Skip to content

מובארק ייצא הלילה או מחר לחופשי

שחרורו של מובארק לא מעורר זעם בציבור, אמר למגפון הבלוגר המצרי "המקליד המהיר מקהיר", "אנו עסוקים היום בהתראות טרור בבירה ובביטחון האישי". התביעה המצרית הודיעה כי תגיש ערעור על החלטת בית המשפט לשחררו. "זו החלטה סופית והתביעה לא יכולה לערער עליה", אמר השופט המצרי אחמד אל-בחראווי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הדלת מסתובבת מהר במצרים. הנשיא המצרי המודח חוסני מובארק (85) ישוחרר ככל הנראה מחר מכלאו לביתו, ומוחמד מורסי, מנהיג האחים המוסלמים ונשיא מצרים שנבחר תחתיו, יושב בכלא. בית המשפט בקהיר הורה היום (רביעי) בצהריים לשחרר ממעצר את נשיא מצרים שהודח בהפיכה העממית בשנת 2011, כך אישרו מקורות ביטחוניים בקהיר וכך הודיע היום פרקליטו פריד א-דיב. למובארק אמור להיערך משפט חוזר.

צפוי משפט חוזר. מובארק
צפוי משפט חוזר. מובארק מאחורי הסורגים

בצאתו מבית המשפט אמר הפרקליט: "הוא (מובארק) ישוחרר היום או מחר". מקורות משפטיים במצרים אמרו היום, כי התביעה המצרית זיכתה את מובארק מכתב האישום שהוגש נגדו בגין שחיתות ולכן אין טעם להחזיק את הנשיא לשעבר בבית הכלא. התביעה המצרית הזדרזה להגיב ומסרה שתערער על ההחלטה לשחרר את הנשיא. "ההחלטה שהתקבלה היום על שחרורו של מובארק היא סופית והתביעה לא יכולה לערער על כך", אמר השופט אחמד אל-בחראווי לתקשורת הזרה.

"העם דורש להפיל את הנשיא", זעקו המיליונים והניפו שלטים בכיכר תחריר, במהפכת נובמבר 2011. תחת דגל זה התאחדו גם הליברלים במצרים וגם האחים המוסלמים. אלו, גם אלו שמו בצד את האיבה ביניהם ותבעו להדיחו. מובארק נעצר מיד אחרי הדחתו והואשם בעבירות של שחיתות ובאחריות לרצח מפגינים. הוא זוכה מממרבית העבירות שעסקו באחריות שילוחית לרצח ונידון למאסר עולם. פרקליטיו מיהרו לערער. בית המשפט קיבל את הערעור שהגיש והורה לערוך לו משפט חוזר.

על פי החוק המצרי, עקב העובדה שגזר דינו בוטל ונקבע לו משפט חוזר, מובארק אמור להשתחרר מבית הכלא. התביעה הזדרזה ובחודש אפריל השנה הוגש נגדו כתב אישום חדש, בו נטען כי הנשיא לשעבר מעורב בפרשת שחיתות נוספת, ולפיכך הוא נשאר במעצר. הנשיא לשעבר עצור בכלא טורה מדרום לקהיר. במתקן זה עצורים עתה כמה מבכירי האחים המוסלמים שפעלו במרץ להביאו לבית הכלא.

מורסי, הנשיא שהודח לאחרונה, נחקר שם בחשד כי פעל להבריח את עצמו מהכלא בו היה אסור בעזרת אנשי תנועת החמאס, המוגדרת כיום במצרים כתנועת טרור. נגד מורסי מתגבשת תביעה שתכלול ככל הנראה גם אישומים בתכנון קנוניה ורצח. הוא מוחזק במתקן שמיקומו לא ידוע ונשמר בסוד.

הליברלים במצרים עדין לא אוהבים את הנשיא המצרי לשעבר, אבל  בחודשים שחלפו גברו הקולות שדרשו לשחררו, גם בשל העובדה שמובארק סובל מסרטן בלבלב. הדיונים במשפטו החוזר נדחו שוב ושוב ורק בשבת בוטל שימוע נוסף בעניינו בשל המהומות האלימות במסגד אל-פתאח בקהיר. הדיון הבא במשפט החוזר נקבע איפה ל-25 באוגוסט השנה.

מובארק עדיין מואשם באחריות משותפת, יחד עם כמה משריו לשעבר, באחריות לרצח 800 מפגינים.  שחרורו מהכלא אינו צובר בינתיים כותרות בתקשורת המצרית, אולי כדי לא לעורר את זעמו של הציבור. אזרחי מצרים עסוקים עתה יותר בהתראות טרור מצד חמושים אסלאמיים נגד הצבא והממשל החדש בקהיר.

קול "המקליד המהיר מקהיר"

"התעוררתי מוקדם ביום רביעי, ראיתי את החדשות. יש כוננות שיא במחנות המשטרה", כתב למגפון "המקליד המהיר מקהיר", בלוגר ידוע במצרים שכותב בשפה העברית. לדבריו, התקשורת וגם דעת הקהל עסקו היום בביטחון האישי.

"זה קורה עכשיו" הוא דיווח בצהריים, "החיילים התחילו להתקדם לעבר העצרת המרכזית של תומכי מורסי פה בקהיר. התקשרתי לאישתי שהייתה אצל אימא שלה במרחק 140 ק"מ מקהיר, תבואי עכשיו דחוף, יהיה בלגן ויוטל עוצר ולא תוכלי לבוא. היא הגיבה מהר ונסעה לקהיר. בדרך היו הרבה מחסומי משטרה שחיפשו נשק במכוניות ואכן מצאו כמויות גדולות של נשק שהיה אמור להיות מוברח לקהיר לשימוש תומכי מורסי. היא הגיעה אל מבואות קהיר וירדה מהאוטובוס אבל לא מצאה אמצעי תחבורה לעיר שלנו, הנהגים היו מפחדים לנסוע, כי תומכי מורסי היו משליכים את המכוניות מהכביש הסובב קהיר עם הנוסעים לנילוס, עד שהסכים אחד הנהגים לנסוע ונסע מלב קהיר עד שיצא מהעבר השני ואשתי והבת שלנו הגיעו בשלום הביתה".

הבלוגר הקהירי אומר כי שחרורו של מובארק היה צפוי ולא מפתיע איש. הרחוב המצרי מתעניין היום במצבה של מצרים וברמת הביטחון האישי יותר מאשר בשחרורו. גם הצבא המצרי מגיב בקורת רוח על שחרורו של מובארק, שנחשב לחלק מגופו ובשרו של הצבא. שר ההגנה ומפקד הצבא המצרי א-סיסי עדיין זוכר את הכנסתו של המנהיג הצבאי, שטיפח את הצבא ואותו, לכלוב המתכת המסורג. מבחינת הצבא לא מדובר בקם באק של המנהיג הקשיש, אבל הצבא לא מעוניין לראות אותו מסיים את חייו מאחורי סורג ובריח.


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן