Skip to content

שלושה מהפכים דרמטיים ביום אחד באי.די. בי

מהפך ראשון: הפרדה בין אי.די.בי וכלל ביטוח שהחליט המפקח על הביטוח, מהפך שני: הסכם מכירת מניות כלל ביטוח לחברה סינית ומהפך שלישי: השופט בורנשטיין מבטל את החלטתו של המפקח על הביטוח. היום בצהריים שוב ידון בית המשפט בנושא ההפרדה בין כלל ביטוח לבין אי.ד.בי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
פרופ' עודד שריג.
פרופ' עודד שריג.

דרמה בשלוש מערכות התרחשה ביום אחד באי.די.בי. אתמול בבוקר הפריד הממונה על הביטוח במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, בין קבוצת אי.די.בי לבין כלל ביטוח ומינה את משה טרי כנאמן וכמחזיק מניות השליטה בכלל ביטוח. במקביל נחתם הסכם מכירת מניות כלל ביטוח לחברה סינית ובצהריים ביטל שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, את ההחלטת שריג.

היום בצהריים שוב יעלה נושא הפרדת כלל ביטוח מאי.די.בי בלשכתו של השופט בורנשטיין לבקשתו של שריג.

לקיחת השליטה מאי.די.בי

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרופ' עודד שריג, הורה אתמול בבוקר על ניתוק והפרדה בין קבוצת אי.די.בי לבין כלל ביטוח. מניות השליטה של אי.די.בי פיתוח בכלל ביטוח יועברו על פי החלטתו למשמורת לצד שלישי, בלתי תלוי. לדעתו, ההוראה תבטיח כי כלל ביטוח תנותק מכל השפעה אפשרית של מאבקי השליטה בקבוצת אי.די.בי.

מינוי משה טרי

מחזיק מניות השליטה יהיה משה טרי, שיפעל לפי הוראות הממונה על שוק ההון ובנאמנות לאי.די.בי. פיתוח. מדובר במצב זמני שבו הממונה יוודא, כי פעולות מחזיק מניות השליטה יהיו לטובת המבוטחים והחוסכים. מינוי מחזיק מניות השליטה לא יגרום לשינוי בשגרת הפעילות של כלל ביטוח מול מבוטחים, חוסכים וסוכנים ויבטיח את עצמאותה.

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרופ' עודד שריג: "המהלך מנתק את כלל ביטוח מכל השפעה אפשרית של מאבקי השליטה בקבוצת אי.די.בי. כלל ביטוח היא מהחברות הטובות והיציבות בענף הביטוח בישראל. החברה מנוהלת היטב בכל תחומי הפעילות".

נוחי דנקנר. החליטו לקחת ממנו את החברה
נוחי דנקנר.

הסכם אי.די.בי ו- JT Capital

במקביל להחלטה הדרמטית של פרופ' שריג, נמסר, כי אי די בי פיתוח חתמה אתמול עם קבוצת משקיעים מסין על הסכם למכירת 32% ממניות כלל ביטוח, תוך 45 ימים, לפי שווי חברה של 4.6 מיליארד שקל.

ההסכם שנחתם אתמול הוא בין אי די בי פיתוח לבין Ltd. JT Capital Management מסין, לפיה תמכור אי. די. בי פיתוח לחברה הסינית 32% מהון המניות של כלל ביטוח, לפי שווי חברה של 4.6 מיליארד שקל, בתמורה לסך כולל של 1.472 מיליארד שקל. התמורה תהיה צמודה למדד המחירים לצרכן עד למועד השלמת העסקה. המחיר למניה בעסקה, 83.1026 שקל, משקף פרמיה של כ-30% מעל מחיר מניית כלל ביטוח במועד החתימה. הצדדים העניקו זה לזה אופציות CALL ו-PUT לגבי יתרת מניות החברה בכלל ביטוח. לפיכך, אי די בי פיתוח צפויה להבטיח בעוד כשנה תזרים של מעל מיליארד שקל נוספים ממימוש אופציית ה-PUT.

העמדת האמצעים הכספיים

הרוכשת JT Capital הינה חברה המאוגדת בהונג קונג ומוחזקת במלואה על ידי Li Haifeng, איש עסקים מהונג קונג. בתוך 45 יום ממועד החתימה, JT CAPITAL תמציא את שמות קבוצת הרוכשים (עד שלושה תאגידים נוספים), אשר יצטרפו אליה לביצוע העסקה וכן תפרט את שמות התאגידים אשר יעמידו, במישרין או בעקיפין, את האמצעים הכספיים. כמו כן, JT CAPITAL תמציא מסמכים המעידים כי לקבוצת הרוכשים ישנו NAV, כל אחד כפי חלקו ברכישה או בהעמדת האמצעים הכספיים, בהיקף כולל של 700 מיליון דולר (סכום המורכב ממחיר רכישת המניות, כ-400 מיליון דולר, וממחיר אופציית ה-PUT, כ-300 מיליון דולר נוספים).

הפקדת 20 מיליון דולר בנאמנות

לצורך הבטחת תנאים אלה, הופקד בנאמנות אצל משרד מיתר-ליקוורניק-גבע ושות' סכום של 20 מיליון דולר כ-Break Up Fee. סכום של 7.7 מיליון דולר נוספים יועבר לנאמנות לאחר אישור העסקה על ידי בית המשפט. אם הרוכשת לא תעמוד בתנאי היכולת הכלכלית במועד שנקבע, סכום זה יחולט ויועבר לאי די בי פיתוח. אם הרוכשת תעמוד בתנאי היכולת הכלכלית במועד שנקבע, הסכום ימשיך להיות מוחזק בנאמנות לצרכי ההסכם.

המשקיע Li Haifeng משמש מנכ"ל חברת Carry Wealth Holdings הנסחרת בבורסה בהונג קונג וכן משמש כדירקטור וכבעל מניות בחברת Dragon Peace. Li Haifeng משמש גם כסגן נשיא Beijing Enterprises Water Group מאז אוגוסט 2008, ואחראי על חקר הזדמנויות עסקיות בשוק המים העולמי.

מו"מ מרתוני

ההסכם האמור נחתם לאחר משא ומתן מרתוני שהתקיים בתקופה האחרונה. במסגרת הבדיקות שביצעה הרוכשת לגבי מצבה של קבוצת כלל ביטוח קיימה הרוכשת מספר פגישות עם הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר ועם הנהלת החברה.

יו"ר קבוצת אי די בי נוחי דנקנר אמר: "אי די בי פיתוח ניהלה הליך מכירה מובנה, בלוח זמנים מאתגר במיוחד, בהתאם להחלטת בית המשפט לקצוב את פרק הזמן להסכם מכירת מניות כלל ביטוח עד ליום 22 באוגוסט 2013. אי די בי נאלצת להיפרד מהשליטה בכלל ביטוח, לאור צרכי הנזילות שלה, על אף שהנהלת החברה מבצעת בחודשים האחרונים מהפך עסקי משמעותי".

השופט איתן אורנשטיין
השופט איתן אורנשטיין

ביטול החלטת הממונה על הביטוח

בעקבות ההסכם למכירת השליטה בכלל ביטוח לידי קבוצת משקיעים סינית, פנה עו"ד חגי אולמן, המשמש משקיף באי.די.בי, בבקשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב לבטל את החלטתו של הממונה על הביטוח. השופט איתן בורנשטיין נענה לבקשה והוציא אתמול צו מניעה האוסר על המפקח על הביטוח באוצר למנות נאמן לכלל ביטוח.

בהחלטתו כתב השופט בורנשטיין: "מהבקשה שהגיש המשקיף, על דעת הכנ"ר, עולה, כי בדעת המפקח למנות נאמן לכלל ביטוח, עוד טרם הדיון בעניין הסדר הנושים של אי.די.בי פיתוח, השולטת בכלל ביטוח, ושל חברת אי.די.בי אחזקות, הקבועים לדיון ביום ראשון. לאחר שעיינתי בבקשה ונימוקיה, סבורני כי נכון יהיה לעכב את המינוי עד לדיון ו/או עד החלטה אחרת. משכך, ניתן בזאת צו מניעה האוסר על המפקח על הביטוח באוצר למנות נאמן לכלל ביטוח. המפקח יגיש תגובה ראשונית לבית המשפט תוך 24 שעות ולא יאוחר ממחר (כלומר היום יום ה') בשעה 13:00, וכן יתייצב לדיון בבית המשפט".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן