Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 23.8.2013

לחיי הידידות, טרנזיט של אנה זגרס, חוש כיוון לחובבי סיפורי המסע, וכן-יש גן עדן. טל, אגב, עבר בעצמו התגלות אלוהית במשחק כדורגל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על הידידות / מרקוס טוליוס קיקרו  ספר חדש בסדרת זמן לפילוסופיה מבית נהר ספרים. הפנינה הספרותית שלפניכם נכתבה לפני למעלה מאלפיים על ידי מי שנחשב לגדול הנואמים של רומא, שחוץ מהיותו סופר ופילוסוף היה גם מדינאי ועורך דין.

ב"על הידידות" עוסק קיקרו בהיבטיה השונים של זו, ותתפלאו כמה תובנות מפתיעות הוא יגיש לכם. קיקרו עושה זאת בשפה בהירה וטיעוניו הגיוניים ומעניינים. הוא כותב על תחומיה של הידידות, מגדיר אותה ותוהה האם יש עדיפות לידידים ותיקים על פני חדשים ואם כן, מדוע.

קיקרו אומר רבות על סגולותיה של הידידות אך מכריז כי מעלתה העיקרית היא בכך שהיא "מאירה את העתיד באור תקווה טובה ואינה מניחה לרוח האדם כי תיחלש או תיפול". לחיי הידידות.

 לחיי הידידות מאת מרקוס טוליוס קיקרו, נהר ספרים, תרגום מרומאית:אברהם ארואטי, 99 עמ'

טרנזיט / אנה זגרס הנה עוד ספר חשוב שמגיע אלינו באיחור אפנתי של שבעים שנה. זגרס, היהודייה-גרמניה, נחשבת לאחת הבולטות שבסופרי גרמניה הגולים בזמן מלחמת העולם השנייה. התקופה הזו, בה מצאה עצה נמלטת בין מדינות ועוסקת בניסיונות לשחרר את בעלה שנעצר מיד עם כיבוש צרפת, היא שהעניקה לה את מרבית החומרים לכתיבת "טרנזיט" שנחשב לחשוב שבין ספריה.

מספר אנונימי נמלט מגרמניה למארסיי בשנת 1937. בדרכו לשם הוא מתבקש להעביר מכתב לאדם בשם ויידל, אך עד מהרה מסתבר לו שזה התאבד והשאיר מזוודה ובה מכתבים וכתב יד של רומן. ברחבי מארסיי הוא משוחח עם אין ספור הפליטים ומאזין לסיפוריהם. בין לבין הוא מלקט את פיסות סיפורו של ויידל, שכתב ידו מטלטל את עולמו. בין כל אלו נחקרים הגלות, הפליטות והכמיהה לחופש.

 טרנזיט מאת אנה זגרס, הוצאת פן וידיעות ספרים, תרגום: דן תמיר, 288 עמ'

חוש כיוון / גדעון לואיס-קראוס  אם נשארתם בארץ הקיץ, תוכלו לפחות להתרענן עם מסעות של אחרים. הסוגה הזאת, סיפורי מסע, נמצאת בדעיכה בשנים האחרונות, אבל כשאחד כזה יוצא, קל להיזכר שבאמת אין הרבה דברים שמעוררים את הדמיון ואת החושים כמו מסע טוב.

גדעון לואיס קראוס הוא צעיר יהודי אמריקאי שמחפש את עצמו ולא מוצא. הוא מחפש אהבה, נודד ברחבי ארה"ב ומשם לברלין ובין לבין מנסה להסדיר את יחסיו עם אביו, רב רפורמי שיצא מן הארון לאחר שגילה שהוא הומוסקסואל. איכשהו, מתגלגל היהודי הנודד הזה אל העלייה לסנטיאגו דה קומפוסט, לבייג'ין, ומשם ליפן, לנתיב בן 1200 ק"מ. המסע האחרון, כמו כל יהודי טוב, יהיה לאומן, בערב ראש השנה, יחד עם אחיו ואביו ובירור יחסיהם. לקראוס אבחנות דקות על כל מה שרק תרצו, והכל עם לא מעט הומור עצמי, סרקזם וביקורתיות.

 חוש כיוון מאת גדעון לואיס-קראוס, הוצאת עם עובד, תרגום: גבי סילון, 319 עמ'

הוכחה לגן עדן / ד"ר אבּן אלכסנדר  אחד הספרים המדוברים כרגע בעולם אשר מגיע אלינו זמן קצר יחסית לאחר יציאתו לאור בארצות הברית. כל זה בשביל שכולכם תדעו: מדע זה קשקוש וגן עדן הוא מקום אמתי! ד"ר אלכסנדר, מדען מאוניברסיטת הארווארד המתמחה בחקר המוח שקע בשנת 2008 בתרדמת עמוקה למשך שבעה ימים בעקבות חיידק אלים ונדיר שתקף אותו. על אף שלמעשה חווה מוות מוחי, כעבור שבוע הוא החלים לחלוטין (אולי לא, חכו..) וסיפר לעולם כי בעצם ביקר במהלך השבוע האחרון בעולם הבא. אפשר להבין מדוע הספר מסקרן  ומדוע הוא זוכה להצלחה עצומה, רק כדאי לזכור שמדובר בחוויה פרטית של אדם בודד ולא יותר מזה. כמובן שהסיפור הגדול הוא הסיפור על המדען החוזר בשאלה, משל היה הרב עובדיה חוזר בשאלה ומעביר הרצאות על תורת דרווין. אני, אגב, עברתי בעצמי התגלות אלוהית פעם (במשחק כדורגל) ובכל זאת, נשארתי אתאיסט..

 הוכחה לגן עדן מאת ד"ר אבּן אלכסנדר, הוצאת ידיעות ספרים, תרגום:צילה אלעזר, 215 עמ'

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן