Skip to content

בואינג ייצרה 250 אלף פצצות חכמות JDAM

המערכת הופכת פצצות אוויר פשוטות לפצצות מדויקות. תוכנית הפצצה החל בבואינג ב-1998 ומאז מיוצרים 40 מכלולים ביום. חיל האוויר הישראלי משתמש בפצצות אלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת בואינג ציינה אתמול במפעלה שבסט. צ'רלס מיזורי את ייצור המכלול ה-250 אלף של הפצצה החכמה JDAM. אבן דרך משמעותית עבור תוכנית ה-JDAM שהחלה בשנת 1998 ומאז מסבה באמינות ובמחיר תחרותי, מערכות נשק מונחות לפצצות חכמות בקצב של 40 מכלולים ביום.

פצצת JDAM מותקנת במטוס F-16. צילום: חיל האוויר האמריקני
פצצת JDAM מותקנת במטוס F-16. צילום: חיל האוויר האמריקני

מגוון משימות קרב

"ה-JDAM הוא נכס בעל ערך רב למגוון המשימות של טייסי הקרב ברחבי העולם מאז ראשית התוכנית בשל הטכנולוגיה המתקדמת שלו", אמר מייג'ור ג'נרל סקוט ג'נסון מחיל האוויר של ארה"ב.

חיל האוויר הישראלי קלט מבצעית את פצצות ה-JDAM והיום, אחרי עשרות טיסות ניסוי ועבודת מטה עניפה, מפעילות טייסות ה-F-16 של החיל את מערכות הנשק המתקדמות האלה.

משוגרות למטרה בלי קשר עין

JDAM (Joint Direct Attack Munition) היא מערכת, שפותחה על ידי בואינג, ההופכת פצצות אוויר פשוטות, שנהוג להשליך אותן באופן חופשי לעבר המטרות, לפצצות מדויקות, המכונות "פצצות חכמות". למעשה מדובר בקיט המותקן על פצצות פשוטות, ההופך אותן לפצצות מתקדמות וחכמות ולמילה האחרונה בתחום הנשק המונחה. ל-JDAM טווח של כ-28 ק"מ והוא מסוגל לפעול בכל מזג אויר, ביום ובלילה ותוך סיכון מינימאלי לצוות המטוס, מבלי לחייב אותם לשמור על קשר עין ישיר ורציף עם המטרה. זאת לעומת פצצות מונחות לייזר הזקוקות לסביבה ומזג אוויר נוחים, ללא עננות או עשן, על מנת שסמן הלייזר יוכל לסמן את המטרה והפצצה תוכל לעקוב אחרי הסימון.

ה-JDAM שהיא פצצה מסוג "שגר ושכח", מאפשרת לטייסים להטיל כמה פצצות כאלה ביעף אחד, כאשר כל פצצה מונחת לעבר מטרה אחרת, באמצעות מערכת לוויינית GPS.

אופן הפעלה פשוט

הקיט של הפצצה כולל משטחי היגוי, זנב ובו מקלט לווייני המחובר למחשב ומערכת תקשורת עם המטוס. אופן הפעלת הפצצה פשוט. במשך הטיסה אל היעד, או קודם-לכן על הקרקע, מזין הטייס למחשב הפצצה את נקודות הציון של המטרה. במקביל, מעביר מחשב המטוס נתוני מיקום מדויקים למערכת הניווט שבזנב הפצצה כדי לאפשר לה "לדעת" את מיקומה היחסי במרחב הטיסה. לאחר הטלתה, מטיסה מערכת ה GPS את הפצצה לעבר המטרה.

הגירסאות החדשות כמו JDAM לייזר ו-JDAM בעל טווח מוגבר, המבוססות על טכנולוגיות מוכחות, מאפשרות לטייסי הקרב לפגוע במטרות נעות ממרחק גדול יותר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן