Skip to content

שליש מבני הנוער נוהגים ברכב לפני קבלת רישיון הנהיגה

28% מבני הנוער בישראל מודים כי הם נוהגים או נהגו ברכב בטרם הוציאו רשיון נהיגה כחוק. כך עולה מסקר חדש שמפרסמת עמותת אור ירוק, שנערך במרץ 2013 על ידי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסקר נועד לבחון את שיעור בני הנוער בטווח הגיל 16-18 הנוהגים ברכב, וכן את שיעור בני הנוער בטווח הגיל 12-16, אשר מכירים בני נוער אחרים בגילם, הנוהגים ללא רישיון.

מהסקר עולה כי 35% מבני הנוער בגילאי 17-18 הודו כי הם מכירים חברים או נערים אחרים שנוהגים בכלי רכב מבלי שהוציאו רישיון נהיגה. זוהי עלייה חדה לעומת נתוני השנה שעברה: בשנת 2012 הודו 25% מבני הנוער בגילאים אלו כי הם מכירים בני נוער אחרים שנוהגים ללא רשיון.

נתון מדאיג נוסף מצביע על החרפת התופעה, כאשר 11% מבני הנוער בגילאים 12-16 דיווחו כי הם מכירים חבר או נער אחר שנהג ברכב ללא רישיון. עוד עולה מהסקר כי ל-51 אחוזים מבני הנוער בגילאי 17-18, יש רשיון נהיגה לכלי רכב פרטי.

ביקורת שיכרות ורישוי (צילום: משטרת ישראל)
ביקורת שיכרות ורישוי (צילום: משטרת ישראל)

לדברי שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדי שנה נתפסים במדינת ישראל כ-1,500 בני נוער הנוהגים ללא רשיון נהיגה כחוק. מדובר בתופעה מסוכנת שהולכת ומתרחבת בקרב בני נוער. כדי להילחם בתופעה מסכנת חיים זו, על המדינה להגביר את ההסברה והלימוד בבתי הספר והתיכונים, כי נהיגה ללא רישיון וללא הידע והיכולות שיש לנהג שקיבל את רשיונו, מסכנת את חיי הנהג ואת שאר משתמשי הדרך. במקביל יש להגביר את האכיפה כנגד נערים שבחרו לעלות על ההגה, מבלי שהוציאו רישיון נהיגה בחוק".

התפלגות תוצאות הסקר לפי אזורים מצביעה כי:

• באזור הצפון הודו 43% מבני הנוער בגילאי 16-18 כי הם מכירים חברים שלהם או בני נוער אחרים שנוהגים ללא רשיון נהיגה.

• בירושלים הודו 40% מבני הנוער בגילאי 16-18 כי הם מכירים חברים שלהם או בני נוער אחרים שנוהגים ללא רשיון נהיגה.

• באזור הדרום הודו 32% מבני הנוער בגילאי 16-18 כי הם מכירים חברים שלהם או בני נוער אחרים שנוהגים ללא רשיון נהיגה.

• באזור המרכז הודו 24% מבני הנוער בגילאי 16-18 כי הם מכירים חברים שלהם או בני נוער אחרים שנוהגים ללא רשיון נהיגה.

• באזור השרון הודו 18% מבני הנוער בגילאי 16-18 כי הם מכירים חברים שלהם או בני נוער אחרים שנוהגים ללא רשיון נהיגה.

נער שנוהג ללא רישיון נהיגה, לא מודע לחוקי הדרך ואין לו את הניסיון הנדרש בתפעול כלי הרכב. כלי הרכב יכול להפוך לכלי רצח לכל דבר ושימוש לא ידע וללא ניסיון הוא התגרות בגורל וסיכון חיי אדם אחרים.

עמותת "אור ירוק", בשיתוף שירות המבחן לנוער ומשרד הרווחה מפעילים מזה מספר שנים את פרויקט "נהיגה במבחן" – פרוייקט שיקומי-חינוכי ,לבני נוער בגילאי 12-18 שנתפסו נוהגים ללא רישיון. מטרת הפרויקט היא להחזיר את בני הנוער למסלול של לקיחת אחריות ושמירה על כללי הבטיחות והזהירות בדרכים.

הנערים עוברים סדנה בת עשרה מפגשים עם מדריך מתנדב מעמותת אור ירוק וקצין מבחן לנוער. במסגרת המפגשים, מעבדים המנחים יחד עם הנערים את משמעות העבירה ואת הסיבות להתרחשותה. במהלך המפגשים, מבינים בני הנוער את הסכנות וההשלכות של נהיגה ללא רישיון.

עמותת "אור ירוק", מפעילה עשרות קבוצות כאלו בכל רחבי הארץ מדי שנה לאוכלוסיה היהודית ולאוכלוסיה הערבית. היישובים בהם מופעלת התוכנית: אילת, אשדוד, אשקלון, באר שבע, חדרה, חיפה, טבריה, טייבה, ירושלים, נצרת, נתניה, עכו, פתח תקוה, צפת, קרית גת, רחובות ותל אביב.

1 Comment

  1. קסיוס
    25 באוגוסט 2013 @ 12:01

    אני בכלל מתפלא שלמישהו במדינה הזאת יש רשיון עם צורת הנהיגה הנוראית במדינה הזאת…

    עצוב מאוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן