Skip to content

בתגובה לירי הקטיושות: צה"ל תקף מדרום לביירות

לפנות בוקר תקף מטוס חיל האוויר מטרה בנקודה הנמצאת באזור נועיימה מדרום לבירות לכיוון צידון. ארגון סלפי קיצוני המקורב לאל קעידה נטל על עצמו אחריות לירי. מצה"ל נמסר כי הוא רואה בממשלת לבנון אחראית לירי. נבדק מדוע יורטה רק רקטה אחת מבין הארבע שנורו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צה"ל תקף לפנות בוקר (שישי) מטרה בלבנון: דובר צה"ל מסר כי "חיל האוויר תקף באמצעות כלי טיס יעד טרור מדרום לביירות. זוהתה פגיעה מדויקת במטרה ומטוסינו שבו בשלום לבסיסם. התקיפה מהווה תגובה לירי תלול המסלול לעבר שטח מדינת ישראל". התקיפה בוצעה באזור נועיימה ליד צידון. דובר צה"ל הוסיף כי צה"ל רואה בממשלת לבנון כנושאת באחריות לירי.

אמש קיבל על עצמו ארגון המקורב לאל קעידה את האחריות לירי הקטיושות לעבר ישראל. הארגון מכונה "גדודי השהיד עבדאללה עזאם" והוא פעיל בעיקר במחנות הפליטים הפלסטיניים שבדרום לבנון. בכיר בארגון צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי לוחמי גדוד "זיאד ג'ראל" שבארגון הם אלו ששיגרו את ארבע הרקטות. הארגון האסלאמי פעל לאחרונה נגד החיזבאללה בלבנון והיה מעורב בעבר באירועים בגבול הצפון.  

זירת הנפילה של הקטיושה בגשר הזיו (צילום: שי ועקנין סוכנות תצפית)
זירת הנפילה של הקטיושה בגשר הזיו (צילום: שי ועקנין סוכנות תצפית)

אתמול בשעה 16:34 נשמע קול הנפץ הראשון ושניות ספורות אחרי כן נשמע קול הפיצוץ השני ובעקבותיו עוד שניים. עם הישמע קולות הנפץ הראשונים החלה מערכת הצופרים לפעול באזור נהריה ובגליל המערבי. בשעה 16:46 הופעלו הצופרים בפעם השנייה אך בעקבותיהם לא נשמעו הדי נפילות באזור וההערכה היא שרקטה שוגרה לעבר ישראל, אך נפלה בשטח לבנון.

על פי הדיווח יירטה מערכת כיפת ברזל רקטת גראד 122 מ"מ המכונה "קטיושה", ושאר הרקטות נחתו בישראל. רקטה אחת נפלה בקיבוץ גשר הזיו, כשהיא גורמת לפגיעה ברכב  ולנזק במספר חלונות שנעקרו בשל ההדף. רקטה נוספת חלפה מעל נהריה ונחתה במושב שבי ציון כשהיא גורמת לנזק לשני רכבים ולנזק חיצוני בשלושה בתים שנפגעו מרסיסים.

(צילום: שי ועקנין, תצפית)
שתי רקטות נפלו בשטח מיושב (צילום: שי ועקנין, תצפית)

צה"ל סגר לתנועה את המרחב האווירי בצפון וטיסת ארקיע שהיתה אמורה לצאת מחיפה לאילת בוטלה. בנוסף לכך נבדק כעת מדוע יורטה רקטה אחת בלבד על ידי כיפת ברזל בעוד שלוש נוספות התפוצצו כששתיים מהן בשטח מיושב.

יהודה שביט, ראש מועצת מטה אשר, סיפר הבוקר כי שהה בבניין המועצה בעת נפילות הקטיושות. "מייד הוריתי על פתיחת המקלטים ועל הפעלת צוותי הביטחון במועצה", הוא סיפר, "בשלב זה חזרנו לשגרה, אבל נותרנו דרוכים ועירניים".

שביט סיפר כי דיבר עם אלוף פיקוד צפון כדי שיתחקר את הסיבה שמערכת ההגנה של כיפת ברזל יירטה רקטה אחת בלבד. "נאמר לי שזהו אירוע חד פעמי", אמר שביט, "כך שאינני יודע מהי הסיבה ליירוט טיל אחד בלבד, אבל אני מניח שינתן לכך פיתרון". שביט הוסיף כי למעט אירוע תרבות שבוטל בנהריה, כל אירועי התרבות בגליל המערבי בכלל ובמטה אשר בפרט לא בוטלו. "אנחנו יודעים לתת תשובה למטיילים ולתיירים בגליל המערבי כדי שיוכלו לעבור בביטחה את חופשתם", אמר ראש המועצה בהתייחסו לפגיעה אפשרית בתיירות.

ארבעה נפגעי חרדה פונו לבית החולים לגליל המערבי שבנהריה. ביניהם צעירה בת 18 משלומי שלקתה בהתקף חרדה ונערה בת 14 שמעדה בעת שרצה לכיוון המקלט. תושבי מועצת מטה-אשר  נקראו להישאר סמוך למרחבים מוגנים או למקלטים. בגשר הזיו גר אחד ממפתחי אפליקציית "צבע אדום", המופעלת בדרום. המפתח אמר כי כעת ינסה לפתח את האפליקציה כך שתותאם גם לצפון.

במושב שבי ציון נפלה הרקטה ליד לחדר האוכל של מבנה בית הארחה לניצולי השואה ואלו טופלו בשלב הראשוני על ידי תושבי היישוב. בצה"ל פועלות כיום שש מערכות כיפת ברזל, שאחת מהן נפרסה לפני כשלושה שבועות במפרץ חיפה, ככול הנראה עקב מידע מודיעיני שהיה בידי צה"ל. בצה"ל מדגישים כי פריסת הסוללה באה בעקבות שיקולים מבצעים ולאו דווקא בעקבות מידע כזה.

בעוד שבמועצה האזורית מטה אשר הורה ראש המועצה יהודה שביט לפתוח מייד את המקלטים, החליט ראש עיריית נהריה, בהתייעצות עם פיקוד העורף, לא לפתוח מקלטים בעירו. תושבים זועמים באחת השכונות בעיר ניסרו ופרצו מנעול מקלט שכונתי על מנת לפתחו.  

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, ששהה עם משפחתו בחופשה באילת, קטע את חופשתו וחזר לקריה בתל אביב. הוא קיים ישיבה של הערכת מצב עם מפקדי חיל האוויר, אלוף פיקוד הצפון וקצינים נוספים שבעקבותיה הוחלט להפנות את האצבע המאשימה כלפי ממשלת לבנון האחראית לנעשה בדרום לבנון ולא לראות בחיזבאללה הגורם האחראי לירי.  

דובר צה"ל תת אלוף פולי מרדכי מסר לאחר מכן כי "הזיהוי הראשוני הוא של ירי רקטות מהכפר קלילה שנמצא דרומית לצור, ואנו מניחים שלירי אחראים פעילי ג'יהאד עולמי. אין כעת הנחיות של פיקוד העורף לאוכלוסייה". בלבנון דיווח צבא לבנון כי חייליו מצאו ארבעה כני שיגור מהן נורו הרקטות.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן