום לקבלת פני הפליטים, והוא מחלק מצרכים בסיסיים לאלה הממתינים להירשם. "זהו זרם חסר תקדים של פליטים, והדאגה העיקרית היא שרבים כל כך מהם תקועים בשטח פתוח בגבול או באזורי קליטת חירום שאין בהם כמעט, או כלל, גישה לשירותים בסיסיים", אמר אלן פול, האחראי באזור מטעם ארגון הצדקה. "יכולתה של עיראק לטפל בפליטים מתוחה עד הקצה, וקרוב למחצית הפליטים הם ילדים החווים דברים שאסור שילדים יתנסו בהם".

כתב ה-BBC בלבנון, ג'ים מויר, מדווח שרוב הפליטים מורכב ממשפחות שנמלטו מאזור נרחב בצפון סוריה. הם מנצלים גשר סירות חדש שהונח על נהר חידקל.

"היו מלחמה, וביזה ובעיות…. לא מצאנו אוכל, אז באנו לכאן, עם ילדינו", אמר עבדול קרים ברנדר, שחצה את הגשר עם חמשת ילדיו. פליט אחר, אחמד קארים, אמר שעזב את סוריה כדי למנוע מאשתו ומבנו התינוק בן שלושה שבועות, מוות ברעב. "השוק התרוקן ממזון והכול נהיה יקר, מלחם לגז ועד פחיות מזון, והאבטלה מתפשטת".

כ-150,000 פליטים רשומים כבר בעיראק, מתוך שני מיליון שנמלטו מסוריה מאז ראשית ההתקוממות. סוכנות הפליטים של האו"ם מדווחת שאנשי השטח שלה ראו את הקבוצה הראשונה בת 750 פליטים סורים ביום חמישי לפני הצהריים, ועד מהרה הגיעו עוד 5,000-7,000. הפליטים האלה מגיעים מחאלב, חסקה, קמישלי ומאזורי עימות אחרים, אך הסיבה המידית לבריחה אינה ברורה. סוכנות הפליטים אומרת שהיא עמלה עם ממשלת כורדיסטן העיראקית וסוכנויות אחרות להקים מחנה סמוך לדאראשקרן.

הרכבם האתני של הפליטים טרם הוברר, אבל כעשרה אחוזים מאוכלוסיית סוריה הם כורדים ורובם מרוכזים בצפון מזרח. גם הם מחו נגד משטר הנשיא אסאד ב-2011 ואזורי מגוריהם מנוהלים בעיקר על ידי מועצות מקומיות ומיליציות כורדיות, מאז נסיגת כוחות הממשלה בשנה שעברה. בעת האחרונה לוחמות המיליציות האלה נגד אנשי חזית אל-נוסרה האסלאמית הקיצונית, ועשרות אנשים נהרגו.

מחנה פליטים חדש יוקם בקרוב
מחנה פליטים חדש יוקם בקרוב

לאחרונה איים נשיא כורדיסטן העיראקית, מסעוד ברזני, להתערב בקרבות כדי להגן על אוכלוסייה כורדית שנלכדה בלחימה בסוריה. לדבריו, אם כורדים: "יהיו נתוני לאיומי מוות וטרור" כורדיסטן העיראקית תהיה "מוכנה להגן עליהם".

כורדיסטן העיראקית מורכבת משלושה מחוזות בצפון עיראק, ויש לה צבא ומשטרה משלה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן