Skip to content

שכרם המבזה של החיילים הקרביים

תופעת השכר המבזה של החיילים בצה"ל, חוסר האפשרות לכלכל את עצמם אוטונומית ומחויבות ההורים להמשיך ולפרנס אותם לפחות עד לתום השירות, מצריך הדלקת נורה אדומה בוהקת. לעייפות החומר הנגרמת כתוצאה של אימונים מפרכים ותנאי מחיה קשים, מתווספת גם תחושת העלבון הצורב, של אי יכולת קיום כלכלי עצמאי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 שכרו של חייל בשירות חובה בצה"ל מושפע ממשתנים רבים: תוספות לפי רמות פעילות וסיכון, סוג שירות, השכלה גבוהה ועוד. משכורות הבסיס קבועות לפי הדרגה, ונעות בממוצע בין  352.50 שקלים בחודש לטוראי ועד לשכר של 363.40 שקלים לסגן או קמ"א. לוחמים מקבלים תוספת של 350.20, שמכפילה את שכרם. מה שאומר שחייל קרבי בארץ, הנמצא בסיכון תמידי הן באימונים בהפעלת מערכות נשק והן במצב של איום ממשי בשדה הקרב, חייל קרבי שעובר אימונים מפרכים ונמצא במצב תמידי של רעב, לכלוך ועייפות, שקורע את עצמו באופן יומיומי ומובהק וחוזר לביתו אחת לשבועיים בתקופות טובות, משתכר בממוצע שכר של 700 שקלים בחודש. כך שלעייפות החומר הנגרמת מתנאי מחיה קשים, מתווספת גם תחושת העלבון הצורב של אי יכולת קיום כלכלי עצמאי.

"ארץ אוכלת יושביה" מיוצגת כאן בלשון המעטה. הקרב של החיילים הקרביים לא מסתיים בשדה אלא בחיים עצמם. אף אחד לא יכול לחיות מתת שכר שכזה. הסכום המופרך הזה שאינו מכסה את ההוצאות של החיילים, כגון ביגוד והנעלה, אביזרים אישיים, מוצרי היגיינה, דמי כיס, סלולר וכו', ומאלץ את ההורים להמשיך ולכלכל את ילדיהם לאורך כל השירות הצבאי. במקרים שבהם אין באפשרות ההורים לעזור, החיילים עצמם נאלצים להשתכר בעבודות ללא תלוש, עבודות כגון צבע, תיקונים, ניקיון וכד'. הדבר גוזל מהם את המנוחה המחייבת מהבסיס, בעת שהותם בבית.

IDF
חיילים ממתינים לאוטובוס (צילום: ציפי מנשה)

כיצד ייתכן שחיילים אמיצים המשרתים את מולדתם ונותנים את נפשם כדי לשמור ולהגן על המדינה, מתבזים בצורה כה אבסורדית בנוגע לשכרם? בשנתיים האחרונות רצו עצומות רבות ברשת שקראו להעלות את שכר החיילים בישראל לפחות למחצית משכר המינימום. שר הביטחון בוגי יעלון החליט להעלות את השכר בחודש ינואר הקרוב ב-20%.  על פי החלטת שר הביטחון האחרונה, שפורסמה בתאריך  26/04/2013 ב"ידיעות אחרונות": שכר חיילים עורפיים, יעמוד החל מינואר 2014 על 426 שקלים במקום 352, והלוחמים שהשתכרו עד עתה סכום של 700 שקלים בחודש, ישתכרו החל מחודש ינואר הקרוב שכר שעומד על 847 שקלים. חיילים תומכי לחימה שהשתכרו סכום של 511 שקלים בחודש יקבלו החל מתוספת השכר הקרובה שכר של 618 שקלים. "עונג עילאי" – הקרביים יוכלו להוסיף מנת פלאפל שבועית נוספת לתפריטם.

האם, במדינה מתקדמת כשלנו, אין זה אפשרי להקציב לשכר החיילים הקרביים הנמצאים באופן מתמיד בסיכון שכר המכבד את שירותם הטוטאלי? מה עלינו לעשות על מנת לגרום לכך שהדבר ישתנה לאלתר? האם לא ניתן לקבוע, כי השכר של חייל קרבי מקצועי יהיה גבוה כמו של חייל שבקבע? שכר גבוה יגביר את הנכונות לשירות. מדובר בהעלאה של מאות אחוזים בשכרו של חייל קרבי בשירות חובה, שתגדיל את התגמול והתמריץ למשרתים בתפקידי לחימה למלוא תקופת השירות, ותאפשר להם למלא את תפקידם בתחושת גאווה ובתגמול.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן